Preţuri Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D
Preţ de bază – echipare Invite: 22.550 euro (26.835 euro cu TVA)
Preţ model testat – echipare Instyle NAVI: 30.284 euro (35.995 euro cu TVA)
Potrivit statisticilor APIA, Mitsubishi Outlander este, după Hyundai Santa Fe, cel mai vândut SUV compact cu motorizare diesel – unul dintre motivele principale pentru care a participat la acest test de team-building.
Dintre toate cele trei maşini, Mitsubishi Outlander are gene serioase de off-road, astfel încât toată lumea a considerat, încă de la primul contact vizual cu maşina, că este cea mai capabilă în teren accidentat pentru un SUV. Fie că unii asociau numele Mitsubishi cu Paris-Dakar, fie că alţii asociau gabaritul maşinii cu termenul „jeep”, Outlander a fost un magnet, ba chiar un fel de măr al discordiei pentru potenţialii pasageri.
Din punctul de vedere al exteriorului, cele mai entuziasmate au fost persoanele de sex feminin, cărora Mitsubishi Outlander le conferă un puternic sentiment de siguranţă, în timp ce majoritatea bărbaţilor au apreciat liniile îndrăzneţe şi chiar sportive pentru o maşină de teren.
Suportul special de pe acoperiş nu a rămas neobservat, conferindu-i maşinii o aură specială – chiar dacă oamenilor li s-a explicat că funcţia sa principală este pentru montarea unei cutii de bagaje. De asemenea, partea inferioară a hayonului, care are rol de mini-platformă, a fost imediat catalogată inedită şi foarte utilă.
Per total, maşina a primit o meritată notă 9 la capitolul estetică – însă această notă a fost penalizată ulterior: după ce Mitsubishi Outlander a trecut prin noroi şi zloată, murdăria adunată din abundenţă pe caroserie a afectat imaginea stilată a maşinii (de când era curată), precum şi părţi din îmbrăcămintea celor care urcau sau ieşeau din maşină.
Astfel ni s-a confirmat, încă o dată, faptul că potenţialii cumpărători de SUV-uri apreciază mai mult teoretic capacităţile de trecere ale unui astfel de automobil…
În ceea ce priveşte interiorul maşinii, echiparea deosebit de generoasă a contat enorm, ecranul touch-screen al sistemului de navigaţie eclipsând celelalte argumente ţinând de habitabilitate şi ergonomie. Spaţiul interior a fost considerat aproape grandios de către persoanele cu statură medie şi mai mult decât suficient de către cei mai înalţi sau… mai corpolenţi.
Totuşi, luxul a evidenţiat un minus: pe banchetă pot călători cu adevărat confortabil doar două persoane (care îşi pot regla separat înclinarea spătarului, pentru obţinerea unui confort cât mai mare). Pe hârtie, mai există două locuri în portbagaj, însă accesul la acestea a fost foarte puţin apreciat, iar inconfortul oferit de strapontină nu poate fi neglijat: „stăm cu genunchii la gură şi ne zguduie toate gropile!”.
În plus, maşina de test era echipată cu un performant subwoofer, plasat în portbagaj, un motiv de chin pentru persoanele de pe strapontină, dar unul de delectare pentru ceilalţi ocupanţi. Fenomenul „butonatului” a evidenţiat şi acurateţea foarte bună a sonorizării, vibraţiile supărătoare, datorate nivelului maxim al volumului, fiind extrem de reduse.
Concluzia generală a fost că maşina este potrivită pentru patru persoane amatoare de lux, oferind un spaţiu excedentar pentru bagajele acestora. Impresiile feminine se pot reduce la „atunci când voi avea copil, asta e maşina pe care o vreau”, în timp ce părerile bărbaţilor au fost împărţite.
Cei fără pretenţii de familişti consideră maşina cam masivă pentru pretenţiile de sportivitate afişate de aspectul exterior, iar ceilalţi şi-au pus întrebări relativ la raportul între preţul maşinii şi ambianţa ceva cam austeră. Din nou, părerile persoanelor de sex frumos s-au impus, nota generală pentru interior fiind 8 – minusul cel mai important îl reprezintă strpontina din portbagaj, incomodă chiar şi pentru transportul copiilor.
Cât despre cum stă maşina pe drum, toată lumea s-a declarat foarte mulţumită atât de filtrarea denivelărilor, mai bună decât în celelalte modele, cât şi de lipsa zgomotelor obositoare ale suspensiei. Explicaţiile referitoare la experienţa în acest domeniu a celor de la Mitsubishi au contat doar în afara drumurilor asfaltate, unde macadamul este terenul predilect de joacă al lui Outlander.
Totuşi, în condiţiile transportului a şapte pasageri adulţi, propulsorul a început să îşi arate limitele la urcarea pantelor ceva mai abrupte. TDI-ul de 2,0 litri şi 140 CP, de origine VW, s-a comportat mai puţin onorabil decât a făcut-o pe Skoda Octavia Scout – este adevărat, modelul ceh era avantajat de un minus la greutate. Însă, chiar şi aşa, motorul de pe Mitsubishi Outlander s-a dovedit prea zgomotos şi prea leneş în răspuns. Şi acestea sunt părerile unanime ale pasagerilor!
Chiar dacă motorul a contat destul de mult în atribuirea punctelor negative, Mitsubishi Outlander a recuperat foarte mult pe şosea, atât pe curbele rapide, unde şi-a demonstrat clar superioritatea şi stabilitatea, cât şi pe autostradă, unde apetitul redus le-a dat încă o dată motive de bucurie fetelor: „deci nu mă rupe la pompă? asta înseamnă mai mult shopping!”.
Per total, la cum se comportă maşina pe şosea şi în afara ei, Mitsubishi Outlander a fost etichetat cu nota 8 – în creştere de la nota 7, după explicaţia că maşina a primit, recent, un nou motor diesel, mult mai rafinat, de origine PSA. Oricum, a fost puţin surprinzător că ponderea părerilor negative despre TDI-ul VW a fost atât de importantă, maşina fiind considerată submotorizată.
Ultimul capitol, cel mai stringent, al preţului, i-a pus pe gânduri pe cei mai mulţi dintre participanţii la acest test. Modelul din test avea echiparea de top Instyle NAVI, care costă 30.284 (preţ fără TVA). Un preţ considerat puţin cam mare, însă acceptat de toţi, având în vedere nivelul bogat al dotărilor, spaţiul oferit şi comportamentul pe macadam. Bineînţeles, motorizarea a dus şi la aprecierea că preţul ar trebui să fie mai mic.