După ce am văzut cum se prezintă cei şapte jucători la capitolul interior, confort şi caracter practic, câteva concluzii pot fi trase cu uşurinţă. În primul rând este greu să găseşti un mix bun, în condiţiile în care trebuie să te încadrezi într-un anumit segment, mai ales dacă nu eşti dispus să depăşeşti anumite limite. Astfel, compromisul între calitate, materiale, confort şi caracter practic este prezent în cazul fiecărui model.
Dacă Sandero preia ştafeta de la Logan şi câştigă la categoria caracter practic, factorul calitate este compromis. Un exemplu că totuşi se poate şi mai bine este Ibiza, care reuşeşte graţie influenţelor germanice şi a pedigree-ului să îmbine mai bine plăcutul cu utilul, chiar dacă a renunţat prea uşor la originile hispanice.
Însă şi el îşi are naşul, întruchipat în Fiesta, care se arată mai vivace, mai zglobiu şi mai orientat câtre utilizator. Lui Fiesta îi suflă în ceafă Polo, care pierde puncte din cauza aerului mai sobru, însă are atuurile sale în stilul pragmatic şi în uşoarele accente ce tind spre premium. Deloc de neglijat, asiaticii Yaris şi Space Star vin tare din urmă, iar faptul că au reuşit să intre într-un teren de joacă destul de dur spune multe despre evoluţia lor.
Aşa ajungem la 208, în cazul căruia francezii s-au detaşat destul de mult de tradiţional şi au mizat pe elemente noi, cu tentă futuristă, o idee nu neapărat rea, însă mai greu de acceptat de nişte mentalităţi deja formate, dacă ne gândim că în general orice element de noutate, orice trăsătură mai neobişnuită este supusă ochiului critic.
Cu excepţia gradului de confort şi ergonomie, decizia prin care îţi alegi maşina este una mai mult sau mai puţin subiectivă când vine vorba de interior, multe lucruri fiind legate de gust şi de felul de a fi al fiecăruia. De aceea urmează să trecem la alte considerente prin sita cărora putem cerne o comparaţie între cele şapte modele, iar aici vorbim de impresii de la volan, ţinută de drum şi buget.
Nu voi face o ierarhie în privinţa ţinutei de drum, căci fiecare maşină are propriul ei public, diferenţiat de felul în care se comportă modelele de clasă mică la drum şi de particularităţile care le deosebesc unele de altele. Voi spune totuşi că japonezele Yaris şi Space Star fac progrese faţă de generaţiile lor mai vechi, însă fără prea mare succes în faţa unor modele precum Fiesta, Polo sau Ibiza.
Iar dacă Sandero nu a reuşit încă să facă un pas definitiv către îmbunătăţirea de la generaţie la generaţie, altele precum 208 se axează puternic pe confort, fie că vorbim de comportamentul direcţiei sau al suspensiilor. Ca şi în cazul factorului confort şi al caracterului practic vorbim despre un compromis pe care fiecare model trebuie să îl facă în funcţie de tipul de client căruia i se adresează.
În fond, nu fiecare maşină din test a fost gândită pentru un eşantion standard de clientelă, fapt pentru care delimitările dintre dinamica şi performanţele modelelor sunt pe alocuri foarte vizibile. Este foarte clar însă că toate modelele de clasă mică din acest test sunt înclinate spre confort sau au fost făcute încercări în această privinţă.
Ce le deosebeşte însă este acel element suplimentar, care poate fi reprezentat de valenţe sportive, de caracter practic sau de calitate la nivel general. Înclinaţiile cele mai sportive le are Fiesta, oferind o îmbinare reuşită între confort şi ceva mai mult decât banalitatea unei simple deplasări din punctul A în punctul B.
Sandero se plasează la capătul strict practic al graficului, unde nu caracterul agil primează ci mai degrabă o combinaţie între un preţ decent şi o maşină care duce la bun sfârşit activităţile de zi cu zi. Sau ca în cazul lui Polo, un model sobru, în stil german, în care accentul este pus pe finisaje şi pe o structură bine închegată.
Aşadar, după conturarea calităţilor dinamice ale fiecărei maşini precum şi bugetul necesar achiziţionării fiecărui model în versiunea de bază, putem vedea mai clar ce înseamnă segmentul mic în care se luptă cele şapte maşini. În mare parte, diferenţele dintre felul în care arată, se simt şi se comportă maşinile se traduc şi în sumele la care sunt evaluate de constructori.
Dacia Sandero, de exemplu, este destinată celor care vor să cumpere „inteligent.” Mai precis, cu banii pe care i-ar da pe o versiune de bază a concurenţilor, aceştia vor obţine o maşină dotată foarte bine, fără excese, ce-i drept, dar cu tot confortul modern – de la navigaţie cu touchscreen la aer condiţionat şi altele asemenea. Mai lentă, nu neapărat economică şi cu o ţinută de drum moale, Sandero e în continuare maşina pentru a merge de la A la B confortabil şi fără alte pretenţii. În versiuni de intrare, e destinată clar flotelor!
Surprinzător, Mitsubishi Space Star se apropie cel mai mult ca preţ de Polo şi Fiesta, fapt care îl penalizează având în vedere interiorul mai spartan, precum şi stilul de mers molcom sau absenţa gadgeturilor high-tech. Calitatea japoneză va fi totuşi un motiv suficient pentru iubitorii mărcii, dar oare va fi de ajunspentru a-i atrage şi pe alţii? Recomandat celor care vor confortul unei cutii CVT în oraş!
Toyota Yaris este între două lumi, cu accent pus pe sobrietate, fiabilitate şi caracter practic, dar şi cu o ţinută de drum lipsită de voioşia pe care ar trebui să o resimţi în clasa mică. Din nou – şi acest lucru este specific japonez – avem o maşină destinată în special flotelor, unde sufletul maşinii contează mai puţin, iar aspectele practice primează, inclusiv preţul interesant.
Peugeot 208 încearcă să iasă în evidenţă prin design şi aspectul futurist, iar acestea vor fi de ajuns mai ales pentru cei care caută o maşină care să exprime ceva cu privire la ei înşişi. Preţul este surprinzător de bun, iar publicul ţintă este cu siguranţă foarte tânăr, dar vine mai puţin din zona flotelor.
Seat Ibiza nu este doar un Polo cu altă caroserie şi alt logo, dar nici nu te va încânta cumva cu spiritul spaniol. Să zicem că e o soră latină a unui german sobru, tuşele emoţionale fiind doar câteva, iar criteriul de diferenţiere e de fapt raportul preţ/calitate/dotări, mai interesant la Seat decât la Polo. Designul exterior atrage, din nou, clienţii individuali, mai degrabă decât ai flotelor.
VW Polo păstrează toate atuurile pe care le ştim deja, punctând bine la toate capitolele. Preţul este însă pe măsură, iar dotările suplimentare au grijă să îţi arate că vei cumpăra nu doar o maşină, ci şi brandul din spate. Asta înseamnă foarte mult pentru o specie anume de clienţi, care nu vor surprize, ci tehnologie germană livrată într-un pachet de încredere. Flotele şi clienţii individuali o vor aprecia deopotrivă.
În fine, Ford Fiesta are ce-i mai bun din toate lumile, de la confortul interior şi gadgeturi la ţinuta de drum sportivă şi surprinzător de plăcută. Acest lucru vine cu un preţ pe care însă unii nu vor fi dispuşi să-l plătească, iar bănuiala mea e că maşina îi va interesa în continuare mai ales pe cei care vor mai presus de toate senzaţii plăcute la volan, chiar şi în clasa mică.
Material publicat în numărul 104 (martie 2013) al revistei ProMotor