EP. I: VW Passat facelift vs. Citroen C5 şi Renault Laguna
Habitaclurile celor două maşini franţuzeşti sunt destul de
diferite de al Passat-ului, dar au un punct comun: se remarcă
efortul considerabil depus pentru a ajunge la nivelul
germanilor în privinţa calităţii materialelor şi a
asamblării.
Echiparea superioară Highline a modelului de test Passat
presupune finisarea bordului şi a consolei cu inserţii din
aluminiu. Ceea ce minimizează senzaţia de spartan a
versiunilor de bază, dar maximizează senzaţia de sobrietate
rece, mai ales dacă ne raportăm la ambianţa caldă şi
primitoare din Laguna (în echiparea de top Privilege), al cărei
design elaborat şi curbiliniu îţi conferă calm şi relaxare.
Aşezarea comenzilor în Passat este intuitivă,
sistemul multimedia beneficiind de un ecran tactil, generos
dimensionat (dotare opţională), iar sistemul de climatizare este
plasat separat, la baza consolei centrale – păcat că ergonomia şi
lizibilitatea butoanelor nu este prea bună. Aceeaşi critică poate
fi adusă şi comenzilor climatizării din Laguna, care necesită cam
mult timp de acomodare.
C5 (în echipare de top Exclusive) ar vrea să ofere o
ambianţă futuristă, dar, până la urmă, ajungem la (cam multă)
complexitate. Deja cunoscutul volan cu butuc fix îţi oferă
o centrală de comandă chiar sub nas, iar în partea centrală a
consolei ai un display măricel şi cu indicaţii lizibile, dar care
ar fi trebuit să fie îndreptat mai spre şofer.
Sub ecran regăsim comenzile pentru climatizare şi audio,
secţiuni care ar fi trebuit să fie departajate mult mai
clar, deoarece aglomeraţia butoanelor şi lizibilitatea
scăzută a inscripţiilor… ei bine, să spunem doar că atât
Passat-ul, cât şi Laguna sunt mai bine gândite la nivelul acesta ca
ergonomie. În plus, designul bordului lui C5 nu este unitar, ci
puţin cam complicat, estetic vorbind.
Per total, aspectul simplist al bordului din Passat este
un avantaj de ordin practic faţă de cel complex din C5,
dar Laguna se detaşează ca feeling şi te face să te simţi mai în
largul tău. Rămâne clar că soluţia ecranului tactil va trebui
adoptată cat mai curând de modelele franţuzeşti. Iar, în privinţa
calităţii materialelor, Passat rămâne în frunte ca impresie a
durabilităţii – Laguna şi C5 au ajuns aproape la acelaşi nivel, cu
mici excepţii ţinând de… caracterul critic al fiecăruia.
Ca spaţiu interior, ne surprinde Citroen C5: deşi e mai lung
decât Passat cu 1 cm şi are ampatamentul mai mare cu 10 cm,
în spate nu ai parte de generozitatea la care te-ai
aştepta. Accesul prin portierele spate nu este la fel de
bun ca la Laguna şi Passat, iar bancheta este profilată confortabil
mai mult pentru două persoane. Passat şi Laguna stau mai bine la
capitolul spaţiu pentru genunchi, cu un plus pentru Laguna, unde
tunelul central nu este aşa de masiv ca în Passat.
În faţă, însă, C5 se dovedeşte cel mai generos,
având scaune largi, ceva mai puţin moi decât la Laguna şi,
surprinzător, foarte bine profilate, oferind o bună susţinere
laterală. Passat se dovedeşte „uber-deutsch” la capitolul
scaunelor, foarte tari faţă de ale maşinilor franţuzeşti. Sincer,
pentru drumurile denivelate de la noi, stilul rigid german nu este
prea potrivit, iar tapiţeria în combinaţie Alcantara şi piele (pe
nivelul Highline) pare sensibilă, faţă de tapiţeriile din piele ale
francezilor.
Spaţiul pentru bagaje este generos dimensionat în toate cele
trei cazuri, dar accesul la portbagaj este mai facil şi mai
practic în cazul Lagunei – graţie hayonului de mari
dimensiuni. Poate părea surprinzător, dar cel mai mare portbagaj îl
are, pe hârtie, Passat-ul, care plusează cu 100 de litri faţă de
C5, respectiv cu 115 faţă de Laguna.
De apreciat şi manetele din portbagaj pentru rabatarea
spătarului banchetei, precum şi buzunarele laterale mari,
la fel ca la C5. Un mic minus ar putea fi, eventual, înălţimea cam
mică a portbagajului la Passat, dar şi la C5 se cam piede spaţiu
din cauza suporţilor capotei.
În concluzie, VW Passat se prezintă foarte bine la
capitolul spaţiu interior, fiind puţin peste nivelul
concurenţilor francezi. Passat plăteşte tribut ambianţei
interioare, care pare aproape fadă (fiind salvată de unele dotări
high-tech, opţionale), dar şi scaunelor, foarte tari pentru
condiţiile de drum din România.