Cel mai bine ca preţ stă, la prima privire, Seat Leon. Cel mai ieftin Leon 1.6 TDI este cel în versiunea de putere de 90 CP (preţ de bază 16.425 de euro), în timp ce versiunea de 105 CP, din testul nostru, pleacă de la 17.022 de euro.
Nivelul de echipare Reference e doar suficient de bine echipat standard, deci trebuie apelat la niveluri sperioare sau lista de opţionale. În plus, Leon plăteşte tribut ambianţei interioare mai puţin reuşite şi nivelului cam ridicat de zgomot. În schimb, chiar dacă noul Leon e mult mai serios ca înainte, reuşeşte să rămână ”Golf-ul tineresc”, fiind ceva mai entuziasmant de condus decât ”vărul” german.
Spaniolii sunt urmaţi îndeaproape de coreeni, varianta diesel de 1,6 litri a lui KIA Ceed pornind de la 17.506 de euro, nivelul de bază Best oferind ceva mai multe dotări standard decât cel mai ieftin Leon. Variantele de echipare superioare oferă un mai bun raport preţ/echipare, Ceed detaşându-se prin evoluţiile la capitolul ambianţei interioare şi a noilor dotări.
În schimb, nu convinge aşa de mult dinamismul maşinii, iar nivelul de zgomot e cam mare. La care se mai adaugă consumul mai ridicat din cauza puterii mai mari. Totuşi, e clar că noul Ceed e una dintre cele mai bune propuneri anti-Golf din clasa compactă, dar şi o evoluţie uriaşă faţă de predecesor.
Motorul de 1,6 litri al lui Focus este oferit în două variante de putere: de 90 CP, de la 17.650 de euro, respectiv de 115 CP (versiunea din test), de la 18.150 de euro, care oferă un raport preţ/dotări satisfăcător. Însă Focus se detaşează datorită dinamismului, a poziţiei de condus superioare şi a celui mai reuşit cuplul motor – cutie de viteze din acest test.
Focus plăteşte un mic tribut ergonomiei şi unelor scăpări calitative la nivelul unor plastice, dar TDCI-ul lui Focus rămâne o armă redutabilă, iar know-how-ul Ford în materie de tren de rulare înseamnă un comportament rutier excelent, indicat celor care pun la mare preţ plăcerea de a conduce.
Astra şi Golf sunt foarte aproape ca preţuri, dar modelul VW e ceva mai scump, deşi o idee mai puţin potent decât modelul Opel. Motorul modelului Opel Astra din testul nostru era în versiunea de bază de putere, de 110 CP, care porneşte de la 18.850 de euro. Totuşi, un client mai pretenţios ar putea fi tentat să dea circa 1.000 de euro în plus pentru varianta superioară de 130 CP, cu un preţ de bază de 19.885 de euro.
Ce-i drept, dieselul de 1,7 litri e mai puţin rafinat decât celelalte propulsoare de 1,6 litri din test. E uşor penalizat de zgomotul mai strident, dar, în rest, se demonstrează foarte potent. Astra le face clar cu ochiul celor ce vor o compactă frumoasă şi confortabilă, dar mai trebuie rezolvate nişte detalii – noul motor 1.6 CDTI anunţă o mare evoluţie.
TDI-ul de 1,6 litri de pe VW Golf are, la fel ca modelul Leon, o variantă de 90 CP, cu un preţ de bază de 18.180 de euro, în timp ce versiunea din testul nostru, de 105 CP, pleacă de la 18.903 de euro, nivelul de echipare Trendline putând fi considerat doar suficient de bun, iar opţiunile sunt, în general, mai scumpe decât la rivali.
Golf-ul, însă, rămâne un specialist al foarte bunei impresii de calitate a interiorului, plusând şi la capitolul dinamic, unde oferă un mult mai bun raport între confort şi stabilitate decât înainte. Iar aspectul solid este conform cu impresia de siguranţă din timpul condusului. VW Golf e o maşină bine gândită, dar varianta diesel de bază e contracarată dur de o concurenţă foarte bine pregătită
Cel mai scump model pe hârtie este Honda Civic 1.6 i-DTEC, preţul de bază pornind de la 21.316 de euro pentru varianta de echipare Confort. Pe de altă parte, preţul justifică un design nonconformist, care ascunde un nebănuit caracter practic, dar şi unul dintre cele mai avansate dieseluri ale momentului.
Civic este cel mai apropiat concurent pentru Focus din punct de vedere al dinamismului şi plăcerii de a conduce, un alt atu fiind consumul cu adevărat redus. Păcat că ergonomia consolei centrale afectează echilibrul general. Noua Civic are un motor diesel excelent, iar comportamentul dinamic este foarte bun. Doar look-ul stă în calea succesului garantat.
DATE TEHNICE
Ford Focus 1.6 TDCi 115 CP DPF M6
Motor: diesel, 1.560 cmc
Putere maximă: 115 CP/3.600 rpm
Cuplu maxim: 285 Nm/1.750-2.500 rpm
Cutie viteze: manuală, 6 trepte
Viteză maximă: 193 km/h
Demaraj 0-100 km/h: 10,9 sec.
Consum mediu: 4,5 litri/100 km
Preţ de bază (variantă motorizare test): 18.150 euro cu TVA
KIA Cee’d 1.6 DSL MT
Motor: diesel, 1.597 cmc
Putere maximă: 128 CP/4.000 rpm
Cuplu maxim: 260 Nm/1.900-2.750 rpm
Cutie viteze: manuală, 6 trepte
Viteză maximă: 197 km/h
Demaraj 0-100 km/h: 10,9 sec.
Consum mediu: 4,1 litri/100 km
Preţ de bază (variantă motorizare test): 17.506 euro cu TVA
Honda Civic 1.6 i-DTEC
Motor: diesel, 1.597 cmc
Putere maximă: 120 CP/4.000 rpm
Cuplu maxim: 300 Nm/2.000 rpm
Cutie viteze: manuală, 6 trepte
Viteză maximă: 207 km/h
Demaraj 0-100 km/h: 10,5 sec.
Consum mediu: 3,6 litri/100 km
Preţ de bază (variantă motorizare test): 21.316 euro cu TVA
Opel Astra 1.7 DTC 110 CP
Motor: diesel, 1.686 cmc
Putere maximă: 110 CP/4.000 rpm
Cuplu maxim: 280 Nm/1.750-2.500 rpm
Cutie viteze: manuală, 6 trepte
Viteză maximă: 186 km/h
Demaraj 0-100 km/h: 12,3 sec.
Consum mediu: 4,5 litri/100 km
Preţ de bază (variantă motorizare test): 18.850 euro cu TVA
SEAT Leon 1.6 TDI 105 CP
Motor: diesel, 1.598 cmc
Putere maximă: 105 CP/3.000-4.000 rpm
Cuplu maxim: 250 Nm/1.500-2.750 rpm
Cutie viteze: manuală, 6 trepte
Viteză maximă: 192 km/h
Demaraj 0-100 km/h: 10,7 sec.
Consum mediu: 4,1 litri/100 km
Preţ de bază (variantă motorizare test): 17.022 euro cu TVA
Volkswagen Golf 1.6 TDI (105 CP)
Motor: diesel, 1.598 cmc
Putere maximă: 105 CP/3.000-4.000 rpm
Cuplu maxim: 250 Nm/1.500-2.750 rpm
Cutie viteze: manuală, 6 trepte
Viteză maximă: 192 km/h
Demaraj 0-100 km/h: 10,7 sec.
Consum mediu: 3,8 litri/100 km
Preţ de bază (variantă motorizare test): 18.903 euro cu TVA
MATERIAL PUBLICAT ÎN REVISTA PROMOTOR NR. 101 (MARTIE 2013)