Roşii, mici şi rele: KIA Rio 1.4 DSL vs. Toyota Yaris 1.4 D-4D
Aşa cum exterioarele celor două modele reprezintă o mare evoluţie faţă de generaţiile precedente, şi interioarele lui Rio şi Yaris dovedesc un mare pas înainte, în primul rând în privinţa aspectului, iar apoi în domeniul dotărilor. De menţionat că Rio din test era în echiparea de top Comfort, având şi multe opţiuni, pe când Yaris era în echiparea intermediară Luna, cu mai puţine dotări decât Sol.
Totuşi, modelul japonez e cu un pas înainte, datorită concentrării comenzilor multimedia în modulul Toyota Touch, cu ecran tactil de 6,1 inch, afişaj color, plăcut şi lizibil, dar şi cameră pentru mersul înapoi. Iar, pentru 1.120 euro, primeşti şi sistem de navigaţie sau servicii web. KIA Rio apelează la un stil mai convenţional pentru comenzile şi displayul cam învechit al instalaţiei audio, dar, opţional, poate fi montat un sistem de navigaţie cu display de 7 inch şi cameră pentru mersul înapoi, cu un cost de 967 euro.
În schimb, Rio Comfort beneficia de climatizare automată (pachet opţional care include şi senzor de ploaie, pentru 161 euro), care se distinge prin butoanele în stil racing din partea inferioară. În plus, Rio mai avea o găselniţă: un sertăraş pe consolă, în partea dreaptă, unde poţi pune o… poză. Glumind, am putea spune că nu mai trebuie să-ţi agăţi la oglindă iconiţa protectoare…
Practic, dacă ne referim la amenajarea şi ergonomia princioalelor comenzi de confort, Rio mizează pe stilul convenţional, în timp ce Yaris se apropie de sintagma „generaţia geniu” prin adoptarea acestui sistem inteligent de acces şi control a funcţiilor on-board, Toyota Touch. Fanii iPhone şi iPad vor fi, cu siguranţă, convinşi.
În ce priveşte postul de conducere, se cam schimbă rolurile: Yaris mizează pe clasic, având trei cadrane de mari dimensiuni şi un afişaj fără pretenţii pentru computerul de bord, în timp ce Rio beneficia de opţiunea Supervision Cluster (112 euro), cu fond negru mat pentru ceasurile de bord, luminiscenţă albă pentru cifre şi un cadran rotund central lizibil pentru computerul de bord.
În plus, volanul lui Rio arată mai high-tech, butoanele, deşi mai multe decât pe volanul lui Yaris, fiind suficient de ergonomic amplasate – de remarcat ideea inediată a butoanelor de pe cele două braţe inferioare. Toyota, însă, îşi iar revanşa în privinţa calităţii materialelor şi asamblării, fiind mai elaborată în acest sens. Totuşi, Rio nu e cu mult în urmă, oferind un feeling tactil şi vizual la cote foarte bune.
Rio plusează cu o cotieră centrală, care ascunde un spaţiu destul de bun de depozitare pentru nimicuri, iar scaunele faţă se dovedesc ceva mai generoase. Unde mai pui că Rio mai oferă, ca opţiuni, încălzirea scaunelor (96 euro), volan încălzit (112 euro) sau tapiţerie din piele (403 euro), lucruri pe care nu le regăsim la Yaris, nici ca opţionale pentru nivelul de echipare de top.
Pasagerii din spate stau suficient de bine în ambele modele, cu menţiunea că în Yaris au ceva mai mult loc pentru cap (graţie înălţimii mai mari a maşinii), în timp ce ampatamentul mai mare cu 6 cm nu-i aduce un avantaj substanţial lui Rio în privinţa locului pentru genunchi. Totuşi, bancheta e mai bine profilată în Rio şi nu aşa de tare ca în Yaris.
Ca spaţiu pentru bagaje, chiar dacă e mai mică decât Rio, Yaris oferă cam aceeaşi capacitate în configuraţia cu 5 locuri (circa 290 de litri, în cazul ambelor modele), dar plusează printr-o deschidere mai generoasă a hayonului, Rio plătind tribut look-ului mai sportiv. Yaris pune un mai mare accent pe caracterul practic, oferind şi o vizibilitate mai bună prin luneta mai puţin înclinată.
Aşadar, în ce priveşte interiorul, Yaris face o figură bună la capitolul practic şi în ce priveşte ergonomia şi calitatea, în timp ce Rio mizează pe o listă de opţiuni mai bogată şi cu preţuri foarte tentante, în rest oferind un stil ceva mai convenţional, dar cu suficient de multe tuşe tinereşti şi, pe alocuri, chiar sportive.
Care stă mai bine din punct de vedere dinamic, vedem pe următoarea pagină
Cele două citadine au fost lansate în cursul anului 2011, ambele surprinzându-şi publicul. Noua KIA Rio vine cu un stil nu doar tineresc şi modern, ci aproape tupeist faţă de precedenta generaţie, care, prin comparaţie, era chiar banală. Pe de altă parte, noua Toyota Yaris a depăşit stadiul de bubulină al generaţiei anterioare, având acum un stil mai masculin şi mai dinamic.
Dar care dintre ele arată mai bine? Din fericire, ambele modele din test erau roşii, aşa încât lucrurile se simplifică. Din nefericire, KIA Rio avea nişte jante sportive de 17 inch mult mai interesante decât cele de oţel, cu capace din plastic, de pe Yaris, iar modelul coreean beneficia de stickere longitudinale racing, de efect faţă de stickerele de marketing de pe Yaris.
Aşa încât, vorbind strict despre maşinile din acest comparativ, Rio s-a dovedit mai atractivă, atât pentru obiectivul fotografului, cât şi pentru privirile admirative ale trecătorilor şi partenerilor de trafic. Situaţia nu se schimbă prea mult nici dacă „dezbrăcăm” Rio de accesoriile sale exterioare: modelul coreean este îndreptat în mod clar spre clientela tânără, în timp ce designerii japonezi au vrut să-i confere lui Yaris un look mai serios, mai matur.
Yaris are un look mai ascuţit şi mai multe muchii, în timp ce Rio mizează pe suprafeţe ample şi curburi mai line. Şi mai contează un lucru: Rio are un gabarit ceva mai impunător, graţie lungimii mai mari cu 16 cm faţă de Yaris. În plus, modelul coreean este cu 5 cm mai scund, ceea ce îi conferă o siluetă mai atletică.
Aşadar, la primul contact vizual, KIA Rio are mai multe şanse să atragă decât Toyota Yaris, însă modelul japonez pare, în continuare, mai apetisant pentru clientela feminină.
Să vedem cum stau lucrurile la interiorul maşinilor – pe următoarea pagină