Renault Megane RS CUP
Motor: L4 turbo, 1.998 cmc, amplasat
transversall-faţă, tracţiune, transmisie manuală cu şase rapoarte.
Putere maximă: 250 CP/ 5.500 rpm. Cuplu
maxim: 340 Nm/ 3.000 rpm. Performanţe:
0-100 km/h 6,1 secunde, 0-1.000 m 25,7 secunde, viteză maximă 250
km/h, consum mediu 8,4 l/100 km, emisii CO2 195 g/km.
Caroserie: lungime 4,299 mm, lăţime 1.848 mm,
înălţime 1.435 mm, ampatament 2,639 mm, masă proprie 1.462 kg.
Preţ pornire: 23.600 euro cu TVA.
Honda Civic Type R championship White
Edition
Motor: L4, 1.998 cmc, amplasat
transversal-faţă, tracţiune, transmisie manuală cu şase rapoarte.
Putere maximă: 201 CP/ 7.800 rpm. Cuplu
maxim: 193 Nm/ 5.600 rpm. Performanţe:
0-100 km/h 6,6 secunde, 0-1.000 m nc secunde, viteză maximă 235
km/h, consum mediu 9,1 l/100 km, emisii CO2 215 g/km.
Caroserie: lungime 4.276 mm, lăţime 1.785 mm,
înălţime 1.445 mm, ampatament 2.635 mm, masă proprie 1.342 kg.
Preţ pornire: 26.015 euro cu TVA.
Nu este un comparativ, probabil ar
trebui să repet acest lucru şi să-l scriu cu majuscule destul de
des. Este un spaţiu unde s-au întâlnit Mégane RS şi Civic
Type R Championship White Edition. De ce Honda Civic? În
primul rând este o ultimă reverenţă a redacţiei ProMotor în faţa
unui model care a ţinut aprinsă flacăra
hothatch-urilor într-o perioadă în care Golf GTI urma nişte
cursuri de perfecţionare în meseria de burghez, iar Focus abia se
inventa. Renault 19 se transforma în Mégane, pentru ca, mai târziu,
o dată cu a două generaţie, să descopere
şarmul siglei RS.
Alţi jucători, evident, au fost, dar niciunul nu s-a putut
apropia de rafinamentul mecanic al lui Civic Type R. Ultima
generaţie poate fi consideră un mic downgrade, doar dacă ne
raportăm la renunţarea la suspensia independentă pentru puntea
spate şi optarea pentru una semi-independentă. Sufletele elevate au
regretat în mod cert generaţia EP3, dar au găsit suficiente
argumente şi în actuala generaţie, pentru a-şi hrăni pasiunea. La
prima vedere, şi
Renault merge pe acelaşi drum.
Mégane RS II a cunoscut numeroase declinări, chiar şi o
versiune dCi. Dar, în mod cert, va rămâne în cărţile de istorie
pentru versiunea R26.R, un hot hatch mai mult decât sălbatic. A
treia generaţie Mégane RS se dezbracă de aerul adolescentin al
celei de a doua generaţii. Din punct de vedere al designului, putem
găsi o similaritate între ruptura dintre o generaţie şi alta atât
la Honda cât şi la Renault.
Acum nici Mégane RS nu mai este un rezultat 100% al
departamentului Renault Sport din Dieppe, fiind produs în fabrica
din Spania. Vorbim despre un Mégane RS mult mai matur,
mult mai rafinat şi mai atent cu proprietarul. Linia exterioară a
câştigat enorm de multă agresivitate în comparaţie cu un coupé de
serie. Dar nu este o agresivitate stridentă, dacă ne raportăm la un
Focus RS.
Saltul uriaş se regăseşte la interior. La generaţia a doua,
acesta părea opera unui copil de 5 ani. Un copil care a primit cele
mai bune ingrediente, dar le-a amplasat prin maşină cum a crezut el
că este mai bine. Mégane III RS oferă un post de pilotaj adecvat
din punct de vedere al poziţiei la volan. Personal, cred că 2-3 cm
ar fi putut fi scăzuţi la capitolul înălţime a şezutului, şi
lucrurile ar fi fost perfecte.
Ambianţa interioară este completată de calitatea materialelor şi
de finisajele bune. Interiorul noului RS este un loc plăcut!
Completat discret de tuşe sport… un volan cu o priză excelentă,
un schimbător poziţionat mult mai ergonomic decât la vechea
generaţie, cu o timonerie precisă şi un plăcut feedback metalic. În
rest, un interior cu suficiente tuşe sportive pentru a nu crede că
ai urcat la volanul unui Mégane 1.5 dCi.
Scaune sport cu tapiţerie din piele, care oferă un bun suport
lateral, dar care nu pot fi comparate cu cele opţionale de la
Recaro, un volan extrem de plăcut, atât din punct de vedere al
calibrului cât şi a prizei oferite, un pedalier sport… Şi un mic
display în partea superioară centrală a planşei de bord, unul comun
în gama Mégane, dar care ascunde un sistem unic în universul hot
hatch-urilor – RS Monitor.
Între un Civic de serie şi Type R, diferenţele estetice nu sunt
atât de radicale. Totuşi, în cazul seriei limitate de 2.000
unităţi, Championship White, fanii Honda s-au reîntâlnit
cu un detaliu definitoriu pentru gama Type R – culoarea
albă, o opţiune care a lipsit din ofertă o lungă perioadă.
Dacă mai adăugăm şi jantele albe de 18 inch… un
Type R cu un aer virgin, o imaculată creaţie pe patru roţi,
care iese din scena hot hatch-urilor, dar nu înainte de a da
naştere unor frustrări.
Nici Type R nu este scutit de contradicţii: scaune sport
superbe, dar o poziţie de condus foarte înaltă. În rest, un peisaj
care, din punctul de vedere al unui împătimit, cochetează cu
perfecţiunea. Un levier al cutiei de viteze înnobilat de o bilă
metalică pe care este gravată grila cutiei, un pedalier senzaţional
pentru heel and toe şi un volan sport cu trei braţe, un volan
subţire în spiritul vechilor hot hatch-uri. Pe tunelul median,
lângă schimbătorul de viteze mai descoperiţi o mică plăcuţă cu
numărul exemplarului.