Vă prezentăm un tabel cu datele legate de dimensiuni pentru cele patru modele din testul nostru:
Ford Focus |
Fiat Bravo | Toyota Auris | Seat Leon | |
Lungime (mm) | 4337 | 4336 | 4220 | 4315 |
Lăţime (mm) | 1839 | 1792 | 1760 | 1768 |
Înălţime (mm) | 1500 | 1498 | 1515 | 1458 |
Ampatament (mm) | 2640 | 2600 | 2600 | 2578 |
Capacitate portbagaj (l) | 396 | 400 | 354 | 341 |
Greutate (kg) | 1327 | 1335 | 1460 | 1325 |
La interior ,arhetipul poveştii se cam repetă ca şi în exterior: avem trei modele care se prezintă fiecare bine, reflectând mai mult sau mai puţin cultura locurilor natale, dar şi un model care este clar penalizat de vârsta mai înaintată.
Seat Leon
Există o discrepanţă între modul flamboiant în care arată la exterior Seat Leon şi plictiseala din interior. Planşa de bord are un desen mult prea simplu, negrul domină la nivel cromatic şi parcă nu înţelegi: te-ai urcat în spaniolul pur sânge sau ai greşit maşina? Faceliftul va însemna însă o schimbare de optică, Leon-ul urmând să fie întinerit în spiritul noii Ibiza.
Nici VW Golf 5 nu este vreun etalon de viaţă la bord, iar acest lucru se cam vede în grupul VAG la majoritatea modelelor compacte – totuşi, interiorul lui Seat Leon este prea departe de standardele lui Golf. VW Golf 6 se anunţă o evoluţie, dar tot nu renunţă la atmosfera sobră specific nemţească, migrând însă spre noile produse, aşa încât din partea lui Seat Leon nu ne aşteptăm la o concurenţă serioasă în ce priveşte interiorul.
Portbagajul, cu ai săi 354 litri, este printre cele mai mici din clasă, iar spaţiul pasagerilor din spate este corect, cu menţiunea că persoanele mai înalte nu se vor simţi tocmai în largul lor. În schimb, poziţia la volan este printre cele mai bune, fiind joasă şi replicând impresia de sportivitate. Cotiera este plasată o idee cam în spate şi cotul drept nu îşi va găsi loc de răgaz la drum lung. Per total, interiorul lui Leon se prezintă mediu în ce priveşte habitabilitatea, ergonomia şi calitatea materialelor.
Ford Focus
Pentru Ford Focus, faceliftul a însemnat un salt calitativ, dar anumite detalii cam strică viaţa la bord. Consola centrală are un design plăcut, care nu va crea controverse, însă interfaţa climatizării aduce aminte de radiourile cu ceas de la începutul anilor ’90 fabricate în Asia. Materialele arată bine (dar parcă nu la fel de bine ca la Fiat), iar spaţiile de depozitare, deşi există, nu sunt la fel de bine gîndite ca la Auris.
Faţă de Golful încă aflat pe piaţă, Focus are un interior clar mai bun, dar cu generaţia a şasea se va afla cam pe acelaşi piedestal, diferenţa urmând să fie făcută de calitatea materialelor, care la Ford nu excelează foarte mult, mai ales în părţile inferioare.
Poziţia la volan este una foarte comodă, fiind compromisul dintre vizibilitate rutieră şi confort. Cotiera oferă un suport corect, fiind ajustabilă, iar ergonomia se află la un nivel optim, exceptând comenzile sistemului audio, plasate un pic cam în spatele volanului – de fapt, acestea deranjează mai mult prin soluţia inestetică abordată. Bancheta din spate este prea puţin profilată şi nu oferă senzaţia de confort necesară pentru un drum lung.
Portbagajul are 396 l, dar este avantajat de gura de încărcare generoasă, putând înghiţi obiecte voluminoase. De asemenea, bancheta din spate se rabate paerfect plat şi capacitatea creşte astfel până la 1.258 de litri. Cam tot pe acolo se situează şi Golf 6, atât ca volum util (ceva mai redus în configuraţia cu cinci locuri), cât şi ca utilitate, deci meciul dintre cei doi germani se anunţă foarte strâns.
Fiat Bravo
Pentru a nominaliza laureatul şi cel aflat pe locul doi ne aflăm iarăşi într-o dilemă. Toyota Auris are cel mai inteligent interior din clasa compactă, iar Fiat Bravo îşi va încânta cel mai mult şoferul.
În interior, Fiat Bravo arată la fel de bine ca la exterior, iar materialele nu doar par, ci chiar sunt de calitate – vorbim, de fapt, de un mare salt în domeniul calităţii pentru italieni. Consola centrală, uşor orientată spre şofer şi volanul foarte sportiv îi vor gâdila orgoliul celui aflat la volan.
Raportat, însă, la Toyota Auris, Bravo pierde la capitolul spaţii de depozitare şi suportul lateral din scaune este inferior celui resimţit în Focus şi chiar Leon. Surprinzător, dintre cele patru modele Fiat Bravo are cel mai spaţios portbagaj, numai că forma hayonului dezavantajează funcţia, de dragul esteticului deschiderea acestuia şi decupajul nefavorizând încărcarea obiectelor voluminoase.
Pentru că transmit mesaje diferite, Golf 6 şi cu Bravo nu prea au interioare comparabile, primul mizând pe sobrietate şi echilibru, iar italainul pe sportivitate şi aspect tineresc. Totuşi, s-ar putea ca noul Golf să fie la acelaşi nivel de calitate cu Bravo – rămâne de văzut într-o comparaţie directă.
Toyota Auris
Deşi nu îşi propune să de gata prin aspectul habitaclului, fascinează prin cît de bine acesta a fost gândit. Totul este ergonomic: sertare, suporturi de pahare, compartimente răsar de peste tot. Spaţiile de depozitare sunt arhisuficiente şi acest model are nu doar unul, ci chiar doua torpedouri.
Ceasurile de bord sunt probabil cele mai reuşite în clasa compactă, iar iluminarea galbenă este foarte plăcută, mult mai plăcută decât albastrul lui Golf. Totul este profilat pe confort şi totul este la îndemână şoferului, iar consola centrală ce se revarsă spre şofer dă un sentiment foarte primitor.
Schimbătorul este plasat foarte sus pe consolă, iar frâna de mâna are un aspect foarte futurist, dar necesită ceva atenţie, pentru că puteţi să vă agăţaţi degetul. Uşile au o dimensiune mare, accesul fiind facil în în parcările agolmerate.
Există şi părţi care ar putea îndepărta anumiţi clienţi. Faţă de Golf 5 (şi, implicit, faţă de Golf 6), poziţia la volan este foarte înaltă, ceea ce se explică prin impresia de monovolum şi oferirea unei vizibilităţi sporite celui aflat la volan. Curios, portbagajul nu are o capacitate foarte mare, dar prin rabatarea banchetei devine extrem de generos, fapt explicat prin alura mai înaltă a lateralului.
Va fi greu pentru VW Golf 6 să îl egaleze pe Auris la caracterul util, cât şi ca ambianţă practică la bord, dar modelul german pare mai echilibrat şi renunţă la iluminarea cu albastru, foarte obositoare şi ţipătoare.
CONCLUZIE
În ceea ce priveşte interiorul, cei de la VW declară că noul Golf 6 nu are rival în clasa lui – ei bine, avem trei modele care ne fac să ne îndoim de laudele lor. Suntem curioşi, într-adevăr, cam care este diferenţa resimţită la nivel calitativ, dar, ca aspect, ergonomie şi spaţiu interior, Golf 6 este contracarat foarte serios. Deci, dacă habitaclul maşinii este sus în lista de priorităţi, amatorii de compacte vor avea clar alternative la noul Golf 6 – dintre ele, Auris ni se pare cea mai convingătoare, mai ales dacă în ecuaţie intră spiritul pragmatic.
Mâine vom vedea cum merg cele patru automobile şi care va fi rivalul pe dinamică cel mai serios al lui VW Golf 6.
VEZI TOATE ARTICOLELE DIN DOSARUL GOLF 6 VS FOCUS VS BRAVO VS LEON VS AURIS