Am căutat cele mai ieftine SUV-uri diesel 4×4 de pe piaţă la ora actuală şi am găsit Duster, ASX şi ix35. Le-am comparat din punct de vedere al aspectului, al spaţiului şi prezentării interioare, al dinamicii pe şosea şi comportamentului în afara acesteia.
Dacia Duster
Dacia Duster, deşi apare prin reclame cu un preţ de bază de 11.150 euro, are un preţ de 15.750 euro în configuraţia dorită (motor diesel potent, tracţiune 4×4), în nivelul de echipare Ambiance. Pe care îl prefer, teoretic, dar, în practică, prin adăugarea, ca opţiuni, a aerului condiţionat şi a pachetului Modularitate, se ajunge la 16.690 euro – adică la o diferenţă de doar… 10 euro faţă de nivelul superior Laureate
În condiţiile în care Laureate plusează cu dotări precum computer de bord, faruri de ceaţă sau oglinzi electrice şi, opţional, pot adăuga şi sistemul ESP, de mare ajutor pe şosea. Unde mai pui că Dacia oferă în această iarnă cadou şi pachetul Look, cu scuturi faţă/spate şi jante de aliaj pentru Laureate.
Ce-i drept, în peisajul actual al SUV-urilor, Duster e mai spartan, dar, în practică, ceea ce oferă e mai mult decât suficient pentru suma afişată: echipare corectă, spaţiu generos, confort bun, consum rezonabil (în medie cam 6-6,5 litri/100 km), dinamică onestă şi comportament offroad excelent.
Prin urmare, da, e un SUV chiar atractiv – câtă vreme ţi-ai cântărit necesităţile corect. Mai ales că, la acest nivel de preţ, de circa 17.000 euro, nu găseşti nici un alt SUV diesel 4×4, şi care să mai şi ofere performanţe offroad cât de cât apropiate de Duster. Cel mai apropiat ar fi Suzuki SX4 2.0 DDIS 4WD (19.000 euro), cu un motor mai potent şi dotări mai bogate, dar cu performanţe offroad mai slabe şi spaţiu mai redus.
Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX se laudă cu un preţ de pornire de 14.117 euro *, unde steluţa evident că se referă la programul Rabla. În realitate, preţul de bază de listă porneşte de la 17.717 euro, care, chiar dacă e valabil pentru tracţiunea doar faţă şi motorul pe benzină de 1,6 litri, rămâne suficient de atractiv în peisajul SUV-urilor compacte.
Versiunea care ne interesează în cazul de faţă (1.8 DID 4WD) are un preţ de pornire de 25.968 euro, cu vreo 6.000 euro mai mult decât cel mai bine echipat Duster. Diferenţă justificată de nivelul mult mai bun al calităţii interioare şi de motorul mai puternic. Dar şi foarte economic pentru un SUV: în test am obţinut un consum mediu mai mic de 6 litri/100 km, deşi ASX-ul a avut parte de cel mai dinamic stil de conducere.
Nivelul de echipare Invite e mai mult decât suficient, nelipsind din echiparea standard dotări pe care nu le regăsim la Duster: climatizarea automată, cruise-control-ul, senzori de ploaie şi de lumini, senzori de parcare în spate, volan reglabil şi în adâncime sau funcţie de asistenţă la plecarea în rampă. Cu această versiune ASX diesel 4×4 rivalizează doar Nissan Qashqai sau KIA Sportage, restul SUV-urilor fiind mai scumpe şi având un raport preţ/echipare mai puţin convenabil.
Dacă pretenţiile sunt mai mari, se poate apela la următoarele niveluri de echipare, Intense, Intense+ şi Instyle, ultimul culminând cu un preţ de 31.068 euro şi un nivel al dotărilor specific, până nu demult, doar SUV-urilor cu 20-30.000 euro mai scumpe: acoperiş panoramic din sticlă, display tactil cu sistem de navigaţie, sistem audio Rockford Fosgate cu subwoofer, cameră pentru mersul înapoi, faruri Xenon, sistem pornire fără cheie, jante de 17 inch, oglinzi rabatabile electric, tapiţerie din piele, scaune sport încălzite.
Hyundai ix35
SUV-ul coreean are o politică de preţuri extrem de atractivă, cel mai ieftin Hyundai ix35 pornind de la 21.022 euro – care, în urma discountului de iarnă de aproape 2.500 euro, ajunge să coste doar 18.542 euro (sau 15.842 euro prin programul RABLA). La fel ca în cazul lui ASX, e preţul valabil pentru versiunea de bază cu tracţiune doar pe puntea faţă şi motor pe benzină de 1,6 litri şi 135 CP.
Revenind la oile noastre, cel mai ieftin Hyundai ix35 cu motor diesel şi tracţiune integrală costă 25.585 euro, fiind vorba despre cel mai puternic diesel, de 184 CP, în nivelul de echipare STYLE. Din nou, vorbim de o diferenţă de circa 6.000 euro faţă de cel mai dotat Duster, însă una pe deplin justificată, deoarece ix35 este la acelaşi nivel cu ASX în materie de calitate şi dotări standard.
Însă ix35 este în măsură să le facă cu ochiul şi celor care ar vrea un SUV mai scump deoarece oferă şi o versiune cu transmisie automată cu 6 trepte pentru această motorizare. Având un preţ de pornire de 28.102 euro, un astfel de ix35, ca şi cel din test, te va face să te gândeşti de două ori dacă merită să dai 15-20.000 euro mai mult pe un SUV de categorie superioară şi cu o siglă mai renumită.
Nivelul de echipare de top Luxury costă 30.805 euro, cu 2.700 euro mai mult decât nivelul Premium şi cam depăşeşte aşteptările ca dotări, plusând faţă de ASX-ul cel mai bine dotat cu încălzire pentru scaunele spate, jante de 18 inch sau sistem de monitorizare a presiunii în pneuri.
Din păcate, faţă de ASX, cutia automată de pe ix35 penalizează maşina atât din punct de vedere al performanţelor, dar şi al consumului, acesta fiind de circa 8,5 litri/100 km în testul nostru. Însă Hyundai ix35 rămâne o maşină cu standarde ridicate de calitate, confort şi spaţiu interior, dând impresia de SUV mult mai scump. Rivalii cu preţuri apropiate oferă motorizări mai slabe şi dotări mai puţine, iar cei comparabili ca performanţe şi echipare joacă în liga… premium.
CONCLUZIE FINALĂ
Aşadar, misiune îndeplinită: în această iarnă, în funcţie de pretenţii, cam acestea sunt cele mai bune oferte în materie de SUV-uri diesel cu tracţiune integrală, spaţioase şi bine dotate. Ultima caracteristică nu prea i se aplică Duster-ului, care e genul de maşină pragmatică şi care, din raţiuni de buget, oferă strictul necesar. Însă îşi merită banii, iar, dacă e folosită mult timp pe coclauri, e cea mai bună ofertă sub 20.000 euro.
ASX-ul este un SUV închegat, dedicat mai mult celor cu un stil de viaţă foarte activ şi pentru care e mai important comportamentul rutier. Face faţă onorabil şi pe traseele din afara asfaltului, iar caracterul practic e mai mult decât decent, aşa încât e una dintre cele mai bune oferte în domeniul „circa 25.000 euro”.
Hyundai ix35 e exemplul perfect că luxul poate costa şi rezonabil, pentru 30.000 euro venind cu mult spaţiu, mult confort, multe dotări, mulţi cai putere şi, cel mai important, cutie de viteze automată. Nu e la fel de performant pe şosea ca ASX şi nici la fel de temerar în afara ei ca Duster, dar oferă cea mai confortabilă experienţă în condus din acest test.
Aşadar, dacă vă interesează iarna asta un SUV cât mai acceptabil ca preţ, acestea sunt propunerile noastre, în „scara măgarului”, la interval de circa 5.000 euro şi 30-40 CP. Un montagnard, un sportiv şi un mic manager. Pentru toate gusturile. Spor la negocierile de final de an!
Mai în glumă, mai în serios, SUV-urile au apărut din încrucişarea maşinilor de teren cu maşinile stradale de familie, rezultatul fiind maşini bune atât pe şosea, cât şi în afara acesteia, conform departamentelor de marketing ale constructorilor. Eu aş spune că, de fapt, vorbim de nişte struţo-cămile, mai puţin performante pe şosea decât maşinile normale, dar şi mult sub capacităţile offroad ale maşinilor de teren.
Indiferent de care afirmaţie este adevărată, realitatea ne arată că SUV-urile sunt cel mai dinamic segment auto, iar reţeta downsizing este îmbrăţişată de cam toţi constructorii. Aşa încât, pe nesimţite, s-a ajuns de la preţuri de 40-50.000 euro la 20-25.000 euro sau chiar mai mici.
Numai că, la un moment dat, îţi dai seama că reclame de genul „SUV-ul cutare de la numai X euro” ascund ceva: de la tracţiune doar pe două roţi la motor mic pe benzină şi echipare de bază cam sărăcuţă. Şi uite aşa ajungi ca, dacă vrei un SUV „adevărat” (4×4, motor diesel, dotări bogate), să mai scoţi multe mii de euro din buzunar sau să renunţi la idee.
Aşa că mi-am propus, că tot a venit iarna, să găsesc SUV-urile cele mai tentante care să satisfacă acest „caiet de sarcini”. Şi le-am găsit printre SUV-urile compacte: Dacia Duster, Mitsubishi ASX şi Hyundai ix35 reprezintă, pentru sub-segmentele lor, cam cele mai bune oferte de pe piaţă la ora actuală.
Dar să detaliez pe paginile următoare