VEZI TOATE ARTICOLELE DIN TESTUL FIAT SEDICI VS. NISSAN QASHQAI
Deja, dacă intrăm puţin în offroad, lucrurile necesită mult mai multă atenţie. În primul rând, pentru că unghiurile de atac şi de ieşire ale celor două maşini nu se pretează la atacarea unui traseu cu denivelări serioase. Fiat Sedici are unghiuri cu puţin mai bune decât Nissan Qashqai, dar, în practică, ambele sunt la fel de expuse deteriorării spoilerelor.
Fiat Sedici, având un gabarit mai redus şi un ampatament mai mic, se descurcă o idee mai bine pe un traseu lejer, dar, de la volan, sentimentul că vei auzi dintr-o clipă în alta zgomote de spoilere sau praguri lovite serios este prezent tot timpul – mai ales în cazul lui Qashqai, care, în aceste momente, ţi se pare mult mai potrivit pentru şoselele normale din oraş.
Cu atenţie, se poate traversa o zonă "bombardată" – dacă vrei, de exemplu, să ocoleşti cozile imense din unele zone unde se construieşte în draci, iar pe lângă şosea ai o sumedenie de drumeaguri de camioane (ştiţi, camioanele alea pine de pietriş, care se scurge exact pe capota şi parbrizul tău…). Dacă, din nefericire, ai parte şi de noroi din abundenţă sau pământ moale, este imperios necesar să foloseşti modul "Lock" şi să mergi constant, fără a te opri, chiar dacă auzi zgomote suspecte sub caroserie.
În cazul traversării unor şleauri, cele două maşini ajung repede cu o roată în aer, suspensia nefiind adaptată pentru aşa ceva. Chiar dacă vorbim de suspensii independente, suntem foarte departe de încrucişarea punţior din cazul maşinilor de teren adevărate, aşa încât este de preferat evitarea acestor obstacole. Practic, Fiat Sedici şi Nissan Qashqai sunt bune doar dacă vorbim de obstacole mici spre medii, unde chiar şi cu un Logan ţi-ar fi, totuşi, teamă să intri.
Cu alte cuvinte, proprietarii acestor maşini vor ajunge foarte rar să utilizeze modul "Lock", indiferent că vorbim de şantierele urbane sau de picnick-urile la pădure. În general, modul "Lock" îţi conferă un plus de siguranţă că nu vei rămâne "de căruţă" în escapadele lejere pe drumuri pietruite sau noroaie superficiale. În rest, ori de câte ori drumul este ud sau alunecos, modul "Auto" reprezintă un sprijin suplimentar faţă de tracţiunea doar pe puntea faţă.
Cât despre vitejiile în afara şoselei, nu recomandăm folosirea acestor maşini pe teren cu denivelări serioase – pentru că sigur vor rezulta cicatrici costisitoare. În plus, mai trebuie reţinut faptul că Fiat Sedici şi Nissan Qashqai au caroserie autoportantă, deci toate şocurile şi eforturile vor fi transmise direct caroseriei. Ceea ce va afecta şi sistemele electronice, atât de necesare confortului la bord…
Şi atunci, cam care este rostul acestor mini-SUV-uri?