Cotropirea Dobrogei cu Landcruiser, Pajero şi Discovery

Autor: Oraan Mărculescu 18 iun. 2014 Teste comparative

Între Dunăre şi Marea Neagră se întinde o bucată de Românie cam prea trecută cu vederea. Mai ales de când drumul spre mare s-a scurtat considerabil datorită terminării autostrăzii A2, tentaţia de a cutreiera cei peste 20.000 de kilometri pătraţi a scăzut considerabil. Ceea ce e păcat, deoarece acest teritoriu, cu peste 2.500 de ani de istorie documentată în spate, merită explorat. Cu maşinile potrivite.

Trei, Doamne, şi toţi trei pregătiţi să (re)descopere Dobrogea

 

Adică genul de maşini care se adresează afaceriştilor pragmatici, dar şi familişti, pentru care contează foarte mult ceea ce oferă acestea în materie de capacităţi de trecere şi spaţiu util, în condiţiile unui nivel ridicat de confort şi de lux, tot pachetul la un preţ acceptabil.

”Ne băgăm? Hai să ne băgăm. Dar cu grijă, că zăpada de primăvară are capcane!”

 

Aşa cum Dobrogea are o istorie bogată, la fel şi Landcruiser, Pajero sau Discovery sunt nume care provin din epoca apusă a dinozaurilor offroad autentici. Ceea ce înseamnă că fiecare beneficiază de specificaţii tehnice de încredere, atât ca motorizări, cât şi ca tracţiune 4×4.

Ah, două locuri în plus. Deci putem merge ”cu căţel, cu purcel” pe coclauri

 

Cu un habitaclu adaptat la pretenţiile moderne în materie de confort, dar şi de spaţiu (toate oferă maximum 7 locuri), cei trei grei de faţă se pretează de minune unei escapade pe drumuri cât mai neumblate sau chiar în afara drumurilor, pentru a redescoperi Dobrogea.

Bun, care are curajul să coboare în viteză pe aici?

 

Odată depăşit podul de la Cernavodă, un adevărat simbol românesc semnat de Anghel Saligny, e cazul să o iei pe cursul Dunării în sus, pe drumuri prost asfaltate, unde cele trei maşini se simt în largul lor, mai ales Landcruiser şi Discovery, care propun şi suspensie pneumatică.

Dunărea. Din păcate, măreţia acestui fluviu e marcată de multe peisaje dezolante, deşi potenţialul turistic este uriaş

 

Pe lângă Dunăre e linişte, multă sălbăticie, dar şi destul de multă dezolare – păcat, deoarece zona are un mare potenţial  turistic, mai ales pentru cei care doresc să scape de zgomotul aglomeraţiei urbane. Poate că pentru cei din zonă investiţiile modice în infrastructură sunt un motiv de întristare, dar pentru noi a fost o încântare să mergem mai mult pe macadam. Pentru că marile motoare diesel fac faţă fără probleme maselor de peste 2 tone ale fiecărui pachiderm, iar electronica are grijă să distribuie în mod optim cuplul celor patru roţi, aşa încât se poate merge în ritm susţinut şi fără temeri privind denivelările sau gropanele.

Ok, boys, hai să deliberăm: care SUV ne place mai mult? Adi, sună un prieten! 🙂

 

Cetatea Capidava este o parte a sistemului de fortificaţie care străjuia Dunărea acum mii de ani, dar care acum cade pradă, încet, eroziunii marelui fluviu. Este parcă o metaforă a renunţării la lucrurile de altă dată: Pajero, de exemplu, a adoptat caroseria autoportantă, iar Landcruiser şi Discovery se bazează pe un tip nou de şasiu separat, din raţiuni de reducere a masei totale. În schimb, Pajero a rămas fidel tracţiunii integrale nepermanente, cuplarea punţii faţă şi a reductorului făcându-se de la o manetă separată.

De strajă la poalele Cetăţii Capidava. Peste încă un secol, malul ăsta va fi înghiţit de Dunăre, iar zidurile şubrede vor fi şi mai dărăpănate

 

Landcruiser şi Discovery au fost ”invadate” de electronică, fiecare propunând câte un sistem extrem de sofisticat, care oferă mai multe programe, în funcţie de condiţiile de ”luptă”. Dacă Discovery consideră că reductorul nu mai e necesar, japonezii gândesc invers, Landcruiser beneficiind de reductor, de două diferenţiale blocabile şi de un progam special pentru căţăratul pe roci.

Un fel de uzină offroad complicată şi care oferă mai mult decât vei folosi vreodată pe un astfel de SUV family-business

 

Da, genul de roci pe care îl găsiţi în Cheile Dobrogei, un loc unde vă recomand să ajungeţi ocolind cât mai mult drumurile asfaltate. Atenţie, însă: cu tot arsenalul offroad pe care îl oferă aceste maşini, fără pneuri dedicate noroaielor cei trei mastodonţi riscă să rămână împotmoliţi. Nici măcar Discovery, a cărui gardă la sol poate ajunge la 310 mm prin apăsarea unui buton, nu e infailibil – parafrazând o celebră zicală românească, ”unde nu-s cauciucuri, vai de capul tău!”.

”Tropăind” cu cei trei elefanţi prin inima Dobrogei – peisajul Cheilor Dobrogei apare brusc şi neverosimil

 

Din inima Dobrogei, se poate ajunge foarte rapid la malul mării, pe drumeaguri uitate de lume, mult mai antrenante decât prozaica autostradă şi aproape pe nesimţite te pomeneşti ajuns pe plaja de la Corbu. Unde atât bunul simţ, cât şi logica tehnică spun că Lancruiser, Pajero şi Discovery e bine să nu se înfunde în nisip. Un pont: o astfel de maşină este nemaipomenită pentru un sejur în doi. Indiferent de vârstă – sau, de ce nu, chiar mai romantic odată depăşită o anumită vârstă…

Uite-aşa, pe drumuri de pământ, printre utilaje agricole şi eoliene majestuoase, ajungi, până la urmă, la malul mării

 

Dobrogea are multe de oferit, iar maşinile de faţă sunt parteneri perfecţi pentru a o descoperi iar şi iar. Pentru că avantajele lui Lancruiser, Pajero şi Discovery nu se descoperă pe şosea, ci în afara acesteia. Adică acolo unde din ce în ce mai puţine maşini îndrăznesc să se aventureze cu adevărat. Deci e de apreciat cu atât mai mult libertatea oferită de aceşti adevăraţi muşchetari offroad.

 

Toyota Landcruiser 150

SUV-ul japonezilor a trecut recent printr-un facelift, care a dat naştere unor controverse privind estetica, dar care se dovedeşte foarte inspirat dacă ne referim la noul modul de pe consola centrală, pentru comanda sofisticatului pachet offroad.

Nivelul superior de echipare de top Luxury AVS vine cu multe dotări şi, chiar dacă materialele nu sunt flatante în general, confortul este excelent. Scaunele suplimentare din spate au acţionare electrică, dar nu sunt prea confortabile pentru doi adulţi.

 

Mitsubishi Pajero

Maşina de teren japoneză arată mai convenţional şi are un sistem de tracţiune integrală clasic: 4×4 nepermanent cu reductor şi diferenţial spate blocabil. În schimb, caroseria este autoportantă, ceea ce ar trebui să-l facă pe Pajero cel mai manevrabil pe şosea.

Nu e chiar aşa, deoarece maşina e masivă, iar suspensia clasică destul de moale (ceea ce înseamnă un bun confort). Preţul mai accesibil reflectă un stil interior general mai spartan, iar bancheta suplimentară e potrivită doar pentru doi copii.

 

Land Rover Discovery

Maşina de teren britanică se prezintă într-un pachet simplist ca aspect, în timp ce interiorul e un amestec reuşit de cazon şi premium, cu un mare accent pe spiritul practic: scaunele suplimentare sunt confortabile chiar şi pentru doi adulţi serioşi.

Lipsa reductorului sau a diferenţialelor blocabile e suplinită de un sistem 4×4 complex, dar şi de suspensia reglabilă electronic. Marele avantaj pe şosea îl reprezintă cutia cu 8 trepte, care-i conferă maşinii performanţe bune şi un consum decent.

MATERIAL PUBLICAT ÎN REVISTA PROMOTOR nr. 109 (martie 2014)


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide