Comparativ Mercedes GLK vs Volvo XC60
Utile, extrem de utile, dar asta nu înseamnă că nu îţi pot afecta inima. Ştii de existenţa lor, însă nu te pregăteşte nimeni pentru o alarmă care te trezeşte brusc din reverie şi pentru nişte leduri care “urlă” la tine. În mod cert, acestea sunt extrem de bune la drum lung sau în momentele în care oboseala la volan începe să îşi facă simţită prezenţa, dar în viaţa de zi cu zi sunt enervante. Aşa descoperi că, atunci când te sui la volanul lui XC60, trebuie să apeşi pe încă două butoane, ceea ce nu se întâmplă în nici o altă maşină. Aşa-i omul, când nu are sisteme se plânge că acestea nu există, când le are se plânge că sunt enervante.
Sunetul ambelor propulsoare este fabulos. Personal, recunosc că am o slăbiciune pentru cei şase cilindri în linie supraalimentaţi. Cei 50 Nm în plus ai propulsorului suedez se fac simţiţi, motorul trage viguros şi constant până sus în ture.
În schimb, GLK este mai riguros în privinţa ţinutei de drum şi a răspunsului pe care-l oferă direcţia. GLK îţi dă încredere la volan, Volvo e ceva mai zgârcit în a comunica informaţii, fiind o idee mai asistat. Mercedes-ul mai are un mic handicap în comparaţie cu XC60, şi anume cutia de viteze, un pic mai lentă în răspuns. Totuşi, această cutie are şi un atu: cele 7 trepte contribuie la un consum semnificativ mai mic comparativ cu al lui XC60.
Poate nu întâmplător pe el este gravată litera G. Apăsarea lui activează setările electronice pentru offroad, asistenţa la coborârea pantelor şi răspunsul pedalei de acceleraţie, care devine mai puţin sensibilă la variaţiile de presiune. În plus, cutia păstrează treapta mai mult, iar ABS-ul şi ESP-ul au alte setări. Tuturor li se adaugă sistemul 4Matic de a doua generaţie.
Ambele modele sunt mai mult decât interesante şi vă garantez că vă vor surprinde în mod plăcut. Totuşi GLK se dovedeşte ceva mai matur, ceva mai bine pregătit pentru viaţă. Dovedeşte că nu este doar o simplă caroserie care sfidează gravitaţia preţ de câţiva centimetri în plus.
În timp ce băieţii s-au distrat pe litoral cu parfum de motorină, eu am ales volatilitatea benzinei şi decorul REMAT Nord. De ce REMAT – nu ştiu, poate pentru că la un moment dat aceste modele vor sfârşi tot aici. Poate am vrut să le mai ştergem puţin din zâmbetul superior de adolescente superdotate.
Ambele modele sunt extrem de proaspete, prin urmare întorc suficient de multe capete pe stradă. Din punctul de vedere al designului, mesajele sunt total diferite, cele două confirmându-şi astfel noile identităţi de marcă. GLK amplifică povestea începută de C Klasse şi continuată acum de nou-lansata limuzină de clasă mare.
Şi cu toate că nu ai miza pe acest aspect, GLK chiar face o figură mai mult decât frumoasă acolo “afară”. Un design ce poate părea contrariant la prima vedere, dar tocmai din liniile ferme ale caroseriei reiese încrederea în sine a modelului. Iar albul chiar îl prinde bine. Interiorul este sobru, aşa cum a fost mereu de-a lungul timpului la Mercedes şi cum îi stă bine unui habitaclu de model premium. Unii încearcă să te mintă frumos, cu artificii de design interior mai mult sau mai puţin funcţionale.
GLK se doreşte un clasic şi, cu toate că sunt tentat să critic sobrietatea sa extremă, în final trebuie să îi recunosc ergonomia şi funcţionalitatea ireproşabilă. Şi admit că, dacă nu ar fi fost totul “all black”, poate era o idee mai bine. Poziţia la volan se apropie de cea dintr-o berlină: joasă, sportivă, dar în acelaşi timp oferind o bună vizibilitate. Subiectiv sau ba, aş fi preferat un volan ceva mai mic în diametru, atât din punct de vedere estetic, cât şi ergonomic.
Volvo XC60 are o naturaleţe aparte în a te alinta mult mai plăcut. Se dovedeşte astfel că gerul nordic catalizează emoţiile, nu le congelează. Caroseria este extrem de fluidă şi poate fi considerată primul pas în evo-revoluţia imaginii de marcă Volvo din punctul de vedere al designului. În ciuda liniilor fluide, ea are un aer masiv, de parcă n-ar face parte din segmentul SUV-urilor compacte, dar faptul se datorează mai mult unei iluzii optice. Interiorul e tipic suedez, cald şi primitor.
Am descoperit uşor contrariat o simplitate elegantă a habitaclului, o reducere la esenţă a tabloului de bord şi a consolei centrale. Parcă ai nevoie de mai multe butoane, de câteva elemente care să-ţi ajute să-ţi creezi un mic univers al tău, o zonă personală.