Pentru acest comparativ, am avut la dispoziţie modelul care se
anunţă cel mai cerut la noi: Volkswagen Passat 2.0 TDI 140
CP, având tracţiune faţă şi cutie de viteze manuală cu 6
trepte. Există şi versiunea de 170 CP, dar aceasta este
oferită doar în versiune DSG (cutie de viteze automată, cu dublu
ambreiaj).
Citroen C5 era disponibil cu motorul diesel 2.0 HDi de
163 CP şi cutie manuală cu 6 trepte, iar Renault
Laguna a venit cu motorul 2.0 dCi de 175 CP, cuplat la o cutie
automată cu 6 trepte (din păcate, pentru comparaţia
noastră, nu a fost disponibilă versiunea de 150 CP, cu transmisie
manuală cu 6 rapoarte)
Primul lucru care se remarcă la motorul diesel de pe Volkswagen
Passat este că sună ca un TDI. Ca un TDI de generaţie
veche, cu sistem pompă-injector, deşi noul TDI este
common-rail, la fel ca al concurenţilor francezi. Faţă de aceştia,
însă, Passat TDI se dovedeşte clar mai gălăgios, încă de la
ralanti.
Zgomotul se estompează o dată cu creşterea vitezei, dar rămâne
tot timpul ca parte ambientală – ori inginerii germani au vrut să
le ofere clienţilor fideli „muzica” pe care o vor, ori au fost cam
zgârciţi cu materialele fonoabsorbante. Totuşi, dacă ne referim la
zgomotele aerodinamice în regim de autostradă, Laguna prezintă un
vâjâit ceva mai intens, în timp ce Citroen C5 este cel mai
puţin deranjant auditiv, în orice situaţie.
După cum era de aşteptat, având o putere mai mică decât
a concurenţilor, TDI-ul Passat-ului are şi răspunsul cel mai
slab. Am remarcat că, sub 2.000 rpm, motorul nu prea are
suflu, dar, atunci când se ajunge în zona de cuplu maxim, motorul
nu devine vânjos dintr-o dată, ci gradual. Ciudat, deoarece la
acest rafinament ne aşteptam din partea motoarelor franceze, care,
din contră, te „gratulează” cu acele mici şocuri ale cuplului maxim
când se ajunge la 2.000 rpm.
Cel mai bun comportament îl oferă motorul de pe Laguna,
care, în ciuda cutiei automate, permite acceleraţii bune
şi reprize mai mult decât mulţumitoare. Cei mai dinamici din fire
cu siguranţă ar vrea să exploateze resursele propulsorului cu o
cutie manuală. Lucru pe care nu îl recomandăm în Citroen C5, unde
timoneria perfectibilă a cutiei manuale te face să îţi doreşti o
cutie automată.
Lucru accentuat de suspensia Hydractive 3, care pune
accentul, în mod evident, pe confort, ceea ce înseamnă un
ruliu măricel pe traseele virajate. În modul Normal, fenomenul de
pompaj la accelerări şi decelerări este mai mare la C5 decât la
Laguna sau Passat, dar drumurile româneşti devin mult mai
convenabil de parcurs. Nici în modul Sport nu te poţi plânge de
confort, dar e clar că nici nu poţi avea pretenţii de stabilitate
exemplară în curbe.
Passat se dovedeşte, în privinţa suspensiei, o maşină
prea germanică pentru drumurile noastre. Faţă de Citroen
C5 poate fi considerată chiar inconfortabilă prin gropile
autohtone. Totuşi, rigiditatea suspensiei nu are ca revers al
medaliei o ţinută de drum exemplară, ruliul în viraje nefiind mic.
Compromisul între confort şi stabilitate îl oferă suspensia
lui Renault Laguna, care se demonstrează cel mai plăcut de
condus faţă de Passat şi C5 (în ciuda suspensiei spate
semiindependente).
Totuşi, Laguna are şi cea mai moale direcţie.
Poate părea un dezavantaj pentru cei mai sporivi, dar se dovedeşte
destul de incisivă în viraje, iar feedback-ul său e mai bun decât
la Citroen C5, care, deşi are o direcţie mai tare, te cam izolează
de calea de rulare. Passat-ul nu are un volan care să necesite un
efort prea mare la rotire, dar, chiar dacă e mai tare decât la
Laguna şi C5, direcţia nu e aşa de exactă cum te-ai aştepta, fiind
doar medie.
Per total, Laguna dovedeşte o uşurinţă mai mare în
conducere, dar şi o eficacitate mai bună decât Passat-ul pe
viraje. Citroen C5 rămâne o berlină destinată voiajelor
lungi şi confortabile, resursele bune ale motorului fiind mai
potrivite pentru autostradă şi condiţii variate de relief, iar
suspensia şi insonorizarea promit o călătorie foarte confortabilă
(de evitat, însă, virajele luate în forţă).
În ce priveşte performanţele la frânare, din nou se
detaşează Renault Laguna, care oferă multă siguranţă la
opririle de urgenţă. Ciudat, stabilitatea pe traiectorie este bună,
deşi direcţia moale te face să crezi că trebuie să intervii cu
corecţii. La polul opus regăsim Citroen C5, care are nevoie de o
dozare mai atentă a pedalei, cu un răspuns cam prompt în a doua
jumătate a cursei. Passat frânează pur şi simplu normal, fără a da
impresia de super-siguranţă.
În concluzie, principalul dezavantaj al Passat-ului faţă
de concurenţa franceză îl reprezintă suspensia, prea tare
pentru drumurile noastre, dar care nici nu îi conferă maşinii
germane o stabilitate exemplară. Aspect pe care îl putem trece cu
vederea la Citroen C5, deoarece berlina franceză este, de departe,
mult mai confortabilă decât Passat. Laguna rămâne un
compromis excelent ca suspensie şi se dovedeşte cea mai
bună alegere pentru cine vrea să simtă că e în spatele volanului,
lucru care nu e eclipsat prea mult de cutia automată.
O menţiune pentru TDI-ul Passat-ului: este de apreciat
răspunsul mult mai omogen al acestuia decât înainte de
facelift, ceea ce face maşina germană plăcut de condus în
utilizare normală, de zi cu zi, handicapul de putere faţă de
concurenţi fiind valabil mai mult în condiţii de vitezomanie.
În final, să vedem
consumul şi bugetele pe care le reclamă cele trei
modele