Mootorul diesel dCi de 85 CP este cel mai puternic diesel
disponibil pentru Dacia Logan MCV, dar cel mai puţin potent diesel
oferit pentru Duster. Iar contradicţiile nu se opresc
aici. Pe hârtie, puterea maximă este obţinută, în ambele
cazuri, la o turaţie bună, de 3.750 rpm, iar cuplul maxim are o
valoare decentă, de 200 Nm, obţinuţi la o turaţie de 1.900 rpm.
(vezi aici datele tehnice)
În realitate, însă, doar Logan MCV pare să se conformeze
cifrelor de pe hârtie, în timp ce Duster 4×2 pare mai mult
gălăgios decât performant.
Şi asta în ciuda faptului că, pe hârtie, Logan MCV este mai lent
decât Duster cu 0,4 secunde, în ce priveşte demarajul 0-100 km/h.
Practic, MCV-ul se simte că are un demaraj mai bun decât
Duster, fluxul de putere „intrând în priză” în zona celor
2.000 rpm. La Duster, motorul nu pare la fel de vivace, chiar dus
în ture.
Ai crede că SUV-ul plăteşte tribut masei suplimentare – însă
adevărul este că Duster 4×2 este mai uşor cu vreo 30 kg
faţă de Logan MCV cu 5 locuri! Până la urmă, cele două
maşini se comportă, din punct de vedere al perforanţelor, similar.
Dar rămâne feelingul că Logan MCV depune mai puţin efort la
demaraj sau în reprize. Oricum, să fim serioşi, niciunul
dintre cele două modele nu agreează un condus agresiv, iar
timoneria perfectibilă a schimbătorului îţi va domoli destul de
rapid apucăturile vitezomane.
Pentru că vorbim de maşini ieftine, mai important este consumul.
Iar cel urban se cifrează, în teorie, la o valoare medie de 5,9
litri/100 km pentru Dacia Logan MCV, respectiv 5,7 litri/100 km
pentru Dacia Duster. Adică un consum mai redus cu 0,2
litri/100 km în favoarea SUV-ului?
În condiţii reale, de trafic bucureştean foarte aglomerat, am
obţinut un „meci egal”: 7,9 litri/100 km pentru ambele versiuni la
finalul test-drive-ului. Este adevărat, Duster a coborât în ultimul
moment la această valoare de la 8,0 litri/100 km – ceea ce
poate însemna că, în realitate, Logan MCV este o idee mai
econom. În condiţii de trafic extraurban, ambele modele
„papă” motorină cam în aceeaşi măsură, chiar dacă, pe hârtie,
cifrele lui Duster 4×2 sunt mai optimiste.
Aşadar, deşi consumul mediu teoretic este puţin peste 5
litri/100 km în cazul ambelor modele, realitatea va duce
această valoare în intervalul 5,5-6 litri/100 km, mai
apropiat de limita superioară în cazul încărcării maşinii cel puţin
la jumătate.
Ca o concluzie generală, acest motor este unul cu
performanţe şi răspuns mediu, care va consuma decent în
condiţiile unei utilizări decente. Deşi nu am avut ocazia să
verificăm acest lucru, cel mai probabil încărcarea la maximum a
maşinilor, cu persoane şi bagaje, va impune limite serioase de
performanţe, la viteze mari Duster urmând a fi mai mult
dezavantajat datorită unui coeficient aerodinamic mai mare.
Dacă, în ce priveşte performanţele şi consumul, Duster 4×2 şi
Logan MCV sunt cam la egalitate, să vedem cum stăm în ce
priveşte preţurile.