Pina in urma cu citiva ani, a fi pentru Pajero sau pentru Patrol era in cele din urma doar o chestiune de gust, deoarece performantele celor doua modele erau aproape identice. Acum, insa, am avut revelatia a doua lumi diferite.
Mitsubishi Pajero are o cariera de 25 de ani, 12 titluri in Paris-Dakar si un fan club care numara 2,5 de milioane de clienti satisfacuti. Noul Pajero…. hmmmm… Prin tirg se zvoneste ca modelul nu ar fi chiar asa de nou, pentru ca in momentul dezvoltarii sale compania nipona nu o ducea prea bine cu resursele financiare, asa ca a optat pentru o solutie de compromis. Oficial, am fost informati ca Pajero arata cum arata si este ce este gratie gradului de atasare a vechilor, dar si a potentialilor clienti de notiunea de Pajero, in felul in care s-a cladit aceasta de-a lungul a 25 de ani. Sincer, tind sa dau crezare celei de-a doua explicatii, pentru ca nu te poti juca tocmai cu un nume precum Pajero. Am facut cunostinta cu noul model in Spania, la lansarea sa oficiala, dar am vrut sa-l vad la lucru si in Romania.
Designul reprezinta o evolutie, una care se doreste sinteza celor trei generatii anterioare. Linia exterioara este mai rafinata, dar pastreaza aerul de masivitate si comunica faptul ca Pajero e un model tot-teren, nu un SUV. La interior, lucrurile stau mult mai bine decit la Patrol: materiale mai nobile, o calitate a fabricatiei superioara, mai multe “jucarii” care iti fac viata placuta la bord. Aici pot mentiona sistemul audio premium Rockford Fosgate Acoustic Design cu 12 incinte acustice de 860 W, unitatea de navigatie cu hard disk 30 GB care ofera posibilitatea stocarii de muzica in format MP3 si WMA, agenda electronica si camera pentru asistenta la parcare. La capitolul “Se putea mai bine”, as fi apreciat un reglaj in profunzime al volanului. Nu sint impacat nici cu usa spate de mari dimensiuni, care poate deveni uneori un obstacol in accesarea portbagajului. In plus, este destul de grea si necesita pentru deschidere o mina ferma.
Cutia manuala cu cinci trepte s-a dovedit uneori inexacta, cel putin in cazul treptelor 1-3 (sau oi fi fost eu prea relaxat la volan). In schimb propulsorul 3.2 Di-D, care dezvolta 170 CP la 3.800 rpm si 373 Nm la 2.000 rpm, se achita onorabil de sarcina de a urni cele 2.300 kg. Am descoperit cu satisfactie ca Pajero este mult mai bine izolat fonic decit Patrol. Tinuta de drum a lui Pajero este si ea clar superioara, in mare si datorita faptului ca avem de-a face cu o caroserie autoportanta. Ruliul pe viraje exista, dar nu e la fel de amplu ca la Patrol. Si directia este mult mai exacta la Pajero, fapt ce il bucura pe pilotul din tine, chiar daca n-ar fi cazul atunci cind vorbim despre un model off-road.
In mod clar, rularea pe drumuri asfaltate nu este punctual-forte al lui Patrol. Solutia tehnica a sasiului separat afecteaza din plin confortul pasagerilor, orice mica denivelare de pe suprafata de rulare transformandu-se la bord intr-un seism. Viata pe locurile din fata este imperiala. De fapt, totul este grandios in fata, de la spatiu, la bordul masiv, ale carui simplitate si sobrietate contribuie din plin la “morga” oficiala a masinii. Pe bancheta din spate, in schimb, se sta cam cu genunchii in barba, fapt ce se dovedeste incomod in cazul unor drumuri mai lungi. Cauza? Solutia de constructie cu sasiu separat, caci altfel spatiu exista suficient si in spate. Directia de la Patrol este usor inexacta, avind un punct mort vag definit, care poate da emotii cind ai de strecurat in trafic un monolit precum Nissan-ul. Nici frinele, in cazul modelului testat, nu au fost la inaltime comparativ cu cele ale lui Pajero, dar problema asta cred ca s-a datorat celor 43.000 km pe care ii avea Patrol-ul la bord si faptului ca, probabil, cei raspunzatori au uitat sa-l duca vreodata la service. Primul duel, cel al habitabilitatii si al confortului la rulare prin zonele care au avut de suferit in urma contactului cu omul, este cistigat net de catre Pajero.
Dar urmeaza un al doilea test, care pentru unii este vital in alegerea masinii, in timp ce pe altii ii lasa indiferenti: OFF-ROAD!!! Pajero se lauda cu o caroserie autoportanta, un sistem de control al stabilitatii si tractiunii combinat cu cutia de transfer Super Select 4-II 4WD si diferential spate blocabil, plus posibilitatea de a decupla electronica – fapt esential in off-road. Poligonul de incercare a fost un versant pe care se itea o notiune de drum format din stinci, sleauri si suficienta umezeala cit sa nu fii sigur de nimic. Pajero a parcurs traseul, dar nu fara emotii, pentru ca a existat un moment in care am dorit sa renunt la expeditie. O parte a vinei o poarta cauciucurile si profilul acestora, usor inadecvat periplului, dar si masina a dovedit a avea anumite limite.
De partea cealalta a baricadei s-a situat Patrol, care devenise un copil vesel, dornic sa se revanseze dupa o gafa dezamagitoare. Patrol ofera o tractiune integrala nepermanenta, la fel ca Pajero, un diferential spate blocabil 100%, o punte spate rigida, o bara stabilizatoare spate decuplabila ce permite o articulare maxima a axelor si o cutie de transfer. Modelul testat era echipat cu o cutie automata cu 4 trepte, usor cam lenesa, cei 160 CP obtinuti la 3.600 rpm si cei 380 Nm furnizati la 2.000 rpm nefiind prea bine pusi in valoare. TotusI, masina se dovedeste extrem de practica in off-road, necesitind doar o mica acomodare cu dozarea acceleratiei. Patrol a devorat minitraseul off-road si a parut sa “cerseasca” mai mult. In final, am descoperit doua lumi diferite: un Pajero care exceleaza in societate si nu te tradeaza nici in off-road si un Patrol usor anxios in lumea civilizata, dar o fiara dezlantuita in salbaticie. In final: Egalitate!
NISSAN PATROL |
MITSUBISHI PAJERO |
PLUSURI: | PLUSURI: |
» Performante off-road | » Design |
» Feeling | » Calitate fabricatie |
» Imagine | » Materiale |
» Performante | |
MINUSURI: | MINUSURI: |
» Directie | » A pierdut ceva din talentul de catarator |
» Frane | |
» Locuri spate |