Evident
că sunt încă trist că Forester este un SUV acum şi nu un crossover
care să umilească SUV-uri. Dar succesul era limitat cu o caroserie
care amintea de un combi ceva mai solid şi cu gardă la sol ceva mai
generoasă. Dar avea un farmec aparte acel Forester.
Şi nu am auzit până acum niciun proprietar care să reproşeze ceva
acelui model, excepţie făcând consumul. Dar Subaru a rezolvat
problema, din creion a ieşit un SUV, de la inginerii lor talentaţi,
un diesel boxer. S-a păstrat ceva din agresivitatea specifică
mărcii, iar priza de aer de pe capotă poate intimida, ţinând cont
că este un detaliu specific modelelor pe benzină
supraalimentate.
Deşi vorbim despre un propulsor de doar 2 litri şi doar 150 CP şi
350 Nm, Forester pare cel mai sprinten. Aici şi greutatea mai mică
cu 200 kg având un cuvânt important de spus. Este doar cu jumătate
de secundă mai lent până la 100 km decât Outlander, dar cu o
secundă mai sprinten decât CX-7.
Oricum, greutatea redusă şi cilindreea mai mică sunt reflectate în
consumul mediu de doar 6,3 litri, în ciuda tracţiunii integrale
permanente. Aici este capitolul la care Subaru nu trebuie să mai
convingă pe nimeni. Este printre cele mai bune sisteme de pe piaţă.
Forester pierde puncte la ambianţa interioară, acolo unde
materialele dure răpesc din farmec. De asemenea, nu găsesc o
explicaţie logică nici pentru sistemul audio destul de slab.
Punctele forte ale lui Forester sunt reprezentate de propulsorul
extrem de viril (trage bine chiar de la turaţii reduse), de
vibraţiile reduse, comparativ cu ce oferă concurenţa, şi de
consumul redus. De asemenea, sistemul de tracţiune integrală nu are
rival, în ciuda faptului că nu oferă posibilitatea blocării
diferenţialului central ca la Outlander.
Trenul de rulare solid îndură mult… Dacă toate acestea ar fi fost
completate şi de un interior corect din punct de vedere al
materialelor, asamblării şi finisării, lucrurile ar fi fost
excelente. Şi nu înţeleg unde s-a pierdut calitatea, pentru că
vechea generaţie chiar stătea bine la acest capitol.
SUV-uri
găseşti pe toate drumurile acum, aproape fiecare constructor are în
ofertă un astfel de model. Dar, fără a avea pretenţii de analist
auto, ceva îmi spune că vremurile „atelajelor” full size începe să
apună. Mirajul „premium” parcă a fascinat prea mulţi constructori,
iar în prezent e oarecum o provocare să găseşti un SUV fără
pretenţii.
Am aruncat o privire asupra ofertei nipone, şi am ajuns la
concluzia că Mitsubishi, Subaru şi Mazda au în ofertă ceea ce noi
la ProMotor identificăm ca fiind un SUV corect. Ciudat, dar cele
trei modele – Outlander, Forester şi CX-7 – au destine care abia
acum par a se fi liniştit.
Outlander a debutat cu un TDI sub capotă, un propulsor care
spulbera din farmecul modelului. Forester s-a decis într-un final
ce vrea să fie, adică un SUV. Parcă îmi lipseşte aerul de
crossover, portierele fără rame la geamuri, dar poate e mai bine
aşa.
Acum avem şi un diesel boxer, un Forester matur, cu alte cuvinte.
CX-7 a impresionat puternic la debut, dar s-a dovedit în scurt timp
uşor inadaptat, cel puţin pentru piaţa europeană, cu al său
propulsor de 2.3 litri turbo. Acum, CX-7 se poate lăuda şi el cu un
propulsor diesel. Aşadar, trei SUV-uri care par a fi atins
maturitatea, dar care dintre ele merită?