Am văzut maşinile, ne-am obişnuit cu ele din interior şi am mers cu fiecare, mai tare sau mai puţin tare. După care a urmat o corvoadă – notele la capitolul buget în acest test comparativ. Din nou, un bun prilej pentru a cântări subiectivismul fiecăruia.
Dar chiar nu ne aşteptam la acest rezultat extrem de strâns, cu Fiat Bravo şi Opel Astra la egalitate, urmate foarte aproape de Focus. Golf 6 şi cele două japoneze împart a treia poziţie a clasamentului, maşina germană fiind penalizată de echiparea cu DSG, ceea ce duce la un preţ considerat, din start, cam mare.
Luni urmează verdictul primului test comparativ cu Golf 6, când vom vedea unde se situează maşina germană faţă de aceşti cinci concurenţi.
Care este factorul decisiv în alegerea unei maşini compacte? Pentru majoritatea clienţilor este preţul, normal. Iar cel mai ieftin Golf 6, la prima vedere, este destul de elitist: versiunea de bază, cu motorul de 1,4 litri benzină, este cu aproape 2.500 euro mai scumpă decât Focusul cel mai ieftin, ajungând la aproape 14.500 euro.
Preţ pornire | Versiune motorizare şi echipare | ||
catalog | promoţie | ||
Ford Focus | 12.971 euro | 9.730 euro | 1,4 litri (80 CP) Ambiente |
Fiat Bravo | 13.350 euro | 12.090 euro | 1,4 litri (90 CP) Active |
Toyota Auris | 13.479 euro | 13.479 euro | 1,4 L VVT-i (87 CP) Crea |
Opel Astra | 13.660 euro | 10.660 euro | 1,4 Twinport (90 CP) Essentia |
VW Golf 6 | 14.453 euro | 14.453 euro | 1,4 litri (80 CP) Trendline |
Honda Civic | 18.302 euro | 18.302 euro | 1,8i (140 CP) Sport |
Dacă ne raportăm la ofertele speciale (valabile în prima jumătate a lui noiembrie 2008, când am realizat acest test comparativ), discrepanţa creşte până la aproape 5.000 euro între Golf 6 şi Focus! Este adevărat, efortul făcut de Ford cu reducerea de 25% la toată gama este imbatabil în acest moment. Dar, la fel de adevărat este că Porsche România se bazează pe notorietatea şi elementul de noutate al lui Golf 6, astfel modelul neavând nevoie de oferte speciale.
Celelalte modele (cu excepţia lui Honda CIvic, care nu se complică deloc cu o variantă de bază cât mai ieftină), se situează la distanţe relativ egale, cu diferenţe de circa 1.500 euro, Focus fiind urmat de Opel Astra, Fiat Bravo şi Toyota Auris. Dar în cazul motorizărilor diesel din test se mai păstrează acest clasament al "preţurilor de atragere a clienţilor în showroomuri"?
Ei bine, pentru că vorbim de motorizări diesel potente, şi preţurile de bază pentru acestea ajung la un nivel considerabil, cochetând cu limita de 20.000 euro – în cazul lui VW Golf 6 contează şi faptul că era echipat cu o cutie de viteze DSG, ceea ce adaugă 2.000 de euro faţă de de versiunea cu o cutie de viteze manuală.
Echipare de bază | Preţ echipare de bază | Echipare model test | Preţ echipare model test | |
Fiat Bravo 1,9 Multijet (150 CP) | Dynamic | 17.901 | Emotion | 18.500 |
Toyota Auris 2,0 D-4D (126 CP) | Luna | 19.040 | Sol | 20.720 |
Opel Astra 1,9 CDTi (150 CP) | Enjoy | 19.160 | Cosmo | 20.010 |
Ford Focus 2,0 TDCi (136 CP) | Ghia | 19.314 | Titanium | 19.314 |
Honda Civic 2,2i-CTDi (140 CP) | Sport | 20.801 | Sport | 20.801 |
VW Golf 6 2,0 TDI DSG (140 CP) | Trendline | 21.510 | Highline | 23.085 |
Fiat Bravo 1,9 Multijet, în echiparea de bază Dynamic, este cu peste 1.000 euro mai ieftin decât Auris Luna, Astra Enjoy şi Focus Ghia, ba chiar cu peste 2.500 euro faţă de echiparea de bază Trendline a lui Golf TDI DSG (este adevărat, dacă Golful nu ar fi dotat cu DSG, diferenţa s-ar reduce la circa 1.500 euro, iar cel mai scump model ar rămâne Honda Civic). Însă, dacă ne raportăm la versiunile de echipare superioare ale modelor din test, situaţia se schimbă puţin: Bravo rămâne cel mai ieftin, urmat de Focus, iar Golf rămâne cel mai scump – însă diferenţele dintre Astra, Auris şi Civic se reduc foarte mult.
Pare un tablou foarte clar, din care concluzionăm că Golf TDI e prea scump faţă de concurenţi, iar Bravo Multijet e cea mai atractivă propunere. Dar nu e aşa – pentru că, în această perioadă, ofertele speciale schimbă situaţia, după cum vedem pe pagina următoare.