Cele mai accesibile maşini electrice de pe piaţa din România sunt Renault Zoe şi Volkswagen e-Up! Le-am testat pe amândouă în aceeaşi săptămână, pentru a vedea nu neapărat pe care să o alegi (sunt de clase diferite), ci mai ales cum se comportă electricele prin oraşele şi pe şoselele româneşti. Vom continua seria cu un test B-Klasse electric vs BMW i3, dar până atunci să vorbim de aceste două buburuze de oraş mai apropiate de bugetul românului cu salariu mediu:
1. Care e principala diferenţă dintre Renault Zoe şi VW e-Up?
Renault Zoe e o maşină de clasă mică, lungă de aproape 4.1 metri şi lată de 1.73 metri, în timp ce Volkswagen e-Up! e o maşină de clasă mini, lungă de 3.54 metri şi lată de 1.64 metri. Mărimea este cea mai importantă diferenţă dintre ele, aşadar.
2. Cui i se adresează aceste maşini electrice?
Ambele se adresează exclusiv publicului urban sau care locuieşte în suburbii. Ca să le cumperi, e neapărat necesar să ai unde să le încarci, deci să ai fie garaj, fie curte. Autonomia limitată permite doar o utilizare în oraş şi în preajma lui, deşi generaţiile următoare vor primi, treptat, autonomii suficient de mari pentru un drum de 250-300 de km.
Deşi e electrică, nu e o idee bună să mergi cu ea pe pista de biciclişti şi nici pe trotuar. E, totuşi, o maşină…
3. Ce autonomie au Renault Zoe şi e-Up?
Autonomia declarată pentru Renault Zoe este de maximum 210 km (un motor viitor o va creşte la 240 km), în timp ce autonomia declarată pentru VW e-Up! este de 160 km. În realitate, ambele au o autonomie reală situată în jurul a 130-150 de km, în funcţie de cât de brutal eşti cu pedala de acceleraţie, de folosirea aerului condiţionat, de temperatura de afară şi de altele asemenea.
4. Care dintre ele consumă mai mult?
În testul nostru, efectuat pe un traseu similar, la aceleaşi ore din zi şi pe o caniculă care a impus utilizarea din plin a aerului condiţionat, Renault Zoe a consumat marginal mai mult (16.4 kWh versus 14.6 kWh), fapt datorat în special greutăţii şi dimensiunilor mai mari (1543 kg vs 1214 kg). Traseul de test a inclus traversarea de două ori, la oră de vârf, a Bucureştiului, precum şi o porţiune de autostradă şi de drum naţional. Costurile tale nu vor depăşi 4-5 lei pe 100 km pentru curent cu niciuna dintre aceste maşini. Compară cu cei 30-50 de lei ai unei maşini pe motorină sau benzină…
Tot ce vrei să ştii, afişat la îndemână în e-Up! Aerul condiţionat pornit scade autonomia maşinii cu vreo 10%
5. Nu voi fi limitat în privinţa vitezei maxime şi a performanţelor dinamice dacă aleg o electrică?
Da şi nu. Viteza maximă a lui Zoe este de 135 km/h, în timp ce e-Up! ajunge la 130 km/h. Cum le vei folosi preponderent în oraş şi în preajma lui, nu vei simţi deloc nevoia să urci peste această viteză. Dimpotrivă, plecările de pe loc sunt fulminante – e-Up! fiind de-a dreptul violent la plecarea de pe loc cu talpa la podea, chiar şi mai-greul Zoe dând „ruşinică” unor maşini mult mai puternice la plecările de la semafor. Asta le face tot farmecul, asa că e, culmea, destul de greu să rămâi „eco” într-o astfel de maşină!
Spatele. Asta vor vedea toţi ceilalţi de la semafor, chiar dacă pe parcurs te va mai prinde vreun nebun din urmă
0-100 km/h se fac în 13.5 secunde cu Zoe şi 12.4 secunde cu e-Up!, însă până la 60 km/h vei fi zeul bulevardelor, doar maşinile sport fiind în stare să plece mai tare pe primele zeci de metri. Lăsând la o parte liniuţele, asta te ajută foarte mult atunci când trebuie să faci manevre din scurt în trafic – practic vei stăpâni oraşul, profitând atât de pe urma rapidităţii plecărilor de pe loc sau a depăşirilor, cât şi a agilităţii şi dimensiunilor mici ale maşinilor.
Departe de a fi nişte „jucării” plictisitoare şi lente, ambele maşini te vor cuceri prin dinamismul lor.
Vedem în pagina următoare cum se duce lupta în privinţa plăcerii de a conduce, a interiorului şi a preţului. –>