VEZI TOT TESTUL COMPARATIV CU SEDANURI COMPACTE
Pentru că este destul de greu în România să pui la masă cinci modele concurente, care să aibă aceleaşi dotări şi aceleaşi motorizări, vom împărţi cvartetul într-un duo şi un trio. Primul, format din Ford Focus Sedan şi Mazda3 Sedan, va reprezenta motoarele mai mici, iar trio-ul îl vom analiza cu un ochi critic aţintit asupra performanţei.
Mazda3 Sedan a venit cu motorul 1.6 CD de 109 CP, Chevrolet Cruze a fost animat cu unitatea 2.0 Diesel de 150 CP, Mitsubishi Lancer şi VW Jetta au împărţit acelaşi motor, celebrul 2.0 TDI de 140 CP, iar Ford Focus s-a bazat pe un 1.8 TDCi de 115 CP.
Care model este cel mai sportiv?
Pentru a găsi răspunsul, vom interoga modelele cu motoare 2.0 litri. Pe hârtie, modelele cele mai rapide sunt Mitsubishi Lancer şi Volkswagen Jetta, cu 9,7 secunde necesare pentru a atinge 100 km/h. În schimb, le lipseşte feeling-ul sportiv, datorită unei supra-asistări a direcţiei, aspect dezamăgitor mai ales la Mitsubishi Lancer, model care ne surescita desule speranţe, datorită kitului special a la Evolution.
Chevrolet Cruze, în ciuda celei mai mari rezerve de putere, pierde din cauza cutiei cu doar 5 rapoarte şi timpul de pe hârtie, 10 secunde pentru 0-100 km/h, nu se poate trece în rubrica sportive. Direcţia este însă precisă, dar gabaritul mare o aruncă în subvirare la prima curbă abordată entuziast.
Grupa mică a motorizărilor, Ford Focus Sedan şi Mazda3 Sedan, înrudite prin platformă, ar fi candidaţii cei mai îndreptăţiţi la titlul de sportivii clasei, dacă ar fi dotaţi cu propulsoarele corespunzătoare. Cu motoarele de faţă nu pot emite pretenţii, dar lasă un gust plăcut datorită direcţiei incisive şi a şasiului foarte echilibrat.
Probabil cel mai sportiv sedan compact diesel este la ora actuală Mazda3 Sedan 2.2 CD de 190 CP, dar, raportându-ne la modelele de faţă, îl vom credita pe Mitsubishi Lancer drept cel mai satisfăcător dinamic, în ciuda minusului enumerat anterior.
Care este cel mai confortabil?
Cei care vor o ţinută de drum relaxantă pot să apeleze cu încredere la Chevrolet Cruze. Motorul său este surprinzător de rafinat, poate cel mai rafinat dintre cele cinci. Suspensia, aceea care favorizează subvirarea, are ca revers o ţinută foarte odihnitoare mai ales la drum lung, filtrând bine neregularităţile suprafeţei de rulare.
Iar cutia, despre care am spus anterior că parcă mai cere o treaptă, are ca plus, pentru cei care vor cruising, tocmai faptul că nu trebuie să "mesteci" prea des în ea, propulsorul fiind foarte elastic.
Volkswagen Jetta rămâne un automobil foarte confortabil, întruchipând un foarte bun compromis între plăcerea de a conduce şi relaxarea la volan. Doar zgomotul TDI-ului îi va deranja pe cei nefamiliarizaţi cu dieselurile casei.
Mazda3 şi Ford Focus pun accentul pe o ţinută de drum mai bărbătească, cu un feedback mai pronunţat din partea direcţiei şi a suspensiei, iar acest lucru poate fi un minus în opinia şoferilor mai comozi. Totuşi, per total, confortul este la cote mai mult decât acceptabile pentru o familie.
Mitsubishi Lancer are, de asemenea, o setare mai fermă a amortizoarelor şi, raportându-ne strict la modelul de test, dotat cu jante pe 18 inchi, îl putem cataloga drept cel mai puţin confortabil din acest test comparativ.