Rivalitate Dacia: Duster dCi 4×2 vs. Logan MCV dCi
Încă de când intri în fiecare maşină, ţi-e clar de principala
diferenţă: în Logan MCV iei loc la fel ca într-un automobil normal,
în timp ce, în cazul lui Duster, trebuie să te caţeri puţin.
Această diferenţă între maşini este, însă, mult mai importantă la
accesul din maşină – şi asta deoarece, în cele mai multe
cazuri, îţi vei freca marginea inferioară a pantalonilor de
pragurile lui Duster. Praguri care, în 99% din cazuri, vor
fi murdare.
Din perspectiva şoferului, primele trei secunde în spatele
volanului lui Duster vor însemna un puternic deja-vu. Pentru că
Duster preia, cu foarte mici modificări, planşa de bord a
lui Logan. Diferenţa majoră constă în poziţia la volan, în
Duster distanţa faţă de sol fiind mai mare. Nu aşa de mare precum
ai crede, pentru că în Logan MCV, chiar şi cu scaunul coborât la
maximum, nu se stă aşa de jos.
Prin urmare, în ambele maşini vei fi poziţionat destul de sus,
ceea ce nu e un lucru rău, deoarece ajută la vizibilitate. La
manevrele în parcările înguste, Duster este ceva mai avantajat de
consolele mai scurte, fiind mult mai uşor să-i intuieşti
gabaritul, şi asta fără un timp mare pentru
obişnuinţă.
În cazul lui Logan MCV, însă, durează cam mult până să scapi de
impresia de obturare a vizibilităţii de către marginile centrale
ale uşilor portbagajului. Dar, per total, ambele maşini
oferă o vizibilitate înconjurătoare la cote chiar foarte
bune. De menţionat oglinizile laterale generoase, dar şi
faptul că oglinda interioară ar fi putut fi ceva mai lată, în cazul
ambelor modele.
Din punctul de vedere al şoferului, diferenţa cea mai mare care
apare, la nivelul aspectului planşei de bord, o reprezintă
ceasurile de bord. Nu aranjarea lor, care e identică. Forma şi
fundalul celor două indicatoare, vitezometru şi turometru, îţi dau
de gândit – şi asta pentru că Duster pare ceva mai elevat
din acest punct de vedere. Date fiind capacităţile de
tot-teren ale acestuia, precum şi aspectul mai necizelat, te-ai fi
aşteptat ca Logan MCV să fie cel privilegiat.
O mică diferenţă apărea, în cazul modelelor testate, şi în ce
priveşte aspectul „covrigilor”. Totuşi, în realitate, vorbim de
acelaşi volan, cu acelaşi reglaj insuficient, doar pe înălţime. Nu
e genul de volan cu o priză foarte bună, dar, chiar dacă numai cel
din Duster era îmbrăcat în piele, ambele s-au dovedit
destul de confortabile.
Cei care îşi amintesc comparativul dintre Duster şi câteva SUV-uri de categorie
compactă probabil îşi amintesc şi faptul că am accentuat cât de
slabă e calitatea plasticelor din interior la Duster. Acum,
făcând comparaţia cu un alt model ieftin Dacia, diferenţele
nu mai sunt aşa mari. Dar nici nu dispar.
În mod interesant, materialul plastic regăsit pe Logan MCV părea
o idee mai bun calitativ decât în Duster – din punct de vedere
tactil, pentru că, vizual, arată tot a ceva extrem de ieftin.
Singurele porţiuni care nu au de ce să fie criticate sunt
acele „insuliţe” de plastic cu textură cadrilată, care,
după părerea noastră, ar trebui să acopere tot bordul. Pentru că nu
arată aşa ieftin şi ni se pare foarte rezistent.
Amenajarea consolei centrale, din nou, nu ne rezervă susprize.
Făcând o scurtă paranteză, Logan MCV din test era echipat cu…
radio-casetofon. Dar asta pentru că era un model mai vechi –
versiunile Laureate din 2009 încoace au radio-CD standard, la fel
ca Duster. Până şi instalaţia de aer condiţionat manual
este aceeaşi, la fel ca butoanele pentru geamurile
electrice faţă, avarii, închiderea centralizată sau dezaburirea
lunetei.
Cele două modele sunt, însă, diferenţiate de ornamentele de pe
bord. Deşi ambele sunt în echiparea Laureate, aceasta este doar
intermediară în cazul lui Logan MCV, nu de top, ca la Duster. Prin
urmare, breakul beneficiază de un plastic argintiu, în timp ce
Duster ne gratulează cu deja cunoscutul plastic tip „inserţii de
lemn”. Soluţia de pe Logan MCV ni se pare mai corectă,
deoarece nu inspiră câtuşi de puţin impresia de kitsch.
Este adevărat, nici de o calitate prea bună, dar e un compromis pe
care îl acceptăm.
În ce priveşte spaţiul dintre scaune, acesta nu este
utilizat deloc în mod ergonomic. Este adevărat, sub maneta
fânei de mână există un mic spaţiu unde ai putea pune monede, dar,
în practică, nu merită folosit. Nici suporturile de băuturi, de la
baza consolei centrale, nu sunt aşa de bune, deoarece nu sunt
suficient de adânci.
În cazul lui Duster, fiindcă este vorba de versiunea cu
tracţiune 4×2, butonul de comandă al sistemului de tracţiune
integrală lipseşte. În locul acestuia, avem un foarte mic spaţiu,
unde, sincer, chiar nu ştiu ce şi-ar putea găsi locul. În afara
unor monede. Rămânem la părerea că la baza consolei
centrale se putea găsi o idee mai ingenioasă pentru nişte
compartimente de stocare mult mai utile.
Aşadar, la prima vedere, diferenţele între Duster 4×2 şi
Logan MCV, din perspectiva celui de la volan, sunt minime.
Adică aceia care pufnesc afirmând că Duster este doar un Logan au
perfectă dreptate, dacă ne referim la planşa de bord.
Însă, în rest, lucrurile sunt mult
schimbate.