Chevrolet Aveo este cel mai nou model prezent la acest test. Noul Aveo în cinci uși are și cel mai puternic motor, care dezvoltă 100 CP din doar 1,4 litri. Ca aspect, Aveo e și cel mai îndrăzneț, înlocuind modelul Kalos desenat de Giugiaro. Este primul model mic care se naște direct sub marca Chevrolet. Cel vechi văzusese lumina zilei sub marca Daewoo, ulterior achiziționată de GM.
Aveo este produs la uzina GM din Varșovia, Polonia. Grupul GM a adoptat o nouă filosofie pentru produsele sale europene: vrea să creeze modele destinate vieții reale, fără înflorituri și artificii. Noul Aveo arată bine, grila radiatorului cu ramă cromată și sigla Chevrolet amplasată jos dând un aspect aproape agresiv părții frontale. Farurile sunt ascuțite către partea din spate. Din profil, Aveo are în continuare silueta clasică a unui hatchback de clasă mică. Spatele este tăiat brusc, noul model fiind ceva mai pătrățos decât anteriorul. Dintre concurente, Chevrolet Aveo este cel mai mic în privința dimensiunilor exterioare.
Interiorul este finisat în stilul clasic Chevrolet. Materialele sunt corecte, însă nu excelează. Consola centrală conține elemente preluate de la Captiva, iar indicatoarele de bord au o ramă cromată. Poziția de condus e bună. Dezamăgește însă volanul de dimensiuni prea mari și levierul cutiei de viteze, imprecis și prea lung. Păcat, pentru că motorul lui Aveo este zburdalnic și invită la un condus dinamic, în timp ce cutia de viteze îți taie toate pornirile sportive.
Un alt element cel puțin ciudat este butonul pentru deschiderea hayonului. Acesta n-a fost amplasat central, în zona de unde se apucă hayonul, deasupra numărului de înmatriculare, ci undeva lateral. La prima vedere, ai impresia că hayonul nu se poate deschide decât din interior sau cu cheia de contact. După o pipăire mai amplă a dedesubtului acestuia, gasim și butonul care-l deschide.
La drum, Chevrolet Aveo nu impresionează. E un automobil corect și atât. Motorul se dovedește puternic și dornic să urce în ture. Din 1,4 litri, dezvoltă 100 CP la 6.400 rpm și un cuplu maxim de 131 Nm la 4.200 rpm. Viteza de top este de 176 km/h, iar consumul mediu anunțat de constructor ajunge la 6 l/100 km. Păcat de direcția grea și lipsită de feedback. Volanul de dimensiuni mari și schimbătorul imprecis aduc puncte negative micuțului model Chevrolet. În comparație cu Fabia și Sandero, Aveo excelează doar la capitolul motorizare.
Ajungem și la preț. Noul Chevrolet Aveo cu motor 1,4 poate fi achiziționat cu sume cuprinse între 10.200 și 11.590 euro cu TVA inclus, în funcție de nivelul de echipare și de dotări. Este un pic mai scump ca Sandero, dar mai ieftin decât Skoda Fabia. Chevrolet Aveo e disponibil și prin programul Remat. În cadrul acestui program, un Aveo poate fi achiziționat de la 8.050 euro, TVA inclus. Dotările standard includ: radio-MP3, geamuri electrice față, airbag șofer, închidere centralizată și volan reglabil pe înălțime. Garanția este de 5 ani.
Concluzie
Dacia Sandero a intrat în luptă cu doi concurenți importanți și putem spune că a ieșit cu fruntea sus. Modelul românesc devine o propunere interesantă în clasa mică, deși încă suferă de câteva hibe. Are nevoie de un motor pe benzină modern și de propulsoare diesel – neajunsuri care vor fi reglate cel mai probabil la toamnă, când este anunțată lansarea versiunilor diesel. Însă la această oră Dacia Sandero are cel mai bun raport preț/dotări de pe piață. Toate versiunile oferite de ea stau pe lista de achiziție la sub 10.000 de euro cu TVA inclus. Sandero însă nu este perfect. Față de Logan, se simt îmbunătățiri substanțiale, calitatea materialelor a crescut, ca și atenția la detalii și finisări. Păcat că nu se renunță și la cele câteva elemente învechite moral.
Skoda Fabia este cel mai bun model testat dintre cele trei. Motorul modern și rotund, suspensia impecabilă și o ținută de drum bună fac în continuare din mașina cehească o referință în clasa mică. Poate nu este la fel de atractivă precum Opel Corsa sau Peugeot 207, dar dintre modelele prezentate aici, oferă cel mai complet pachet. Și prețul este însă pe măsură: cel mai ridicat.
Noul Chevrolet Aveo reprezintă alternativa la cele două mașini de mai sus. Este și cel mai atractiv ca design. Ca preț, se situează undeva la mijloc. Are cel mai puternic motor, dar din păcate acesta e penalizat de direcție și de levierul cutiei de viteze.
Am pus Sandero față în față cu noua Fabia, cel mai bine vândut model hatchback de clasă mică în România, și cu noul Aveo, cel mai nou model mic de pe piață.
Sandero a venit pe lume după o lungă așteptare. L-am văzut inițial în varianta Renault pentru piața sud-americană. Am crezut că numele nu va fi păstrat și pentru modelul Dacia, dar m-am înșelat. Dacia Sandero este al doilea model care se alătură gamei producătorului autohton, după succesul nebun al Loganului și al variantelor sale.
În principiu, Sandero este tot un Logan. Deși Dacia îl prezintă ca pe un model separat, platforma tehnică este aceeași. Diferă doar lungimea totală a caroseriei și ampatamentul. Astfel, un Logan are 4.290 mm lungime și un ampatament de 2.630 mm. Sandero măsoară doar 4.020 mm lungime, iar ampatamentul i-a fost redus la 2.588 mm. Așadar avem de a face cu Logan mai scurt și fără fund. Sandero intră astfel în bătălia pentru clasa mică. Și pentru că primul contact a fost deja făcut la lansarea din Croația, am decis să punem modelul față în față cu concurența.
Și a făcut față cu brio.
La prima vedere, Sandero nu seamănă cu ceea ce am văzut în poze. În realitate, însă, pare mai înalt și chiar un pic prea cocoțat pe suspensii. Din profil, silueta este actuală și decentă, iar partea frontală arată chiar interesant. Noul calandru și linia cromată fac casă bună cu noile blocuri optice și cu noua siglă Dacia. Din spate însă, opiniile sunt împărțite. Dintr-un anumit unghi, acesta este chiar urât. Însă gusturile nu se discută.
Pe lângă aspect, Sandero impresionează prin calitatea finisărilor. Să nu înțelegem prin asta că e finisat ca o mașină germană, dar portierele se închid cu un sunet plin, aproape nemțesc. La interior, au apărut plastice moi, finisaje ce imită aluminiul și o consolă centrală cu butoane redesenate. Mașina condusă de noi era versiunea Laureate, care avea în plus toate opțiunile posibile. Versiunea Prestige, cel mai complet model Sandero, nu este încă disponibilă. Poziția de condus este la fel de înaltă ca în Logan și, cu toate că scaunul are reglaj pe înălțime, nu se duce suficient de jos.
Volanul se poate regla doar pe înălțime, suficient însă pentru a-ți oferi o poziție de condus bună. Oglinzile retrovizoare sunt acum mari, identice cu ale Loganului MCV. Păcat însă că nu se renunță la câteva elemente învechite moral. Ca și la Logan, butonul pentru acționarea claxonului a rămas pe maneta de semnalizare, nu pe volan, așa cum ar fi normal. Al doilea neajuns îl reprezintă spălătorul de parbriz, care nu acționează și ștergătoarele. Tragi de manetă, parbrizul e curățat, dar ștergătoarele trebuie acționate manual. Înțelegem că obsedantele costuri de producție trebuie ținute cât mai jos, dar atât Sandero, cât și Logan se vând și se vor vinde din ce în ce mai bine și pe piețele occidentale. Și e păcat că aceste modele nu intră în rândul lumii inclusiv la nivel de detalii.
În ceea ce privește motorizarea, Sandero debutează cu două propulsoare pe benzină. Am ales pentru test motorul 1,6 MPI, care dezvoltă 90 CP. Este vechiul propulsor Renault cu opt supape, deja arhicunoscut de pe Logan. Își face bine treaba mai ales în zona de mijloc a turometrului, iar consumul este relativ decent. Însă puterea dezvoltată de acest motor e mică în comparație cu a concurenței, la această capacitate cilindrică. Puteri de 90-100 CP sunt dezvoltate acum din motorizări de 1,4 litri de către propulsoarele moderne. Suspensia este un pic mai fermă decât la Logan, iar cu un motor mai puternic, Sandero va deveni o combinație interesantă. Cutia de viteze are un levier precis, mult mai precis decât cel al lui Aveo, de exemplu.
Dintre cele trei modele prezente, Sandero are probabil cel mai echilibrat pachet. Atuurile modelului românesc sunt însă garanția de trei ani, cele patru airbaguri în standard și prețul imbatabil. Dacia Sandero Laureate costă 9.350 de euro în versiunea standard. Modelul testat mai avea în ofertă vopsea metalizată (255 euro), jante de aliaj de 15 inci (300 euro), airbaguri laterale față (200 euro), geamuri electrice spate (100 euro), radio-CD cu MP3 (50 euro). Total: 10.255 euro cu TVA.