Deși Koleos are peste 1.700 kg, decalajul de putere se simte din plin. Reprizele sunt impresionante indiferent de viteză, singurul amendament fiind acela că propulsorul trage de la peste 2.000 rpm.Din punctul de vedere al comportamentului onroad, pe primul loc, fără drept de recurs, se clasează Kuga.
Practic, ai impresia că te afli la volanul unui Ford Focus, ceea ce pe undeva nu este departe de adevăr, atâta doar că vorbim despre un Focus cu tracțiune integrală. Surprinde extrem de plăcut la Kuga rigoarea ținutei de drum, care pe alocuri te îmbie la a forța nota, în schimb elanul este serios diminuat de propulsor. Nici Tiguan nu dezamăgește la capitolul ținută de drum onroad. Îi suflă în ceafă modelului de la Ford, dar are mici scăpări la capitolul precizia direcției.
Koleos este ca un salon de masaj: te simți bine în el atâta timp cât nu forțezi nota. La limită, mașina are pe viraje un ruliu amplu și o direcție tipică Renault, cu un ușor câștig de feedback. În schimb, Koleos pune la dispoziția ocupanților săi cea mai confortabilă suspensie.
Dacă analizăm comportamentul offroad, practic clasamentul se inversează. Koleos vine cu o platformă tehnică împrumutată de la Nissan X-Trail, ceea ce spune multe despre abilitățile modelului în teren. Există opțiunea rulării doar cu tracțiune față, 4WD Auto și 4WD Lock – mod în care puterea este repartizată egal celor două punți. La acestea se adaugă HDC și asistarea la pornirea din rampă.
Sunt elemente suficiente pentru a creiona imaginea unui model cu aptitudini offroad serioase, confirmate de realitate.
Undeva, la o anumită distanță, vine Tiguan, model care oferă posibilitatea blocării diferențialului central – 4WD LOCK. Modelul, în ciuda aerului fragil, se dovedește un cățărător de încredere.
Kuga nu merită scoasă în natură decât pe drumuri de macadam.
Concluzie
Un SUV nu trebuie să fie și nici nu este un model sportiv. Kuga și Tiguan sunt cu adevărat rivali, transmit același mesaj, ambalat în mod aproape identic. În schimb, Koleos impresionează prin polivalență, în special prin tehnică și motorizări, ca să nu mai punem la socoteală ergonomia și varietatea opționalelor. Renault a așteptat ceva timp până să intre în horă, dar nu a așteptat degeaba. Și-a făcut bine temele și a venit cu un câștigător
Touareg a făcut un număr de magie și s-a născut Tiguan, pe care lumea l-a îmbrățișat de îndată și față de care a manifestat o intensă dorință de a-l duce acasă.
Numărul de magie a fost reușit, căci Tiguan, cel puțin pe piața românească, se vinde ca pâinea caldă.
Și nu are rost să facem vreo asociere tipic dâmbovițeană care să ne conducă la ideea că tot ce se vinde bine este de calitate îndoielnică. Nici pe departe. Tiguan e un produs extrem de matur, cu o parte tehnică rafinată, care nu se prea lasă trădată de designul exterior ușor efeminat.
Ne-am permis să punem un semn de întrebare deasupra lui Tiguan prin simpla aducere în preajma lui a două modele extrem de talentate și de proaspete pe piața autohtonă.
Primul exemplar vine din Franța, mai precis din curtea celor de la Renault, și reprezintă debutul constructorului în acest segment. Renault a mai cochetat cu ideea de a lansa un SUV, dar s-a oprit undeva pe la jumătatea drumului, rezultatul numindu-se Scenic RX4.
Cel de-al doilea rival pentru confruntarea cu Tiguan l-a adus ProMotor de la Ford. Putem considera și modelul Kuga un debut al Ford în acest segment, deoarece Maverick a reprezentat un simplu implant american pe pământ european, neasimilat vreodată.
Exterior
Din punctul de vedere al designului, cel mai apetisant produs este fără îndoială Ford Kuga. Putem spune că el reprezintă apogeul designului kinetic al celor de la Ford. Aspectul compact contribuie la consolidarea imaginii de model cu aer deopotrivă sportiv și elegant. Cam cu aceleași arme luptă și Tiguan. În privința dimensiunilor, cele două modele sunt aproape identice.
Tiguan pierde niște puncte la capitolul estetică, semănând cu copilul care nu se poate ridica la înălțimea la care se află geniul tatălui. Și, fără nici o urmă de răutate, parcă la Tiguan aspectul de model combi înălțat este prea evident, iar linia caroseriei e ușor impersonală.
Designul modelului francez vine dintr-un cu totul alt registru și transmite, încă de la prima vedere, ideea că e o formă care trebuie să slujească o funcție. În schimb, surprinde faptul că designul nu urmărește tema lansată de noua Laguna și de proaspătul Megane III.
Este un cocktail între imaginea de ultimă oră a modelelor franceze și cea pe care acestea o lasă în urmă. Poate că francezii au dorit ca noul lor SUV să fie ușor de identificat ca marcă. În schimb, este interesantă ideea de SUV cu caroseria inspirată de cea a unui hatchback – dar unul care a trecut pe la bodybuilding.