Aș putea întreba așa eterul: “Unde este vechea Ibiza? Unde sunt dimensiunile ei?”Dar nu cred că voi primi un răspuns care să mă satisfacă. Ibiza este aproape identică, din punctul de vedere al dimensiunilor, cu 207.Designul e dominat de o nouă filosofie, Arrow Design. Se dorește comunicarea unei linii sportive și agresive. Caroseria este definită de mariajul unor forme geometrice, a unor muchii care compun fericit partea frontală.
E o caroserie provocatoare și zveltă, care aduce altceva în segment din punctul de vedere al designului. Impresia de dinamică și agresivitate este continuată de linia laterală a mașinii, în timp ce masivitatea spatelui vine ușor în antiteză cu restul. Dar noua linie creează iluzia unui model masiv, lucru de care probabil acesta nu avea nevoie, în condițiile în care a crescut semnificativ.
Interiorul marchează o evoluție vizibilă, este modern, dar și plin de controverse. Designul planșei de bord e minimalist, fapt ce nu deranjează la un model de clasă mică. Totuși, ai o senzație ciudată când te uiți la sistemul audio sau la comenzile climatizării, care par rătăcite pe planșa de bord.
Comenzile postului de conducere transmit impresia de deja-vu – dacă ai condus vreun model al grupului VAG, le vei găsi pe toate instinctiv. Aceleași comenzi pentru semnalizare și faruri, aceeași cutie de viteze, aceleași butoane pentru sistemul audio, amplasate pe coloana de direcție în partea stângă… Firește, ceva familiar este bine să păstrezi la o mașină, mai ales când schimbi generațiile.
Nu îți poți arunca clienții fideli într-un habitaclu în care să caute totul. Materialele utilizate vin din două epoci diferite: plasticul care îmbracă planșa de bord este moale și plăcut la atingere, pe când tot ce se află în jur și pe panourile portierelor este dur.
Vizibiltatea în față în cazul persoanelor înalte se reduce la jumătate de parbriz, cealaltă jumătate fiind dominată de oglinda retrovizoare interioară. În traficul urban, acest detaliu va fi găsit enervant de marea majoritate a șoferilor.
Deși Ibiza rivalizează la capitolul dimensiuni exterioare cu 207, spațiul la interior pare sub acela al Mazdei2. În schimb, Ibiza este extrem de agreabilă în timpul condusului și are poate cea mai rafinată latură tehnică dintre toate cele trei. Cât privește ținuta de drum, lupta se dă între Mazda2 și Ibiza, noua platformă pe care este construit modelul iberic fiind reușită.
Seat Ibiza tinde și ea să părăsească segmentul, la fel ca 207. În schimb, dezamăgește pe alocuri la capitolul materiale și vizibilitate. Și feriți-vă de colțurile superioare ale portierelor față, sunt veritabile arme albe.
Concluzie
Din punctul de vedere al modului în care mașinile “te îmbracă”, pe primul loc se clasează 207, urmat de Mazda și Ibiza. Dinamic, lucrurile se inversează, e egalitate între Mazda2 și Seat, ele fiind urmate la ceva distanță de Peugeot. Este dificil de realizat un clasament, pentru că mașinile comunică mesaje diferite. Și nu încerc o fentă elegantă, din politețe și curtoazie față de importatori.
Fie și doar pentru faptul că păstrează savoarea automobilului de segment B, Mazda2 merită prima poziție, dar mai are de partea sa și alte atuuri. În schimb, japoneza este dedicată exclusiv mediului urban. Ibiza și 207 au un aer mai polivalent, permițându-ți chiar și un drum mai lung într-o stare de relaxare ceva mai accentuată.
Adică din vârsta la care ar trebui să se afle aceste mașinuțe din segmentul B, buburuzele din clasa mică. 207 nu mai este la prima tinerețe, fiind chiar cel mai bătrân model din test. Poate tocmai de aceea, le poate preda concurenților câteva lecții.
Din punctul de vedere al designului, consider că are cea mai matură linie, în familia Peugeot, 207 reprezentând apogeul liniei lansate cu 206 și continuate cu 307, 407 și 308. Detalii extrem de “suculente”, nu găsești linii castrate de dimensiunile automobilului și forțate să se termine mai repede decât trebuie.
Și așa ajung la capitolul dimensiuni, 207 fiind cel mai mare din test și aflându-se oarecum la granița superioară a segmentului pe care ar dori să-l reprezinte. Poate de aici și maturitatea liniei: designerii au avut unde să se exprime. Peugeot domină comparativul în ceea ce privește calitatea materialelor, vizibilitatea și habitabilitatea.
Plasticele sunt de extracție superioară, chiar și materialele din zonele inferioare ale habitaclului, acolo unde “nu prea ajunge lumina”, fiind satisfăcătoare. În față, mult spațiu, enorm de mult, fapt ce te conduce la o plăcută stare de relaxare.
La volan poziția este corectă, la ajustarea ei perfectă contribuind și reglarea în profunzime a coloanei de direcție. Un mic disconfort vor descoperi persoanele înalte, dar nu din cauza lipsei de spațiu: levierul schimbătorului de viteze se află cam departe.
Vizibilitatea este de asemenea la cote maxime, parbrizul față imens și oglinzile laterale generos dimensionate scutindu-te de gimnastica necesară explorării împrejurimilor în timpul mersului.
Din punct de vedere estetic și al modului în care reușește să te îmbrace în viața de zi cu zi, 207 se află în pole position, dar este oare suficient atâta lucru ca să câștigi un război?
207 nu se dovedește la fel de rafinat când vine vorba de anumite detalii tehnice. Direcția este excesiv asistată și are un grad de artificialitate care nu îți temperează pornirea de a arunca în ture propulsorul.
Apropo, acesta este corect și nu are nici o vină că trebuie să pună în mișcare peste 1.200 kg. Mașina nu satisface dinamic așa cum ar trebui să facă o buburuză din clasa mică. Aștepți o mașinuță fâșneață, ușor de parcat, de strecurat, dar descoperi ceva ce vine parcă din segmentul compact. Am apreciat în schimb dozarea pedalei și eficiența frânelor, care dau încredere celui de la volan.
207 este un produs remarcabil, surprinzător de plăcut, în schimb nu prea mai are ce căuta în segmentul B: s-a maturizat excesiv, de fapt cineva l-a maturizat excesiv și nu prea cred că era cazul.