Modelul Dacia Duster, cu motorizarea 1.5 dCi de 110 CP,
tracţiune 4×4 şi nivelul de echipare de top Laureate, are
un preţ de pornire de 15.600 euro (versiunea inferioară
Ambiance costă 14.700 euro, dar are lipsă aerul condiţionat şi
pachetul „Modularitate”, care împreună costă 900 euro, deci chiar
diferenţa până la versiunea Laureate).
Un preţ rezonabil? Ei bine, un preţ chiar mic, dacă îl
comparăm cu versiunea de bază a lui VW Tiguan 2.0 TDI 140
CP, care porneşte de la aproape 25.000 euro – deci un plus de
aproape 10.000 euro!
Diferenţa este ceva mai mică, luând în considerare că
modelul de test Duster plusa cu restul dotărilor din
(scurta) listă de opţionale, aşa încât preţul maşinii
româneşti, în echipare completă, ajunge la 17.200 euro. Adică o
diferenţă de peste 7.500 euro faţă de versiunea de bază Trend &
Fun a lui VW Tiguan 2.0 TDI.
Oare merită diferenţa? Pentru cineva care îşi doreşte o maşină
cu o echipare cât mai bună, în teorie Duster este o ofertă
mai bună. Însă, în practică, trebuie să luăm în
considerare şi alţi factori:
Prin urmare, diferenţa de preţ a lui Tiguan faţă de
Duster este justificată de motorizare, nivelul calitativ şi
imaginea de marcă VW. Însă aceste lucruri contează prea
puţin pentru clientul care nu îşi poate permite mai mult de
15-16.000 euro pentru un SUV. Iar Dacia pe acest public mizează, în
timp ce Volkswagen nu ascunde faptul că are un target superior.
În realitate, nu cred că există şansa unei concurenţe
reale între aceste două modele. Clientul de Tiguan se va
uita întotdeauna dispreţuitor la Duster, care are mari carenţe
calitative pentru cineva care îşi permite cel puţin 25.000 euro
pentru un SUV. „Cel puţin” – pentru că, la fel ca orice altă maşină
Volkswagen, şi Tiguan are o listă destul de lungă de opţionale,
care „gâdilă” orgoliul clienţilor.
Clientul de Duster, în schimb, va aplica regula
„strugurii sunt prea acri” în ce priveşte Tiguan şi va
accepta compromisurile în materie de calitate ale maşinii
româneşti, fiind limitat de buget. Va avea, totuşi, satisfacţia că
poate intra cu Duster-ul pe drumurile desfundate din pădure, în
timp ce colegul de grătar îşi va admira Tiguanul la marginea
pădurii, de preferat cât mai puţin atins de noroaie.
CONCLUZIE
Dacia Duster este mai mult offroader, dar mai puţin maşină
modernă faţă de Volkswagen Tiguan. Modelul VW impune nişte
standarde prea mari în materie de confort interior şi calitate,
ceea ce justifică preţul elitist faţă de Duster.
Teoretic, preţul mult mai mic îi dă câştig de cauză modelului
românesc, însă compromisurile în materie de calitate a interiorului
fac delimitarea clară, în practică, între clientela lui Duster şi
cea a Tiguan-ului.
Adică diferenţa între necesităţile de bază şi exprimarea
statutului.
URMĂREŞTE TOATE COMPARATIVELE CU DACIA DUSTER
SĂPTĂMÂNA ACEASTA
Primul lucru de la care poate porni comparaţia
între
Dacia Duster şi
Volkswagen Tiguan este chiar
categoria din care fac parte cele două maşini: ambele sunt
SUV-uri compacte. În sprijinul acestei afirmaţii vin cotele
dimensionale:
Este adevărat că Tiguan este mai lung decât Duster cu 11
cm, însă, în rest., celelalte dimensiuni sunt aproape la
acelaşi nivel – cu excepţia ampatamentului, mai bun cu 7 cm la
Duster.
URMĂREŞTE TOATE
COMPARATIVELE CU DACIA DUSTER SĂPTĂMÂNA ACEASTA
Dacă ne referim la caracteristicile offroad, Tiguan este clar
devansat de Duster, care are şi o gardă la sol ceva mai mare. În
schimb, Tiguan are un coeficient aerodinamic mai redus, ceea ce,
vom vedea ulterior, are implicaţii serioase în ce priveşte
confortul pasagerilor.
Duster şi Tiguan mai pot fi comparate şi prin prisma
formei: ambele sunt nişte „cutii” în două volume, cu patru
portiere, hayon şi spaţiu interior pentru 5 persoane. Duster mai
are un avantaj faţă de Tiguan: portbagajul. Acesta are o
capacitate de 443 litri (1.604 litri cu bancheta rabatată) faţă de
395 litri (1.510 cu bancheta rabatată) în cazul lui
Tiguan.
La capitolul „bază de comparaţie” mai putem adăuga faptul că
ambele modele din test erau dotate cu sisteme de tracţiune
integrală, un
lucru foarte important pentru un amator de SUV. Am mai putea adăuga
şi anumite detalii ale aspectului exterior, ambele modele inspirând
pragmatism, designul nefiind de natură să smulgă ovaţii printre
amatorii de frumos.
Iar acum, să vedem ce le diferenţiază. Sau, mai bine spus,
cât de multe lucruri le diferenţiată clar, atât ca maşini,
cât şi ca target.