Ambii constructori pun accentul pe avantajele în materie de
consum redus în ce priveşte soluţiile alese pentru transmisie.
În cazul lui Citroen C4, versiunea 1.6 e-HDi BMP are un
consum mediu teoretic mai mic cu 0,4 litri/100 km decât versiunea
normală 1.6 HDi (având cutie manuală cu 6 trepte).
Lăudabil, însă e destul de clar că meritele le au sistemele
Stop&Start sau e-booster, mai mult decât cutia manuală
pilotată.
În practică, nu am reuşit să obţinem valoarea comunicată oficial
pentru consumul mediu, de 4,2 litri/100 km (este adevărat, nici nu
am adoptat un stil de pensionari…). Pe un traseu mixt,
atât în regim urban, cât şi de şosea interurbană,
computerul de bord nu a coborât sub 5 litri/100 km.
Mai mult, în oraş consumul mediu s-a situat între 6 şi 6,5
litri/100 km, răspunsul enervant de lent la apăsarea
pedalei de acceleraţie inducând şoferul în eroare, aşa
încât, de cele mai multe ori, apăsam pedala mai mult decât e
cazul.
La o cutie manuală nu sesizăm această întârziere
enervantă, deoarece suntem ocupaţi cu folosirea mâinii
drepte (pentru mişcarea manetei) şi a piciorului stâng (pentru
apăsarea pedalei de ambreiaj). Dar în cazul unei cutii automate
avem pretenţia să nu simţim acea pauză la schimbarea treptelor, nu?
Mai ales că pauza este însoţită şi de şocul neplăcut al inerţiei
corpului.
Aici intervine şi factorul psihologic: nu contează că,
tehnologic, e vorba de o cutie manuală pilotată (deci principiile
de funcţionare sunt cam aceleaşi de la una manuală normală).
Câtă vreme există modul A, de la automat, clienţii vor un
comportament în concordanţă de la maşina lor: confort şi relaxare
în utilizare.
În cazul lui Renault Megane, versiunea 1.5 dCi EDC are
acelaşi consum mediu teoretic de 4,4 litri/100 km ca şi versiunea
dotată cu o cutie manuală cu 6 trepte. În practică,
valoarea consumului mediu a fost una foarte bună, de 4,8 litri/100
km – adică mai bună decât a lui C4 e-HDI BMP, în aproximativ
aceleaşi condiţii de trafic şi stil de conducere.
Avantajele soluţiei cutiei automate cu dublu-ambreiaj sunt
clare, iar cel de la volan nu trebuie să se adapteze tehnologiei în
condiţii uzuale de condus. Cu acest Megane este foarte
simplu şi confortabil să obţii un consum mediu de circa 5 litri/100
km, în timp ce rivalul Citroen C4 e-HDi necesită mari
compromisuri în materie de confort psihic pentru a fi la fel de
economic.
Ajungând la capitolul buget, din nou se impune Renault
Megane 1.5 dCi EDC, care are un preţ de pornire de listă de 18.750
euro (în echipare Sport Edition), cu 1.700 euro mai puţin decât
Citroen C4 e-HDi BMP, care porneşte de la 20.450 euro (în
echipare Seduction).
Asta în condiţiile în care cele două nivele de echipare
sunt similare ca dotări standard. În ce priveşte
opţiunile, Megane este avantajat în privinţa preţurilor unora
dintre ele (de exemplu, sistemul de navigaţie Carminat Tom Tom cu
ecran de 5,8 inch costă 590 euro la Megane, în timp ce sistemul de
navigaţie „My Way”, cu ecran de 7 inch costă 1.300 euro la C4).
Pe de altă parte, Citroen C4 oferă standard sistemul
Stop&Start, cu evidente avantaje în privinţa reducerii
consumului în regim urban, dar şi unele opţiuni mai
interesante, cum ar fi pavilionul panoramic vitrat (1.100 euro),
regulatorul de viteză programabil (parte a pachetului Auto),
supraveghere unghi mort şi avertizare depăşire involuntară bandă
(doar pe nivelul de echipare superior Exclusive).
În România, Megane 1.5 dCi EDC este oferit doar în combinaţie cu
pachetul Sport Edition, care presupune nişte accesorii exterioare
aerodinamice care-i conferă maşinii un aspect mai dinamic. Aspect
care este secondat şi de un comportament rutier reuşit,
Megane oferind un compromis mai bun pentru suspensie decât
C4, care pune mai mult accent pe confort.
În schimb, C4 este mai spaţios decât Megane şi oferă o
ergonomie mai bine studiată, butoane mai mari şi mai
lizibile, un portbagaj mai generos şi, în general, o ambianţă
interioară mai sofisticată. La nivel calitativ, nici unul dintre
modele nu se detaşează drastic, dar este evidentă evoluţia faţă de
generaţiile precedente, precum şi apropierea de pretenţiile
teutone.
Iată şi
concluziile în urma acestei comparaţii axate pe comportamentul
celor două soluţii tehnice
În Europa, motoarele diesel sunt la putere. Iar, în
clasa compactă, procentul acestor motorizări este mult mai mare
decât al celor pe benzină, deoarece o maşină compactă este
folosită intensiv, atât în regim urban, cât şi în concedii, aşa
încât un consum cât mai redus este un avantaj în plus.
Pe de altă parte, moda cutiilor automate, până acum un apanaj al
pieţei nord-americane sau al segmentelor superioare, a început să
„inunde” şi clasa compactă, datorită avantajelor pe care le aduc
noile cutii automate controlate electronic. Pe lângă un răspuns mai
bun, acestea elimină, în mare măsură, dezavantajul
principal al vechilor cutii automate: consumul mult mai mare decât
al cutiilor manuale.
Aşa încât am considerat oportun să punem faţă în faţă
două modele care combină motoarele diesel economice (adică având
cilindree redusă) şi cutiile de viteze automate. Pe de o
parte, avem noul Citroen C4 e-HDi, care adoptă mult-lăudata soluţie
micro-hybrid, cu o cutie manuală pilotată. Pe de altă parte, avem
Renault Megane 1.5 dCi, cu o cutie automată cu 6 trepte şi noul
dublu ambreiaj EDC.
Două soluţii
contradictorii,
cărora am încercat să le găsim plusurile şi
minusurile