Puterea
dezvoltată de propulsoare este însă identică – 170 CP la 6.000 rpm.
Nu putem vorbi de mari diferenţe nici în ceea ce priveşte cuplul
motor: doar 6 Nm în favoarea luiC-Crosser. Suspensiile sunt
identice în cazul ambelor modele.
Avem pe puntea faţă o suspensie independentă de tip McPherson, iar
pe spate una independentă de tip paralelogram deformabil. Ambele
modele pot rula în regim 2WD, în care puterea este trimisă punţii
faţă, sau în regim Auto 4WD, în care puterea este trimisă doar
preponderent punţii faţă, cu posibilitatea transferării a până la
50% din cuplul motor către puntea spate, în funcţie de gradul de
aderenţă.
Şi mai există modul Lock, în care puterea este repartizată egal
către cele două punţi. Partea distractivă rezidă în aceea că
Renault Koleos poate fi achiziţionat doar echipat cu o cutie
manuală cu şase rapoarte, iar Citroën C-Crosser – doar cu o cutie
CVT cu şase rapoarte predefinite.
Dacă în Koleos poţi exploata cei 170 CP cam cum vrei tu, în
C-Crosser depinzi de cutia cu variaţie continuă. Chiar dacă schimbi
treptele prin intermediul padelelor EVO Style, prea multe nu
câştigi. Citroën-ul este penalizat la nivelul reprizelor, chiar
dacă pe hârtie se laudă cu o viteză maximă superioară cu 5 km/h
vitezei Renault-ului. Dar până la 100 km/h Koleos este mai rapid cu
1,1 secunde.
Vorbim de suspensii identice, fapt ce nu se aplică şi în cazul
setărilor. Renault mizează pe confort, în timp ce Citroën continuă
orientarea sportivă. Apar diferenţe la modul în care sunt filtrate
denivelările, aici Koleos fiind suveran, dar în C-Crosser nu ai
parte de acelaşi ruliu amplu ca în Renault.
Totuşi, am fost surprins de nivelul ridicat al zgomotului din
Citroën la rularea pe autostradă. Aproape ai impresia că mergi cu
geamul deschis. Aerul sportiv al lui C-Crosser se traduce şi
printr-o direcţie mai plăcută, cu un feedback mai bun.
Cutia automată de pe Citroën îţi devine prieten bun în mediul
urban, mai ales într-unul infernal precum cel din Bucureşti, dar în
acelaşi timp adaugă aproximativ 2,5 litri la consumul mediu,
ridicându-l la 15 litri la suta de kilometri.
Dacă preferi versiunea manuală, adică Koleos, poţi obţine şi 11
litri, cu 2 litri sub ceea ce declară constructorul. Extraurban
lucrurile se uniformizează, ambele modele înregistrând valori ale
consumului care coincid cu cele declarate de fabricant.
Am pus faţă în faţă două modele care, prin motorizare şi
configurare, în mod cert sunt nişte rarităţi. O confirmă şi faptul
că pentru un C-Crosser 2.4i se aşteaptă cam 6 luni. Deşi ambii
constructori se află la debutul lor în segmentul SUV, cei de la
Renault par să-şi fi făcut temele mai bine, oferind un produs mai
coerent, mai matur, chiar dacă la capitolul design lucrurile se
relativizează.
Pe de altă parte, Citroën oferă şi opţiunea celor 7 locuri. Dar
sunt curios să aflu câţi dintre proprietari au utilizat cele 2
locuri în plus din portbagaj şi de câte ori. Înaintea testului, nu
îmi imaginam că Renault va face o impresie aşa de bună şi mă va
determina să mă ataşez de el atât de tare.
E
un an de când opresc doar la pompele de benzină pe care scrie „Fără
plumb”. Un an la volanul lui Koleos nu înseamnă nimic neobişnuit.
Uşor neobişnuită poate părea motorizarea, un patru cilindri în
linie de 2,5 litri care dezvoltă 170 CP.
Nu cred că sunt mulţi cei care s-ar opri exact la o astfel de
motorizare atunci când ar veni vorba de achiziţionarea unui astfel
de model. Prin urmare, pot spune că a existat un anumit grad de
exotism. Asta până în ziua când Tudor a venit la redacţie la
volanul unui Citroën C-Crosser care avea sub capotă un propulsor
tot cu patru cilindri în linie, dar de 2,4 litri. Şi tot la 170
CP.
Iar de aici şi până la a ieşi cu devoratorii de benzină la drum şi
a descoperi care dintre maşini are mai mult şarm nu a mai fost
decât un pas. Din punctul de vedere al designului, nu există nici
un dubiu că Citroën-ul este mult mai simpatic.
Poţi să fii chiar răutăcios şi să îţi spui că ai de-a face cu un
Outlander cu elemente de design Citroën, că tot mai atrăgător este
C-Crosser-ul. Iar modelul din garajul ProMotor se afla şi în
echiparea Exclusive, fapt ce mai aducea nişte ornamente cromate la
exterior. Spre deosebire de Koleos, care pare un hatchback compact
ceva mai mare, C-Crosser are un aer de SUV veritabil. Şi dacă tot
suntem la analiza exteriorului, să vedem în favoarea cui se află
raportul dintre estetic şi funcţional.
Renault Koleos, cu a sa linie exterioară ceva mai nonconformistă
pentru un SUV, oferă un unghi de atac de 27 de grade, unul de
degajare de 31 de grade şi unul de trecere de 21 de grade. Se poate
mândri cu o gardă la sol de offroader veritabil, 206 mm, şi cu
capacitatea de a traversa vaduri de 450 mm adâncime.
Citroën-ul are un unghi de atac de 22 grade, unul de degajare de 21
de grade şi unul de trecere de 20 de grade. Garda la sol măsoară
doar 174 mm, iar în ceea ce priveşte adâncimea maximă a vadului
care poate fi traversat, nu am găsit nici o informaţie. Trăgând
linie, se dovedeşte că Renault a ales o formă care slujeşte
funcţiei, în timp ce Citroën s-a concentrat mai mult pe formă şi
cam atât.
La interior avem de asemenea poveşti diferite. Aici recunosc că am
de luptat cu un subiectivism puternic, pentru că am dezvoltat deja
automatisme fireşti după un an de condus Renault-ul.
Ambele modele oferă o poziţie înaltă, tipică de SUV, la volan, dar
altceva nu mai au în comun. În Koleos există multă lumină, o
suprafaţă vitrată generos dimensionată, fără a lua în calcul şi
plafonul de sticlă. Prin urmare, vizibilitatea înregistrează cote
bune.
C-Crosser vine cu o atmosferă ceva mai sportivă, moştenită indirect
de la Mitsubishi. Şi designul planşei de bord este ceva mai
minimalist, în ideea de a completa tuşa sportivă a habitaclului. Nu
pot vorbi despre superioritatea unui interior asupra altuia, sunt
doar două puncte de vedere diferite.
Materiale în linii mari similare la ambele modele, cu un plus în
cazul lui Koleos în ceea ce priveşte calitatea asamblării. Ofertă
similară de spaţiu pentru cei de pe bancheta din spate, cu un plus
de volum pentru C-Crosser când vine vorba de portbagaj: 450 litri –
Koleos, 510 litri – C-Crosser. Din punct de vedere tehnic,
lucrurile devin simpatice prin sinonimie. Ambele modele au sub
capotă propulsoare aspirate cu patru cilindri în linie. Renault-ul
vine cu o cilindree mai mare cu 128 cmc, adică 2.488 cmc vs 2.360
cmc.