Hot-hatchuri turbo familiste: Mazda3 MPS & Skoda Octavia RS

Autor: Andrei Ştirbu 05 sept. 2007 Teste comparative

Mazda3 MPS şi Skoda Octavia RS sunt genul de maşini nebăgate în seamă la stopuri: dacă eşti la volanul unui BMW sau Mercedes, nu te va tenta să le provoci la o liniuţă pentru simplul motiv că nici japoneza, nici cehoaica nu arată pregătite pentru aşa ceva.

De fapt, doar Octavia RS arborează un eleron care ar putea pune oareşce semne de întrebare celor cu porniri viteziste, însă gabaritul dedicat bagajelor face să treacă destul de repede impresia. Fanii modelelor Skoda vor fi primii care vor remarca mici modificări ale spoilerului faţă şi sigla de pe grilă, care aduce o foarte mică notă de exclusivitate maşinii. Cât despre Mazda3 MPS, puţin probabil ca jantele de 18" sau diametrul evacuării să atragă excesiv atenţia, restul detaliilor exterioare fiind chiar nesemnificative. Nici MPS nu le spune nimic pasionaţilor de putere, fiind un indicativ prea palid faţă de GTI al lui VW sau RS al lui Megane. Ah, şi mai nou al lui Skoda.

Oricum, nici alte modele nu stau cu mult mai bine la capitolul exterior, dar un Focus ST sau Astra OPC au mai multe detalii sportive vizibile la prima privire. Probabil că atât cei de la Mazda, cât şi cei de la Skoda se bazează pe imaginea de familiste pe care, în timp, au promovat-o modelele lor, astfel că exteriorul este foarte puţin individualizat de variantele mai modeste.

Interiorul nu face nici el excepţie, însă primeşte câteva tuşe sportive, menite a-l satisface pe cel de la volan. Mazda3 MPS are avantajul că habitaclul a fost proiectat de la început să fie cât mai atractiv şi îndreptat spre dinamism, chiar dacă vorbim de varianta de motorizare entry-level. Ceasurile de bord rotunde şi gurile de ventilaţie au un puternic iz de Alfa Romeo, dar fără a fi tentaţi să îi acuzăm pe italieni de plagiat. De mare efect a fost, la lansarea modelului, bagheta cu leduri de pe consola centrală – însă acum, în plină eră IT, a displayurilor tactile, acest detaliu şi micul ecran digital orizontal par învechite în comparaţie cu sistemul multimedia oferit de Skoda, cu butoane mari şi afişaj lizibil. Tot Skoda pare mai bine gândită în ce priveşte ergonomia comenzilor pentru aerul condiţionat şi pentru sistemul de sunet, la japonezi aglomerarea butoanelor fiind puţin derutantă, în practică.

La fel, Skoda este lider în ce priveşte capacitatea portbagajului şi a gadgeturilor pentru ancorarea obiectelor, însă Mazda3 oferă mai mult loc pentru genunchii pasagerilor din spate, datorită ampatamentului mai mare cu 6 cm. Însă ambele maşini au minusuri în ceea ce priveşte accesul oferit de uşile spate: la Mazda trebuie mai multă atenţie la picioare, iar la Skoda mai multă atenţie la cap. Dar uite că ne ocupăm prea mult de considerentele practice în loc să vorbim despre ce este mai important: ceea ce i se oferă celui de la volan.

În primul rând, un volan ceva mai plăcut decât variantele inferioare ale celor două modele. Sistemul de direcţie al lui Mazda3 MPS oferă un feedback foarte bun, fiind ferm şi necesită mai multă forţă decât o face Octavia RS, de aceea mulţi vor aprecia mai mult modelul japonez. De asemenea, timoneria cutiei de viteze este foarte scurtă şi mai precisă decât în cazul cehoaicei, unde plasticul manetei conferă un feeling nu prea plăcut la atingere. Pedalierul arată sportiv în ambele cazuri, însă tot Mazda3 MPS este mai atractivă, chiar şi suportul pentru piciorul stâng fiind din aluminiu perforat, ca în adevăratele maşini sport.

Scaunele sunt, cum altfel, sportive, având o configuraţie destul de bine gândită. În cazul Octaviei RS sprijinul lateral nu este foarte bun, iar în Mazda3 MPS punctul slab îl reprezintă reglajul lombar, deşi în rest japonezii pot rivaliza liniştiţi cu Recaro. Totuşi, nici unul dintre modele nu se poate lăuda cu un reglaj pe înălţime al scaunului şi volanului care să îţi confere o poziţie apropiată de racing. În schimb, faţă de maşinile sport, vizibilitatea în spate şi în laterale este mai bună. Pardon, Octavia se aseamănă în acest caz cu un coupe, datorită hayonului foarte înclinat şi a unghiurilor moarte mai mari decât la Mazda3.

Ca o concluzie, înainte de a porni motorul nu uitaţi să vă asiguraţi că soţia şi copiii au centurile de siguranţă puse. It’s strongly recommended!

Pagini: 1 2 3


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide