Dacă în privinţa maşinilor franţuzeşti am remarcat efortul depus
de inginerii Renault şi Citroen pentru ca habitaclurile lui Laguna
şi C5 să ajungă la nivelul de calitate şi asamblare impus de
germani, în cazul japonezilor nu mai e la fel. Şi asta deoarece
„Made in Japan” este un garant al calităţii fără complexe
faţă de „Made in Germany”.
Cu alte cuvinte, atât Mazda6, cât şi Toyota Avensis au
interioare foarte bine finisate, fiind extrem de greu să
decizi dacă Passat stă mai bine sau nu la acest capitol.
Adevărul este că, la nivel tactil, Passat nu e superior, dar
germanii au lucrat mai mult la cum arată lucrurile în interiorul
maşinii.
Modelul de test Mazda6 era în echiparea de top GTA, iar
Toyota Avensis în penultimul nivel de echipare, Elegance
(care, faţă de Luxury, nu oferă dotări de lux cum ar fi sistem de
navigaţie, scaune electrice sau tapiţerie din piele). Volkswagen
Passat era în echiparea de top Highline, după cum am văzut în
episodul precedent.
La fel ca în cazul comparaţiei cu maşinile franţuzeşti,
ecranul central tactil din Passat lasă o impresie foarte
puternică, din moment ce o astfel de dotare lipsea de la
Mazda6 şi Toyota Avensis. De asemenea, finisarea în aluminiu a
bordului şi consolei îl face pe Passat să arate mai evoluat decât
Mazda6 şi Avensis la interior.
În ce priveşte modelul Mazda, se pot observa două
aspecte: sporivitate şi o oarecare simplitate a bordului.
Primul aspect este foarte bine pus în evidenţă de volanul sportiv,
indicatoarele cu afişaj roşu sau pedalierul din aluminiu. Nota de
simplitate vine din direcţia consolei centrale, care nu te mai
gratulează cu stilul aproape exuberant al exteriorului, mizând pe o
ergonomie bine pusă la punct, dar… cu un design cam sobru.
În plus, micul ecran din partea superioară a consolei are
indicaţii prea puţin lizibile. În cazul lui Avensis, nu se
pune problema de lizibilitate, ci de stil: displayurile
sistemelor audio şi de climatizare arată pur şi simplu învechite,
raportat la marele display color din centrul consolei Passat-ului.
E clar că, şi în cazul japonezilor, trebuie adoptat cât mai curând
ecranul tactil pentru instalaţia multimedia, de preferat
standard.
Din punct de vedere al ergonomiei, Avensis oferă butoane
foarte mari şi foarte aerisit plasate, lucru valabil la
Mazda6 doar pentru climatizare, restul comenzilor fiind mai mici,
iar inscripţiile de pe unele butoane nu sunt aşa de lizibile.
Passat este depăşit doar la capitolul uşurinţa de acţionare a
comenzilor climatizării, având butoane prea mici şi îngrămădite,
faţă de japonezi.
Avensis oferă cea mai sobră ambianţă, fiind aproape o dedicaţie
pentru pensionari, dar decorul consolei centrale „Takesumi”
(cu textură de carbune bambus) arată mult mai stilat decât cel în
stil aluminiu polişat din Passat, care face berlina
germană să aibă un interior prea rece. În Mazda6, avem prea mult
plastic şi prea puţine ornamente cu aspect de fibră de carbon pe
consola centrală – păcat, pentru că maşina chiar merită un interior
mai personalizat.
Faptul că ampatamentele celor trei maşini sunt similare (cu
diferenţe de maximum 2 cm) nu înseamnă că şi spaţiul interior este
la acelaşi nivel. Locurile din faţă sunt mai generoase la
Mazda6 şi Volkswagen Passat, cu un mare plus pentru
scaunele foarte bine profilate la Mazda. Din nou, Passat are cele
mai tari scaune, dar ale maşinilor japoneze nu sunt la fel de moi
ca ale celor franţuzeşti.
În privinţa spaţiului pentru genunchi în spate, din nou
se remarcă Mazda6 şi VW Passat. În schimb, Avensis are o
profilare a spătarului banchetei care promite condiţiile cele mai
confortabile în spate, bancheta din Mazda fiind destul de tare, la
acelaşi nivel cu Passat.
La capitolul spaţiu pentru bagaje, hayonul lui Mazda6 îi
conferă întâietate modelului japonez, care, chiar dacă are
cu 50 de litri mai puţin decât Passat, oferă un acces mai bun la
portbagaj, iar modularitate este clar la alt nivel. Passat se
detaşează în faţa lui Avensis, oferind atât o capacitate mai mare,
cât şi o gură de încărcare ceva mai primitoare decât Avensis.
În concluzie, Passat se departajează de rivalii săi
japonezi doar prin prisma dotărilor mai noi. Calitatea nu
este un argument hotărâtor, designul simplist al vordului şi
ambianţa rece a habitaclului nu sunt nici minusuri, nici plusuri
faţă de japonezi, iar, ca spaţiu, este ceva mai bun doar ca
Avensis, Mazda6 fiind cel puţin la acelaşi nivel cam în orice
privinţă. Deci se poate spune că interiorul lui Passat nu este un
atu în faţa japonezilor.
Să vedem ce se întâmplă la capitolul
dinamică
Despre Mazda6 şi Toyota Avensis putem spune că sunt
berline de clasă medie care se diferenţiază în primul rând
datorită vârstei publicului ţintă: primul model are un
design tineresc şi sportiv, iar al doilea este serios şi sobru. Pus
între cele două maşini japoneze, Volkswagen Passat e clar că intră în a doua
categorie.
Faţă de Mazda6, Passat arată pur şi simplu ca o maşină
pentru oameni trecuţi de o anumită vârstă. E adevărat, cei
care preferă Passat-ul vor spune despre Mazda6 că e o maşină
efeminată, datorită liniilor curbe şi, de ce nu, senzuale ale
maşinii japoneze (efect al uşorului facelift din 2010).
În schimb, din punct de vedere al aspectului exterior,
Toyota Avensis este un concurent mult mai potrivit pentru
Passat. Cele două modele se „luptă” din greu pentru
titulaturi de genul „cea mai serioasă” sau „cea mai puţin
interesantă” (cam la fel se întâmpla şi în cazul generaţiilor
precedente Avensis, respectiv Passat).
Ca imagine de marcă, Passat reuşeşte să-şi devanseze
ambii concurenţi niponi, fiind urmat de Mazda, care a
evoluat foarte mult sub acest aspect în ultimii ani (la fel ca
Audi, „vărul” emancipat al lui Volkswagen), în timp ce Avensis
schimbă puţin foaia, încercând să fie mai modernă, dar şi o idee
mai premium, după modelul Lexus.
La fel ca în episodul precedent, şi în acest caz avem de a
face cu un concurent sedan (Avensis), respectiv unul
hatchback în 5 uşi (Mazda6). De remarcat că Mazda6 oferă
şi o variantă de caroserie în trei volume, dar care, din punct de
vedere al aspectului, este extrem de apropiată de cea în 5 uşi.
Oricum, hayonul contribuie clar la puternica impresie de dinamism a
maşinii japoneze.
Să vedem cum se prezintă cele trei maşini la
interior