Nissan Juke 1.6 DIG-T vs. MINI Cooper S Countryman
Pe cine aş lua acasă dintre cele două modele? Greu de
spus. Pe undeva aş opta pentru Countryman. Pentru că reuşeşte să
conserve dinamic farmecul MINI, dar în acelaşi timp sunt conştient
că într-o săptămână o să urle spatele, probabil o să ţipe şi
portofelul, atunci când voi descoperi cât de repede se evaporă
benzina din rezervor. Totuşi aş alege Juke. Iar plusul vine de la
sistemul de tracţiune integrală, de la sistemul de management al
motorului şi de la interiorul cu un plus de ergonomie. Deşi nu sunt
fan al cutiilor automate, o să supravieţuiesc şi cu o unitate
CVT.
Nissan Juke
Motor: L4, turbo, 1.618 cmc, amplasat
transversal-faţă, tracţiune integrală nepermanentă, transmisie
automată CVT. Putere maximă: 190 CP/ 5.600 rpm.
Cuplu maxim: 240 Nm/ 2.000-5.200 rpm.
Performanţe: 0-100 km/h 8,4 secunde, 0-1.000 m –
N.C., viteză maximă 200 km/h, consum mediu 7,6 l/100 km, emisii CO2
175 g/km. Caroserie: lungime 4.135 mm, lăţime 1.765 mm, înălţime
1.570 mm, ampatament 2.530 mm, masă proprie 1.500 kg.
Preţ: 24.840 euro cu TVA.
MINI Cooper S Countryman
Motor: L4, turbo, 1.598 cmc, amplasat
transversal-faţă, tracţiune integrală permanentă, transmisie
manuală cu şase rapoarte. Putere maximă: 184 CP/
5.500 rpm. Cuplu maxim: 240 Nm/ 1.600-5.000 rpm.
Performanţe: 0-100 km/h 7,9 secunde, 0-1.000 m
28,4 secunde, viteză maximă 210 km/h, consum mediu 6,7 l/100 km,
emisii CO2 157 g/km. Caroserie: lungime 4.110 mm, lăţime 1.789 mm,
înălţime 1.561 mm, ampatament 2.595 mm, masă proprie 1.455 kg.
Preţ: 29.884 euro cu TVA.
Aş putea vorbi despre aceste două modele mult şi bine
fără a menţiona măcar un detaliu tehnic. Interesant este că ambele
au o misiune destul de importantă. Juke doreşte să dinamizeze
imaginea Nissan într-o zonă de piaţă unde compania niponă miza pe
Tiida şi Micra. Modele corecte, acestea, dar fără prea mult şarm.
În gama de modele Nissan, Juke este un fel de copil rebel. Şi
împreună cu Murano şi 370Z formează aripa avangardistă din familia
Nissan. Countryman este pasul firesc făcut de MINI.
Firesc, pentru că, altfel, marca britanică ar fi fost în pericol
de a deveni ternă. Nu poţi menţine flacăra aprinsă doar cu MINI şi
declinările acestuia, chiar dacă este vorba de Clubman. Aşadar două
modele care au suficientă presiune pe umeri din partea părinţilor.
Şi la ProMotor le-am pus faţă în faţă, pentru a descoperi care este
mai dezinhibat. Trebuie să recunosc că am fost uşor surprins de
designul lui Juke la momentul publicării primelor imagini.
Apoi am putut vedea maşina la Geneva… Cred că a fost momentul
în care m-am ataşat destul de puternic de ea. De ce? Pentru că este
un pionier care aruncă cu bolovani în convenţional şi în rutina
care a pus stăpânire pe atelierele de design auto. Evoluţia
înseamnă inovare, abandonarea rutinei. De unde a apărut Juke şi ale
sale linii, doar în departamentul de creaţie Nissan găsim
răspunsul. Să descriu liniile lui Juke... grea sarcină. În ceea ce îl
priveşte pe Juke, extrem de interesantă este urmărirea expresiilor
oamenilor care văd maşina în trafic. 20% sunt extaziaţi, se
luminează la faţă, 70% sunt curioşi, contrariaţi, dar într-un mod
pozitiv. Există însă un procent de 10%.
Sper să nu îmi ceară nimeni drepturi de autor pentru că îl invoc
pe Dorel. Dar am stat lângă unul la semafor. După vreo 10 secunde,
am sfârşit într-un râs isteric. Pe faţa lui se citea faptul că
întreg sistemul de valori pe care şi-a construit existenţa s-a
prăbuşit. Era incapabil de a pronunţa vreun cuvânt, în schimb faţa
lui spunea multe. La un moment dat, a aruncat o privire şi la
şofer, să vadă cine este cel care l-a insultat vizual pe el şi
întreg arborele lui genealogic. În concluzie, Nissan şi-a atins
scopul cu Juke, cel puţin la nivel estetic.
Cei de la MINI au încercat să conserve identitatea mărcii pentru Countryman.
Au reuşit acest lucru, dar s-a evaporat aerul de copil rebel. În
mare, datorită creşterii în dimensiuni. Elementele stilistice
definitorii pentru MINI au fost conservate. Countryman este mult
mai conservator din punct de vedere al designului, dar are şi el
parte de fanii lui în trafic, cei drept în număr mai restrâns.