Interiorul lui Ford Kuga este un amestec interesant de
idei pragmatice şi elemente de design modern. Per total,
ambianţa e destul de sobră, dar o idee mai dinamică decât la
Tiguan. În schimb, faţă de Duster, nu îţi trebuie prea mult timp să
remarci diferenţe extrem de mari calitativ.
La fel ca în cazul lui Tiguan, calitatea materialelor
este foarte bună, dar nu la nivel premium. În Kuga sunt
folosite mai multe plastice cu aspect de aluminiu, ceea ce ar putea
să pară deranjant pentru cei foarte pretenţioşi – însă, cu
siguranţă, acestea se încadrează mult mai bine în peisaj decât
ornamentele de plastic de la Duster.
La Tiguan lipseau comenzile pentru instalaţia audio pe volan
(sau în spatele acestuia). Kuga, însă, are un satelit de comandă în
stânga volanului – care, culmea, pare ceva mai puţin uşor
de utilizat ca acela de pe Duster, plasat în dreapta.
Motivul principal ţine de utilizarea mâinii stângi mult mai
frecvent pentru accesarea manetei de semnalizare.
Volanul lui Kuga, deşi pare mare şi cu un design clasic, este
mult mai plăcut de ţinut în mână decât la Tiguan şi Duster –
probabil „de vină” este pielea cu care este îmbrăcat, lăudată ca
fiind antialergică. Totuşi, se remarcă faptul că reglajul
axial este mai puţin amplu decât în cazul lui Tiguan, dar,
faţă de Duster, stă mult mai bine la acest capitol.
Modelul de test era, la fel ca Tiguan, dotat cu aer condiţionat
automat, accesul la comenzile acestuia fiind mult mai
bun decât la butoanele rotative ale aerului condiţionat
manual de pe Duster. Însă ergonomia sistemului de climatizare este
ceva mai puţin bună decât în cazul lui Tiguan, de vină fiind
indicaţiile puţin lizibile ale butoanelor mici.
Instalaţia audio, de provenienţă Sony, este mult mai agreabilă
decât radio-CD-ul arhaic al lui Duster, dar, din nou, ergonomia
acesteia nu este la fel de bună ca în cazul lui Tiguan, tot din
cauza butoanelor cam mici.
Per total, Kuga surclasează fără drept de apel Duster în
ce priveşte postul de conducere, designul planşei de bord
fiind mai plăcut chiar şi decât în cazul lui Tiguan, dar ergonomia
nu e la fel de bună ca a maşinii Volkswagen.
Scaunele sunte mai comode decât la Tiguan,
fiind foarte uşor să-ţi găseşti o poziţie comodă la volan. Faţă de
Tiguan nu se stă aşa de vertical, în timp ce faţă de Duster
confortul la volan este la cote mult mai bune. De remarcat plasarea
manetei schimbătorului mai sus, în partea din mijloc a consolei
centrale, fiind accesibil chiar dacă te sprijini pe cotieră.
Apropo de cotieră (de fapt, de tot spaţiul dintre scaunele
faţă), Duster are un mare minus la acest capitol. Nu există
o cotieră centrală, iar tunelul central adăposteşte doar
maneta frânei de mână, în spatele acesteia găsindu-şi locul un
spaţiu de depozitare pentru o doză de băutură răcoritoare.
Prin comparaţie, Kuga oferă o cotieră bine plasată, reglabilă,
cu un spaţiu de depozitare măricel. Iar în faţa acesteia avem un
mic spaţiu, care poate fi ascuns într-un mod elegant. Este clar că
avem parte de o grijă la detalii mult mai mare în cazul lui
Kuga.
În ce priveşte pasagerii din spate, apare o uşoară contradicţie:
dacă pe hârtie Kuga are ampatamentul mai mare cu 1,7 cm faţă de
Duster, în realitate spaţiul pentru genunchii pasagerilor
este mai bun în modelul românesc.
Nivelul de bază Trend al lui Kuga are acelaşi minus ca şi
Duster: nu oferă o cotieră centrală pentru bancheta
spate, accesoriu pe care îl regăsim în cazul lui Tiguan,
de exemplu. De asemenea, pe portiere nu găsim spaţii de depozitare
nici la Kuga, nici la Duster – la Tiguan, însă, acestea există.
Kuga revine în frunte dacă vorbim de portbagaj. Dar nu datorită
capacităţii acestuia, care variază între 410 şi 1.405 litri, mai
puţin decât în cazul lui Duster (443 / 1.604 litri), dar ceva mai
mult decât la Tiguan (395 / 1.510 litri).
Ford Kuga oferă o facilitate cam rar întâlnită la SUV-urile
compacte: deschiderea separată a lunetei
hayonului, pentru accesul rapid la portbagaj sau
încărcarea obiectelor mici. Dacă la Tiguan aveam o planşetă care se
ridica împreună cu hayonul, în cazul lui Kuga avem un rulou foarte
practic – accentuăm „foarte practic”, deoarece ar fi fost de
preferat să o regăsim şi în Duster.
Rezumând, Ford Kuga are un interior mai tineresc şi mai
bine realizat decât la Duster, cu o ergonomie foarte bine
studiată. Ca spaţiu interior, nu putem spune că există diferenţe
semnificative faţă de Duster, dar e de preferat ambianţa din SUV-ul
Ford.
Dacă ieşim de pe asfalt şi intrăm pe teren accidentat,
lucrurile stau cam la fel ca în cazul lui
Tiguan.
La fel cum am făcut în
episodul trecut, să vedem care sunt diferenţele
între
Dacia Duster şi
Ford Kuga din punct de vedere
dimensional:
Din nou, ca în cazul lui Tiguan vs. Duster, Kuga este
mai lung decât Duster cu aproape 13 cm. În schimb,
ampatamentul modelului românesc nu mai este cel mai mare, fiind
depăşit de Kuga cu aproape 2 cm.
URMĂREŞTE TOATE
COMPARATIVELE CU DACIA DUSTER SĂPTĂMÂNA
ACEASTA
Kuga este avantajat şi în ce priveşte coeficientul aerodinamic
(cX-ul având aceeaşi valoare cu a Tiguanului), dar garda la
sol e mult mai redusă, în timp ce unghiurile de trecere
sunt mult mai mici decât la Duster.
Principalul aspect care iese
în evidenţă în cazul lui Ford Kuga este designul maşinii.
Unul foarte reuşit pentru categoria SUV-urilor compacte, poate
chiar cel mai reuşit. Stilul Kinetic îi conferă maşinii atât o
agresivitate accentuată, cât şi un look familiar şi prietenos,
fiind clar un SUV pentru cei emancipaţi.
Prin comparaţie, designul bolovănos al
lui Duster plasează maşina românească undeva foarte jos pentru
gusturile clienţilor tineri şi amatori de nonconformism. Dar,
fiindcă aspectul exterior este ceva prea subiectiv, vă lăsăm pe voi
să judecaţi designul celor două maşini – cu menţiunea că
Ford Kuga este mai mare în realitate decât lasă să
se înţeleagă pozele, unde arată mai compact.
Să vedem mai bine care sunt
diferenţele în interiorul maşinilor. Şi cât de mari sunt
acestea.