Pe şosea
La capitolul ţinută de drum, avem doi câştigători: Passat CC şi Citroen C5. Citroen-ul este cea mai confortabilă maşină din cadrul comparativului nostru, fiind mult mai relaxant de condus atât pe distanţe mari, cât şi prin traficul urban, unde găsim tot felul de gropi şi denivelări.
Chiar dacă nu a venit echipată cu suspensia hidraşmecheră (i-am găsit cel mai potrivit nume “de stradă”), cea standard face faţă aproape la fel de bine în privinţa modului în care maşina tinde să plutească peste suprafeţele drumului. Passat este mai rigidă la acest capitol, iar Accord e relativ neutră.
Dar, după cum spuneam mai sus, avem doi câştigători aici, iar Passat CC, cu al său motor turbo, şasiu extrem de reuşit şi transmisie manuală cu 6 trepte, oferă cea mai bună prestaţie pe viraje.
Tinde să subvireze mai puţin, spre deosebire de Accord – o maşină cu un ruliu al caroseriei destul de iritant. Citroen C5 s-a descurcat şi el destul de bine, doar că nu am putut să nu îl depunctăm sever pentru direcţia foarte moale şi volanul cu celebrul butuc fix care deranjează atunci când vrei să mergi foarte sportiv. Ai impresia că ţi se încurcă mâinile şi cam pierzi controlul.
Apropo de precizia direcţiei, Honda este nr. 1 aici, cu Passat-ul venind pe locul 2. Da… şi noi am fost surprinşi. Sistemul Motion Adaptive EPS (Electric Power-Steering) al Accord-ului face mult mai multe decât doar să sune bine atunci când citeşti lista de dotări în showroom.
Trecând mai departe, în materie de spaţiu interior, Passat CC este într-adevăr un coupe cu patru locuri, aşa că… avantaj Honda & Citroen la bancheta spate, unde C5-ul pare ceva mai mare, date fiind cabina cu un look mai aerisit şi suspensia mai confortabilă. Practic, îţi lasă impresia că te afli într-o maşină dintr-o clasă superioară, ceea ce nu este rău deloc la un model de 21.000 de euro.
Concluzie
Câteodată, cel mai important lucru este cât de mulţumit/mulţumită poţi fi de maşina ta. Iar asta nu înseamnă ca ea să exceleze la un singur capitol. Am pus faţă în faţă o maşină premium, una aproape-premium (termen profesional, serios!) şi una care speră să atingă aceste cote, din dorinţa de a afla dacă ultima ştie să şi muşte, nu doar să latre. Poate că, dacă nu l-am fi depunctat pentru cele câteva neajunsuri oarecum minore, noul Citroen C5 ar fi fost o maşină binevenită în segmentul premium. Din păcate, însă, francezii mai au ceva de lucru aici.
În schimb, am realizat că nici una dintre cele trei maşini, prin urmare nici Passat-ul şi nici Accordul, nu aveau cum să câştige comparativul fără drept de apel – după cum vă puteţi da seama şi din clasamentul final. Acum, fiecare dintre noi şi-o va alege pe cea care îi satisface în mod optim nevoile de tranzit de zi cu zi. Confort? Citroen C5. Dinamică, lux şi cele mai bune impresii în faţa clubului? Passat CC. Eleganţă şi modernism? Honda Accord. Atât de simplu…
Suntem oficial obsedaţi de segmentul berlinelor de dimensiuni medii. Dar ăsta este un lucru bun pentru toată lumea, întrucât aceste maşini sunt ideale pentru familiile care nu mai încap în Golf-uri, dar nu-şi permit ceva mai mare, de pildă un SUV.
Tocmai de aceea am insistat să fim primii care aruncă noul Renault Laguna în ring cu Mondeo, Passat şi Mazda6. Apoi, am fost primii care au testat noua Honda Accord împreună cu rivalii săi japonezi de la Mazda şi Toyota. Iar acum a venit rândul noului Citroen C5 – o maşină care speră să devină ceva mai mult decât o simplă berlină de clasă medie.
Francezii de la Citroen vor să poziţioneze noul C5 undeva în topul segmentului. De fapt, la fel ca Renault sau Honda, ei vor să “guste” puţin şi din clasa premium, acolo unde activează modele precum Audi A4 sau Mercedes-Benz C-Klasse. Din păcate, nu este niciodată aşa de uşor pe cât ne-ar lăsa să credem diverse mape de presă sau prezentări video. Dacă s-ar ajunge dintr-un pas la Audi, BMW sau Mercedes, nu ar mai exista maşini pentru buzunarul fiecăruia, nu?
Dar noi am spus OK. Citroen vrea să atace segmentul premium, aşa că nu-i vom sta în cale… ba din contră. Am ales să punem C5-ul lângă un Passat CC şi o Honda Accord din mai multe motive. Passat-ul CC este într-adevăr încadrat 100% în clasa premium, iar noul Accord are poate cel mai bine finisat interior din clasa berlinelor medii.
Maşinile
Să începem cu nou-venita Citroen C5. În numărul trecut, am condus versiunea “full-options” a acesteia, cu motorul V6 HDi, suspensia hidractivă şi transmisia automată cu 6 trepte. Superb. Ne-a plăcut atât de mult, încât am zis că o versiune mai “cheală” cu siguranţă n-ar putea fi aşa de bună.
Evident, am avut dreptate. Modelul 2.0i 16v Dynamique este penalizat din start de cei 200 Nm (uşor insuficienţi pentru o maşină de 1,6 tone) şi de lipsa suspensiei hidraşmechere de mai sus. Surprinzător, însă, nu e penalizat şi de celelalte două maşini.
Dar vom reveni mai încolo la acest subiect. Ideea este că preţul de listă depăşeşte cu puţin 22.000 de euro cu taxe incluse (scaune încălzite şi senzori parcare ca opţional), ceea ce înseamnă că Citroen C5 este de departe cea mai ieftină maşină din comparativul nostru.
Acum, Honda Accord. Este vorba de versiunea 2.0 Executive cu motor de 156 de cai-putere şi cuplu maxim de 190 Nm. Unul dintre avantajele sale îl reprezintă transmisia automată cu 5 rapoarte, care vine cu paddle-shift-uri în spatele volanului, iar pe modul manual te lasă să ţii motorul turat la limită fără să intervină.
Adică genul nostru de cutie. În schimb, pe hârtie, dezavantajele sunt iarăşi cuplul scăzut şi faptul că transmisia automată nu se ridică tocmai… la nivelul unui DSG, să zicem. Preţul modelului din imagini: 27.346 de euro DDP. Auch. Realmente auch!