Comparativ Dacia Duster vs. Hyundai Tucson second hand
Dată fiind situaţia actuală, de criză economică,
un model Hyundai Tucson
relativ similar cu modelul din cazul nostru poate fi
achiziţionat cu o sumă între 10.000 şi 15.000 euro, în
funcţie de kilometraj, vechime, starea maşinii şi motorizare – cele
diesel sunt, în general, mai scumpe şi prezintă un rulaj de obicei
mai mare. (vezi anunţurile cu Hyundai Tucson pe
autopro.ro)
Deoarece alegerea unei maşini second hand este în mod
clar o mare loterie, vom încerca să nu ne hazardăm în ce
priveşte un răspuns la întrebarea dacă merită un SUV second hand în
detrimentul unui Duster nou, în versiune de top.
Putem, însă, concluziona că Hyundai Tucson oferă un
interior mult mai bine realizat decât Duster şi sunt mari
şanse ca, dacă maşina a fost întreţinută corespunzător, nivelul
calităţii să fie peste cel oferit de Duster chiar şi în condiţiile
unui rulaj de aproape 100.000 km.
Pe de altă parte, Tucson oferă un interior ceva mai puţin
spaţios decât Duster, în special în privinţa portbagajului – dar
principalele funcţii de familistă le îndeplineşte foarte
bine. Pe şosea, un Tucson second hand este cam la acelaşi
nivel cu Duster, maşina românească fiind o idee mai bine adaptată.
În afara şoselei, însă, Tucson rămâne doar o maşină limitată, fără
a-i putea ţine piept lui Duster.
Un Duster 1.5 dCi 110 CP 4×4 Laureate are un preţ de 15.600
euro. Pentru o sumă mai mică există pe piaţă modele Tucson
tot cu motor diesel (dar de 2,0 litri şi 140 CP), o
echipare cel puţin la fel de bogată, o vechime de maximum 2-3 ani
şi un rulaj mediu de 60.000 km.
Costurile de întreţinere în cazul unei maşini second hand pot
varia, în funcţie de problemele care pot apărea, dar, dacă am
considera cazul ideal în care şi un Duster nou, şi un Tucson second
hand s-ar comporta ireproşabil, Duster ar fi
avantajat.
Atât în cazul lui Tucson CRDi, cât şi al lui Duster dCi,
reviziile se fac la 15.000 km, dar costurile pentru 60.000
km (deci 4 revizii) nu depăşesc 500 euro la modelul
românesc, în timp ce la Tucson pot ajunge la o sumă chiar
şi dublă, în funcţie de tarifele dealerilor.
Proprietarul unui Duster, până la 60.000 km, nu trebuie să îşi
facă griji pentru revizia foarte costisitoare, de schimbare a
distribuţiei, în timp ce multe SUV-uri second hand vor
trebui să treacă prin această operaţie (e adevărat, unele
au prevăzută această operaţiune la 80 sau 90.000 km, dar, oricum,
atenţie la carnetul de service).
CONCLUZIE:
În comparaţia maşină nouă vs. maşină second hand, nu se poate da
un verdict concret, „albă sau neagă”. Motivul principal ţine de
variabilele care apar în cazul unei maşini second
hand, orice estimare fiind afectată mai mult sau mai puţin
serios.
Dacia Duster poate intra pe lista neagră doar pentru
cumpărătorii care nu vor nicidecum o maşină cu sigla
autohtonă sau pentru care este inacceptabil compromisul în
materie de calitate a interiorului. Iar aceşti clienţi nu sunt
puţini, mulţi dintre ei fiind fideli pieţei de maşini second
hand.
Însă un Duster nou, cel puţin dacă ne referim la motorizarea dCi
de 100 CP şi echiparea de top, rămâne o alegere mai bună
financiar, din punct de vedere pragmatic. Păcat doar că
este nevoie de compromisuri atât de mari în ce priveşte nivelul
calităţii interioare. Caracteristicile foarte bune pentru un SUV
compact în afara şoselelor rămân un avantaj discutabil pentru un
familist care pune mai mult accentul pe habitabilitate şi un
interior plăcut.
Aşa încât, în România, Dacia Duster va fi serios
concurată de piaţa de maşini second hand, mai ales pe
fondul crizei economice, deoarece ofertele sunt, în cea mai mare
parte, subevaluate.
Este posibil ca, la un preţ de aproximativ 18.000 euro (deci
foarte aproape de cel al unui Duster „full -option”) să poţi
cumpăra modele mult mai evoluate – este adevărat, în acest caz
trebuie luate şi costurile de întreţinere mai mari care urmează.
Pentru un preţ de circa 15.000 euro, există suficient de
multe oferte second hand cu un rulaj
destul de redus, dar peste nivelul lui Duster ca interior.
În intervalul 10-11.000 euro (adică preţul pentru un Duster
„chel”, doar cu tracţiune faţă) oferta nu este prea avantajoasă,
constând cel mai mult din maşini mai vechi de 4-5 ani şi cu un
rulaj important, de cele mai multe ori peste 100.000 km. Avantajul
acestora, însă, este nivelul de echipare mult mai bogat
faţă de caracterul spartan al unui Duster ieftin.
Dezavantajul îl va reprezenta, foarte probabil, suma pentru
întreţinerea sau reparaţiile ulterioare.
Prin urmare, nu putem afirma fără rezerve că Duster este mai bun
decât un SUV second hand. Cel puţin prin prisma exemplului de faţă,
Duster are minusuri mari în ce priveşte
interiorul, în timp ce plusurile ţinând de comportamentul
pe şosea şi, mai ales, în afara acesteia, nu sunt prea mari.
Un uşor avantaj poate fi dat de costurile de exploatare şi de
întreţinere mai mici, în timp ce preţul de achiziţie este
bunicel raportat la nivelul de echipare. Păcat, totuşi, că
un Duster nou este depăşit, în materie de calitate şi ergonomie
interioară, de o maşină second hand.
Ca factor psihologic („ochiul vede, inima cere”), acest aspect
poate conta destul de mult în decizia de a cumpăra un SUV second
hand, nu un Duster nou. Pentru că, în general, românii nu
gândesc pragmatic, aşa cum o fac nemţii sau
francezii.
URMĂREŞTE
TOATE COMPARATIVELE CU DACIA DUSTER SĂPTĂMÂNA
ACEASTA
De ce ne-am gândit să comparăm Dacia Duster cu un SUV
second hand? Pentru că sunt încă destui clienţi care
preferă să cumpere un model străin, chiar dacă second hand, în
locul unui model Dacia, pentru aproximativ aceeaşi sumă.
În plus, doar domeniul second hand poate oferi un
concurent adecvat pentru Duster, din punct de vedere al
preţului, restul SUV-urilor noi de categorie compactă
fiind mult mai scumpe decât Duster, cel puţin comparativ cu
motorizarea 1.5 dCi de 110 CP.
URMĂREŞTE TOATE
COMPARATIVELE CU DACIA DUSTER SĂPTĂMÂNA
ACEASTA
Cel mai întâlnit SUV de categorie compactă printre
anunţurile de maşini second hand este
Hyundai Tucson, care a
dominat categoric clasamentele vânzărilor de SUV-uri noi, înainte
de criză.
Din punct de vedere al dimensiunilor, Tucson este un
demn rival al lui Duster, fiind mai lung
decât modelul românesc doar cu 1 cm. Maşina coreenilor este aproape
la fel de lată şi cu numai 3,5 cm mai înaltă decât Duster.
Duster are ampatamentul mai mare, dar nu cu mult: doar 4,3 cm
suplimentari. Situaţie valabilă şi în ce priveşte ecartamentele
faţă/spate, sensibil mai mari la modelul românesc. În mod
interesant, Tucson nu are o gardă la sol modestă, aceasta
cifrându-se la 195 mm, cu doar 15 mm mai mică decât în
cazul lui Duster.
Din nou, surpriză, cel puţin pe hârtie, în ce priveşte
unghiurile de trecere, cu valori foarte apropiate de ale
lui Duster. Şi o altă surpriză, dar de data asta mai puţin
bună: deşi arată foarte rotunjit, Hyundai Tucson dovedeşte un
coeficient aerodinamic ceva mai prost decât al lui Duster.
Prin urmare, se profilează o comparaţie foarte
interesantă între cele două modele.