Citroen C4 1.6 e-HDi înfruntă VW Golf 1.6 TDI DSG
Pentru acest test comparativ am ales motorizări diesel cu puteri
puţin peste 100 CP şi cu prestanţe dinamice asemănătoare. Citroen
C4 este echipat cu un propulsor de 1,6 litri e-HDI de 110
CP, relativ silenţios, care trage satisfăcător şi are şi
un consum foarte bun. La partea de consum, lucrurile stau la fel de
bine la ambele participante la test, cu 4,2 litri/100
km.
Suspensia la Citroen pune preţ pe comfort, dar
este o idee cam gălăgioasă în cazul trecerii peste denivelări ceva
mai pronunţate. Ruliul este destul de pronunţat pe
viraje la fel ca şi tangajul caroseriei la accelerări sau
frânări.
Modelul testat era echipat cu o cutie robotizată cu şase
rapoarte care permite schimbarea treptelor fie în regim
automat, fie manual prin intermediul padelelor din spatele
volanului. Este extrem de lentă la schimbarea
treptelor în cazul unor acceleraţii bruşte, însă la drum
lung, într-un regim de condus relaxat, se comportă destul
de bine.
Dozarea pedalei de frânare este extrem de bună, dă încredere
celui de la volan iar direcţia este mai precisă şi cu un feedback
mai bun decât la prima generaţie. O ţinută de drum corectă
dar fără acel spirit de sportivitate.
Sistemele electronice lucrează extrem de bine
şi corectează discret traiectoria. În cazul decuplării sistemelor
electronice de stabilitate, C4 manifestă la limită o
atitudine subviratorie. Oricum, acestea se activează la
cel mai mic semn de rupere a aderenţei pe puntea spate sau în cazul
frânării. Am descoperit după 300 km rulaţi pe autostradă la 130
km/h faptul că la interior zgomotul aerodinamic este destul de
pronunţat, zgomotele de la pneuri sau propulsor fiind abia
perceptibile.
VW Golf VI este echipat cu motorul de 1.6 litri TDI
Bluemotion de 105 CP care este cuplat la o cutie
DSG cu şapte rapoarte. Chiar dacă are o putere mai mică
decât a concurentului din test, cutia DSG exploatează
extraordinar de bine resursele propulsorului. Trebuie
menţionat şi faptul că este şi mai silenţios, zgomotul în habitaclu
făcându-se simţit de la turaţii ceva mai mari. Deşi cutia are şi un
mod sport, cel mai agreabil mod de exploatare rămâne cel standard,
chiar şi în cazul unui condus sportiv. Este mult mai bine
exploatată zona de cuplu motor în modul „Drive” decât în
„Sport”.
Modelul din grupul VAG oferă una dintre cele mai bune
suspensii din clasă, excelent setată atât din punct de
vedere al confortului oferit cât şi al ţinutei de drum.
Impresionează prin rigoarea şi modul în care menţine trasa pe
virajele de viteză mare, dar surprinde printr-o subvirare
ceva mai pronunţată pe acele de păr. În cazul modelului
avut la test am observat că după trei frânări de urgenţă
consecutive de la viteze de peste 100 km/h, randamentul în
prima parte a pedalei s-a „evaporat” puţin. Pentru a
obţine decelerarea dorită s-a impus o apăsare mai fermă.