Subaru Legacy vs Honda Accord vs Toyota Avensis

Publicat: 23 03. 2010, 10:00

Cutia automată este inteligentă şi învaţă stilul de
condus, oferind economie sau maximum de performanţe în funcţie de
poziţia pedalei de acceleraţie. Varianta Executive este bine
burduşită cu gadgeturi şi accesorii. Avem senzori de parcare atât
în faţă cât şi în spate, plus cameră de luat vederi pentru mersul
cu spatele.

Dispunem de senzori de lumină pentru aprinderea farurilor şi de
senzori de ploaie pentru ştergătoare. Iar opţional, Honda oferă
CMBS (Collision Mitigation Brake System), sistemul care opreşte
maşina singură în caz de impact iminent. Dar şi LKAS (Lane Keeping
Assist), sistemul care menţine maşina pe banda de rulare prin
acţionarea extrem de delicată a volanului. Din punctul de vedere al
singuranţei, Honda nu dezamăgeşte.

Îşi dezamăgeşte însă pasagerii mai masivi, care vor să călătorească
pe bancheta din spate: pentru o berlină de clasă medie, Accord-ul
oferă destul de puţin spaţiu pentru genunchi. Compensează însă cu
un portbagaj cavernos, care poate fi extins prin rabatarea
banchetei.

Toyota Avensis este modelul de clasă medie care a trecut
aproape neobservat de la ultima schimbare de generaţie. Toyota
renunţa la liniile rotunde ale generaţiei anterioare, pentru un
automobil cu un design mai îndrăzneţ. Conceput în Europa, pentru
europeni, noul Avensis nu a impresionat extrem de tare piaţa
românească.

În ciuda acestui fapt, Avensis este un automobil mai mult decât
capabil. Oferă acea calitate specifică Toyota şi ceva în plus. Este
corect din toate punctele de vedere, dar îi lipseşte
personalitatea. Este poate, cel mai „german” dintre automobilele
prezente la acest test. La capitolul gadgeturi, rivalizează cu
Honda, aproape toate sistemele rivalilor regăsindu-se şi la
Toyota.

Nu degeaba toţi vor o felie din segmentul premium. Propulsorul de
doi litri se achită cu brio de îndatoriri, dar nu excelează. În
condiţiile în care în gama de motorizări Avensis există şi un 1.8
cu o putere apropiată (147 CP faţă de 152 CP), acest motor este
aproape redundant. Asociat cu o cutie de viteze CVT botezată
Multidrive S, îşi diluează şi mai mult performanţele.

Trei berline din insula japoneză, extrem de apropiate ca
performanţe şi dotări. Subaru are avantajul tracţiunii integrale,
dar pierde la capitolul finisări şi la calitatea materialelor. Ce
le diferenţiază însă? Pe lângă criteriul total subiectiv al
aspectului vizual, rămâne realitatea rece a zonei financiare.

Elegantul Accord are un preţ de pornire de 20.206 euro (TVA inclus)
pentru versiunea 2.0 Confort cu cutie de viteze manuală. Modelul
testat este versiunea de top Executive 2.0 cu cutie de automată şi
costă 27.346 euro (TVA inclus). Există şi o serie de oferte
promoţionale ce vor îndulci un pic acest preţ.

Un Subaru Legacy 2.0 costă 28.310 euro în varianta de bază, iar
modelul de top atinge 31.761 euro (TVA inclus). Şi Subaru are în
derulare diverse oferte. O Toyota Avensis 2.0 costă 30.887 euro în
versiunea cu cutie CVT. Însă Toyota are avantajul că posedă în
ofertă încă două motorizări pe benzină, mai mici, dar la fel de
capabile. În plus, Toyota oferă acum 5 ani garanţie sau 160.000 km
pentru toate modelele din gamă.

Japonezii
o fac mai bine, ar spune unii. Părerile sunt împărţite, însă. În
România am învăţat să apreciem automobilele fabricate în Germania.
Dacă e nemţesc, înseamnă că e bun. Mai există şi francezii şi
italienii, dar ei sunt renumiţi mai ales pentru stil şi design, mai
puţin pentru calitate.

Japonezii sunt însă cunoscuţi pentru fiabilitate. Şi acest lucru
pot să îl confirm personal. După aproape un an de zile alături de o
berlină japoneză la care nu s-a stricat nimic. Nu a cerut decât
benzină şi lichid de parbriz.

Cititorii fideli şi-au dat seama că vorbesc despre Honda Accord
2.0. Dar concurenţa a devenit mai puternică în ultimul timp. Şi mă
refer la automobile produse tot în Ţara Soarelui Răsare. Subaru a
înlocuit, recent, modelul Legacy. Deşi aproape că nu a avut timp să
se învechească, Subaru a decis că este momentul pentru un nou
model.

Vechea generaţie putea fi acuzată cel mult de un aspect banal. În
rest, era un automobil foarte capabil. A fost primul model Subaru
care a folosit propulsorul boxer diesel şi, bineînţeles, era oferit
doar cu tracţiune integrală. Noul model vine cu un look mai
îndrăzneţ. Din poze am crezut că nu va fi un succes.


În realitate, maşina arată mult mai bine. Noile faruri încadrează
perfect calandrul, iar din spate, Legacy aduce puţin cu modelul
Lexus GS. Spaţiul la interior a crescut, iar adoptarea unor
materiale de culoare deschisă amplifică această senzaţie.

Pentru test am ales motorul boxer de doi litri, ce dezvoltă 150 CP.
Iar Subaru a decis să utilizeze o cutie de viteze CVT ca
alternativă la cea manuală. Nu este cea mai fericită alegere. Deşi
în oraş utilizarea aceste cutii de viteze este plăcută, atunci când
este solicitată la drum lung, lasă senzaţia că mai mult se luptă cu
motorul decât îl ajută. Poate că o cutie automată normală sau una
cu dublu ambreiaj ar fi fost nişte alegeri mai bune.

Versiunea cu motor de doi litri este doar entry-level-ul în gama
Legacy. Se achită bine de sarcinile pe care i le poţi da, însă nu
străluceşte în niciun departament. Nu este la fel de confortabilă
ca Honda Accord, iar pentru performanţe serioase trebuie să alegem
un motor mai mare. Cel mai important atu al modelului Legacy este
tracţiunea integrală.


Honda este un jucător serios în această clasă. Mizând pe confort şi
prestanţă, Honda a tras o carte câştigătoare cu noul Accord. Însă
au vrut poate prea mult poziţionând modelul în clasa premium şi
alegând drept concurenţă modele precum BMW seria 3, Mercedes
C-Klasse sau Audi A4. Acest lucru a însemnat un preţ pe măsură şi
aici suferă Accord-ul cel mai mult. În rest, este acelaşi automobil
excelent, al cărui design clasic, dar elegant, atrage încă
privirile, deşi nu mai este la prima tinereţe.

Motorul de doi litri dezvoltă 156 CP şi este asociat cu o cutie de
viteze automată cu cinci trepte. Vitezele se pot schimba şi manual
cu ajutorul clapetelor de pe volan, dar nu există şi posibilitatea
de a face acest lucru cu ajutorul levierului.