Din nou, se repetă situaţia din
episodul precedent, în care TDI-ul de 2,0 litri şi 140
CP de pe Passat este cel mai puţin potent motor din
comparaţie. Dar şi cel mai mic – rivalii japonezi au
motoare common-rail de 2,2 litri: Avensis 2.2 L D-4D are 150 CP,
iar Mazda6 2.2 CRTD are 163 CP. Este adevărat, atât Avensis, cât şi
Mazda6 au în ofertă motorizări diesel de 2,0 litri, dar cu puteri
sub 130 CP, fiind inferioare motorizării Passat-ului.
După cum era de aşteptat, cel mai bun răspuns îl are
motorul de pe Mazda6, care e vânjos şi are un comportament mai bun
la turaţiile joase decât motoarele de pe Passat şi
Avensis. Etajarea excelentă a cutiei asigură exploatarea eficientă
a resurselor de putere la aproape orice regim de turaţie, iar
Mazda6 pare chiar mai sprintenă decât pe hârtie.
Dieselul de pe Avensis are un răspuns cam la fel cu al
TDI-ului de pe Passat, în ciuda faptului
că maşina japoneză are o cilindree mai mare şi 10 CP suplimentari.
Nu agreează acceleraţiile şi reprizele bruşte, dar se achită
onorabil de tot ce îi cere pedala de acceleraţie. La turaţia de
regim maxim, Passat are un răspuns mai gradual, dar zgomotul
TDI-ului rămâne la cote foarte mari faţă de dieselurile
japonezilor.
În ce priveşte timoneria cutiei, Mazda6 se poate lăuda
cu o precizie şi o exactitate demne de maşinile sportive.
E o plăcere să manevrezi schimbătorul maşinii japoneze şi te
întrebi de ce nu ai la dispoziţie o măciulie din aluminiu, cu un
aspect mai sportiv. Prin comparaţie, Passat-ul şi Avensis au
timonerii normale, dar cei care nu vor sportivitate vor considera
că necesită mai puţin efort decât în Mazda6.
În ce priveşte direcţia, Mazda6 poate că arată a maşină
efeminată, însă volanul este foarte pe placul bărbaţilor. Vorbim de
o direcţie mai grea, cu un foarte bun feedback şi o
precizie dezarmantă pentru o berlină de clasă medie. În
plus, volanul are o priză excelentă şi este foarte comunicativ cu
şoferul. Poate doar domnişoarele simandicoase să se plângă de
manevrarea volanului la parcările în spaţii strâmte. Noi, restul,
nicidecum.
Prin comparaţie, Passat şi Avensis au sisteme de direcţie… pur
şi simplu normale. Fără a da dovadă de ineficienţă sau imprecizie,
Passat şi Avensis este clar că nu te îmbie la condus cum o
face Mazda6. Volanul din Avensis parcă se întăreşte o idee
mai mult decât cel din Passat la viteze mari pe autostradă, dar
nici în Avensis, nici în Passat direcţia nu este aşa de
comunicativă ca în Mazda6.
Ajungând la trenul de rulare, Passat şi Avensis trebuie să facă
o reverenţă în faţa lui Mazda6. Care oferă un compromis
între sportivitate şi confort cu adevărat excelent.
Stabilitatea în curbe este exemplară, ruliul este mic, maşina este
controlabilă (în ciuda gabaritului măricel), sistemele electronice
intervin progresiv şi, per total, traseele virajate sunt un deliciu
pentru Mazda6.
Şi nivelul de confort oferit de Mazda6 este unul foarte
bun, mai ales pe drumurile noastre, amortizarea
denivelărilor fiind mai mult decât mulţumitoare. Passat şi Avensis
sunt aproape la acelaşi nivel în privinţa suspensiei, dar e clar că
maşina germană e mai rigidă, în timp ce Avensis încearcă să
privilegieze confortul, lucru destul de dificil prin gropile
noastre.
Şi la capitolul frânare, Mazda6 rămâne pe prima
poziţie, având o dozare foarte bună a pedalei şi o foarte
bună stabilitate pe traiectorie. Avensis se situează la aceleaşi
cote cu Passat din acest punct de vedere, maşina germană având
parcă un uşor avantaj la stabilitatea pe traiectorie, deoarece
Avensis prezintă un fenoment de pompaj ceva mai accentuat.
Per total, capitolul dinamicii este o chestiune care nu
pune probleme modelului Mazda6, acesta dovedindu-se „cel mai” cam
sub toate aspectele. Chiar şi la capitolul insonorizare
stă foarte bine, Passat plătind tribut zgomotului TDI-ului, iar
dieselul de pe Avensis se aude cam strident, chiar şi la viteze
mari, unde te-ai aştepta ca turbulenţele aerodinamice să
predomine.
În concluzie, diferenţele pe şosea între Mazda6 şi celelate două
modele sunt clare şi suficient de mari pentru ca să putem plasa
maşina japoneză pe prima poziţie. Passat şi Avensis se
dovedesc foarte apropiate şi am putea spuen că îşi împart
nu a doua poziţie a podiumului, ci a treia, situându-se relativ
mult în spatele lui Mazda6.
De fapt, este foarte greu să departajezi Avensis 2.2
D-4D de Passat 2.0 TDI din perspectiva comportamentului pe
şosea. Se încadrează pur şi simplu în limite normale
pentru segmentul berlinelor de clasă medie, fiind indicate mai mult
şoferilor fără pretenţii de specialişti într-ale pilotajului pe
şosea.
Mai rămâne să vedem consumul şi
bugetul