Pentru că vorbim de SUV-uri cu tracţiune integrală, un punct
foarte important pentru clienţi este comportamentul în afara
şoselelor. Unde, trebuie să o spunem de la început, Duster
aproape că excelează comparativ cu Tiguan.
Versiunea Tiguan Trend & Fun este dezavantajată în ce
priveşte unghiul de trecere de spoilerul frontal mai de
„oraş”, gândit pentru un rulaj preponderent pe şosea. Prin
urmare, teama de a nu deteriora spoilerul te va pune pe gânduri în
faţa multor dâmburi sau şleauri mai importante, unde Duster o va
lua înainte fără probleme.
Dar nu căţăratul pe munţi e ceea ce vrem de la un astfel de SUV
compact, ci parcurgerea fără griji a unui drum forestier nu prea
greu, unde ar fi mult mai dificil şi periculos de trecut cu o
maşină normală sau chiar cu un crossover.
Cu Tiguan, lucrurile sunt ferme – adică suspensia destul
de tare încasează sec denivelările, ocupanţii maşinii
simţind clar zdruncinăturile. Din fericire, răspunsul prompt al
amortizoarelor face roţile să menţină bine contactul cu solul,
chiar şi în cazul unui ritm mai alert.
SIstemul de tracţiune integrală la
Tiguan este de tipul 4MOTION, ceea ce înseamnă că, în mod
normal, doar roţile faţă primesc puterea motorului, iar,
atunci când senzorii depistează pierderea aderenţei la puntea faţă,
prin intermediul unui ambreiaj multidisc Haldex puterea motorului
este transmisă şi la puntea spate.
Comportamentul lui Tiguan este relativ ezitant în cazul
unui parcurs cu multe noroaie sau suprafeţe alunecoase,
unde este de preferat să se adopte o viteză redusă. Lucru oricum
impus de suspensia mai tare, dacă nu vrem un nivel ridicat de
disconfort al familiei.
În cazul lui Duster, amortizoarele au o cursă generoasă, aşa
încât denivelările sunt înghiţite mai lin, dar cu un zgomot
interior mai mare. Faţă de Tiguan, Duster beneficiază de
un sistem de tracţiune integrală de origine Nissan, în cazul căruia
se poate bloca diferenţialul spate (modul „Lock”), deci cuplul
motor este transmis în mod egal celor două punţi.
Rezultă un comportament foarte bun pe un drum forestier
denivelat şi plin de noroaie, limitările ţinând mai mult
de pneurile utilizate. În modul „Auto”, care teoretic lucrează la
fel ca sistemul 4MOTION, se simte clar intervenţia automată a
electronicii, aşa încât este de preferat modul „Lock” în aproape
orice situaţie de drum forestier.
În plus, caracterul mai spartan al lui Duster
(care, culmea, a fost criticat în pagina precedentă) te face mult
mai încrezător în maşină în afara asfaltului (sau mai nepăsător?).
Prin comparaţie, atmosfera interioară a lui Tiguan, de maşină de
asfalt, îţi pune nişte bariere psihologice şi îţi impune să fii
mult mai atent pe unde treci.
Tiguan nu este prea avantajat în offroad de faptul că
are un motor mai mare – nemţii au preferat să nu aplice
moda downsizing pentru motoarele diesel, cel mai mic motor fiind un
TDI de 2,0 litri şi 140 CP, prezent şi sub capota modelului de
test.
Cuplul de 320 Nm poate deveni total ineficient atunci când se
încearcă abordarea unei pante foarte abrupte sau trecerea printr-o
baltă mare de noroi, situaţii pe care vă recomandăm să le evitaţi
cu Tiguan. Nu de alta, dar pneurile de stradă nu se
pretează la astfel de încercări, iar maşina pur şi simplu
va „săpa” în sol sau noroi, existând riscul ca Tiguan să rămână
înţepenit sau suspendat „pe burtă”. Mai ales că, până când senzorii
comandă transferul cuplului şi spre puntea spate, poate fi prea
târziu pentru a salva situaţia.
În aceleaşi condiţii, Duster, chiar dacă e doar în modul „Auto”,
are mai puţine şanse de a rămâne blocat, fiind avantajat şi
de masa mai redusă cu 300 kg. Aşa încât cele aproape 1,4
tone nu sunt o problemă mare pentru motorul dCi de numai 1,5 litri
şi 110 CP. Iar, dacă pui comutatorul sistemului 4×4 în modul
„Lock”, Duster devine un adevărat temerar comparativ cu Tiguan
(care e bine să se mulţumească doar cu doze foarte mici de
aventură).
Maşina germană îşi ia revanşa pe şosea, după
cum era de aşteptat. Nu vom face comparaţii de performanţe sau
consum, diferenţa mare între motorizări dând câştig de cauză lui
Tiguan. Însă e de remarcat manevrabilitatea şi
comportamentul rutier al lui Tiguan clar mai bune decât ale lui
Duster – dacă în offroad modelul românesc este mult mai
avantajat, pe şosea plăteşte un tribut uşor de remarcat, prin
comparaţie cu Tiguan.
Modelul VW are o ţinută de drum foarte bună, lucru de aşteptat
dat fiind suspensia mai tare. Reversul mesaliei: denivelările din
asfalt sunt încasate, la fel ca în offroad, prea tare, lucru
specific maşinilor germane. Direcţia este mult mai precisă
decât cea de la Duster, dar, la viteze mari, se simte
nevoia unui plus de fermitate pentru ca tabloul de exactitate
germanică să fie complet.
Interesant, totuşi, că Tiguan nu este cu mult mai
silenţios decât Duster la viteze mari. Coeficientul
aerodinamic mai favorabil şi insonorizarea clar mai bună îl
avantajează, dar, la viteze de peste 100 km/h, vâjâitul caroseriei
este mai important decât ne aşteptam.
Aşadar, în ce priveşte calitatea interiorului şi comportamentul
rutier, Tiguan se situează clar peste Duster. În schimb, în afara
asfaltului maşina germană se vede surclasată de rivala din
România.
Să vedem ce preţ înseamnă aceste diferenţe.