Tocmai de aceea este cool să ai jante de 20”. Este cool să ai faruri cu LED daytime running lights. Este cool să-ţi îngropi piciorul în acceleraţie şi să atingi 100 km/h în 6,5 secunde într-o maşină de aproape două tone, la preţul de numai 39.000 de euro fără taxe. Ştiţi în ce mai faceţi suta în 6,5 secunde? Într-un Porsche Cayenne S de 385 de cai-putere. Vreţi să ştiţi şi cât costă unul? Sunt sigur că nu.
Propulsorul V6 TDI de 3,0 litri de pe Q5 este şi unul dintre cele mai reuşite dieseluri din istorie. L-am încercat atât pe noul A4, cât şi pe A5, A6 şi Q7. Aceeaşi concluzie: fantastic. Şi să nu uităm că acest Q5 este nu doar cel mai lung, dar şi cel mai lat model de la test. Faptul că e mai rapid cu o secundă întreagă decât GLK 320 CDI şi X3 3.0d spune foarte multe despre motor şi, bineînţeles, despre excelenta transmisie S-Tronic cu 7 trepte.
Modelul nostru venea echipat opţional cu sistemul Drive Select, care permite o ajustare automată a suspensiei şi a felului cum răspund motorul, transmisia şi direcţia, în funcţie de felul în care vrei tu să conduci maşina. În materie de stabilitate, Q5 câştigă acest comparativ fără prea mult efort, ca şi din punctul de vedere al materialelor din interior, al aspectului cabinei, al tehnologiei din spatele caroseriei şi, bineînţeles, al performanţelor. De fapt, aş putea spune că îl câştigă şi din cauză că, odată ce te instalezi la volan, realizezi că în 2008 este cool să conduci un Audi.
BMW X3
Trebuie să vă mărturisesc ceva. La începutul testului nu m-aş fi aşteptat ca toate aceste patru modele să fie atât de apropiate unul de celălalt. Şi în nici un caz nu mă aşteptam să-mi vină atât de greu să dau un singur câştigător… ceea ce nici nu am făcut. Tocmai de aceea am ales să nu vă punem la dispoziţie un clasament final, aşa cum facem de obicei. Clasa SUV-urilor compacte de calibru premium este una atât de restrânsă, încât ce rost ar avea ierarhiile? Sunt de luat în considerare doar aceste patru modele. Aş putea spune că ar intra şi Land Rover Freelander II aici, dacă ar avea un turbodiesel mai mare decât TD4-ul de numai 160 de cai-putere. Şi Infiniti EX 35, şi Acura RDX sunt SUV-uri, sunt compacte, sunt foarte premium, dar nu sunt disponibile cu motoare diesel.
Aşadar, pe lângă GLK, XC60 şi Q5, l-am condus bineînţeles şi pe pionierul segmentului, BMW X3 – care teoretic n-ar fi trebuit să aibă ceva de spus în faţa unor maşini mult mai noi ca design şi tehnologie, nu? Teoria ca teoria, dar practica a spus altceva. Ultima oară când m-am aflat la volanul unui X3 s-a întâmplat pentru că tocmai sosise Tiguanul şi trebuia să vedem dacă micuţul Volkswagen are ce-i trebuie pentru a sfida X3-ul. Mă rog, n-a avut… dar încă de pe atunci am rămas impresionat de comportamentul rutier al celui mai mic SUV de la BMW. Direcţia sa oferă extrem de mult feedback şoferului. Aproape aş fi spus că mă aflam la volanul unui Seria 3 Break puţin mai înalt – ceea ce n-ar fi fost prea departe de adevăr. Iar la acest capitol nici Q5-ul nu-l poate ajunge din urmă.
În rest, maşina este foarte bine cunoscută atât de noi, cât şi de voi. Mica mea surpriză a constat în aceea că până şi după ce-am pus-o faţă în faţă cu cele mai noi modele de la Audi, Mercedes şi Volvo, nu ne-a dezamăgit aproape deloc. Faceliftul primit pentru 2008 înseamnă că interiorul beneficiază de o imensă atenţie la detalii, iar finisajele sunt foarte la locul lor. Aş putea spune că, după Q5, X3 are interiorul cel mai plăcut la atingere, iar unele detalii, precum pielea sau calitatea asamblării planşei de bord, sunt mai bune decât pe Audi.
În schimb, motorul 3.0d nu a reprezentat nici o surpriză, fiind de departe cel mai elastic de la test. Cei 218 cai-putere lucrează foarte rapid şi eficient oricând şi oricum ai călca acceleraţia, în timp ce cutia automată cu 6 trepte schimbă prompt, lăsându-te să te bucuri de absenţa fenomenului de gol al turbinei.Modelul testat beneficia practic de toate dotările opţionale care se pot pune pe un X3. Preţul de bază pentru o versiune 3.0d cu cutie automată este de circa 39.000 de euro fără taxe.
BMW X3 este deja un veteran pe piaţă. A apărut în 2004, moment în care a inventat practic o clasă nouă în lumea tot-terenurilor compacte. Dacă un X5 era ceva prea intimidant pentru tine sau poate dacă pur şi simplu nu ţi-l permiteai, X3-ul venea în ajutorul tău cu o etichetă… nu cu mult mai prietenoasă decât cea a fratelui său mai mare.
Preţul a fost dintotdeauna cea mai mare vulnerabilitate a lui X3. Problema nu era maşina în sine, ci felul în care o privea lumea din jur. Percepţia, mai exact. Să luăm de exemplu o Toyota Rav4. Era unul dintre foarte puţinele SUV-uri compacte existente pe piaţă, avea un preţ accesibil şi o reputaţie de invidiat.
Acelaşi lucru putea fi spus şi despre un Freelander. Dar nu. BMW a considerat că se putea şi mai bine. Că practic poţi avea un automobil cu tracţiune integrală, spaţiu mai mare decât cel al unei compacte şi finisaje tipice nemţeşti. Asta a considerat, asta şi-a propus şi asta a reuşit să facă. Da, calitatea costă, iar în 2008 suntem din ce în ce mai conştienţi de lucrul acesta. Apropo de 2008, rivalii de la Audi, Mercedes-Benz şi Volvo au decis că X3-ul s-a distrat suficient de mult de unul singur, aşa că au introdus Q5, GLK, respectiv XC60.
Până să încep să vă vorbesc despre fiecare model în parte, ţin să menţionez că toate maşinile din cadrul acestui comparativ sunt excelente şi că mi-a fost foarte greu să mă decid asupra uneia la modul: “Da, dintre toate pe aceasta mi-aş cumpăra-o!” Ah şi de asemenea nici una dintre ele nu a fost rănită pe parcursul testelor noastre. Cu excepţia lui Volvo.
Volvo XC60
Glumesc, glumesc! Cu toate că eram foarte curios în legătură cu felul în care a primit această maşină titlul de Cel Mai Sigur Volvo din Istorie, nu i-am făcut nimic. Mă tot întrebam însă: dacă modelului i s-ar face cunoştinţă, într-o coliziune frontală, cu un XC90 (fratele său mai mare), tot la fel de sigur pe sine ar rămâne? Hmm, mă îndoiesc… la fel cum ar face-o şi un XC60 pus într-o astfel de ipostază.
Însă există termenul de “siguranţă activă”. El denumeşte practic toate sistemele electronice ale automobilului care lucrează pentru a te menţine în viaţă atunci când te pui sau eşti pus în situaţii dificile pe şosea. Sunt cunoscute sub denumirea de ABS, ESP, control al tracţiunii şi bineînţeles multe altele.
Aici, XC60 excelează prin încorporarea atât de multor sisteme de genul WHIPS, SIPS, BLIS, TSA şi City Safety, încât maşina rareori are nevoie de şofer pentru a se menţine pe traiectorie sau a evita acroşarea unui alt vehicul. Tare, nu? Aşa am zis şi eu după ce-am citit broşura. Şi, desigur, aceste lucruri sunt extrem de importante în ziua de azi, dar atunci când ai banul în mână şi eşti pregătit minte şi suflet să faci mutarea, mai contează şi alte câteva însuşiri ale automobilului. Felul în care arată, felul în care merge, felul în care stai în el, felul în care consumă şi nu în ultimul rând toate felurile în care poţi evita să plăteşti mult sunt teribil de bine apreciate.
Am o veste bună pentru toată lumea: Volvo XC60 punctează la toate capitolele de mai sus. O versiune D5 cu motor turbodiesel de 185 de cai-putere costă puţin peste 31.000 de euro fără taxe incluse. Dar ceea ce încorporează ea este fenomenal. O cutie automată geartronic cu 6 viteze şi toate sistemele de siguranţă de mai sus sunt standard. Totuşi, modelul din imagini avea în plus climă automată, navigaţie, finisaje piele, volan multifuncţional şi cam tot ce se putea pune pe un XC60.
Am fost impresionat din start de felul cum arată şi de confortul interior. Modelul are practic cea mai aerisită cabină dintre cele patru SUV-uri şi mi s-a părut cel mai relaxant de condus la viteze foarte mari. Pe depăşiri, cei 400 Nm sunt mai mult decât bineveniţi, chiar dacă XC60 nu bate nici un record până la 100 km/h. Dar, per total şi ţinând cont de faptul că D5-ul este cel mai mic motor din acest test, am fost mai mult decât satisfăcut cu prestaţia sa şi nu l-am depunctat deloc din această cauză. Geartronicul schimbă rapid şi fără dramatism. Dar probabil un viitor turbodiesel D6 (să zicem) ar fi un partener ideal pentru un Volvo XC60.