VEZI EPISODUL 1 AL COMPARATIVULUI AUDI Q5 3.0 TDI VERSUS MERCEDES BENZ GLK 320 CDI
Ofertele celor două modele sunt foarte aproapiate. Atât la nivel financiar, cât şi tehnic. Avem astfel ca motorizări de intrare în gamă două benzinare, un 2.0 turbo de 211 CP pentru Audi şi un V6 de 3.0 litri şi 231 CP pentru Mercedes Benz GLK. La puteri echivalente, dar pe motorină, cele două mărci germane oferă chiar variantele de test: Auqi Q5 3.0 TDI DSG 7 trepte şi Mercedes Benz GLK 320 CDI 7GTronic.
Dacă Audi Q5 se vinde de la un preţ de bază de 46.660 de euro, pentru varianta Mercedes clientul trebuie să scoată din buzunar 45.810 euro, diferenţa de preţ fiind destul de mică, mai ales că dotările de bază sunt generoase şi aproape la fel. Aşadar, preţul se pare că nu va fi un factor decisiv în alegerea unei asemenea maşini.
La final Audi Q5 se dovedeşte o maşină mai tinerească, sportivă, cu un consum mai mic de combustibil, o cutie de viteze foarte bună, un interior uşor mai zgomotos decât în cazul GLK, un sistem Quattro gata să asigure o transmisie eficientă, o ergonomie mai bună şi un spaţiu interior superior.
În ceea ce priveşte Mercedes GLK, acesta se adresează în mod clar oamenilor doritori de confort, în speţă doamnele şi domnişoarele, eventual oamenii mai în vârstă. Aspectul simplist şi ergonomic, poziţia de condus foarte bună şi izolarea fonică foarte bună, care lasă doar zgomotul aerodinamic în inerior, asigură o călătorie foarte confortabilă. Iar, la nevoie, modelul îşi va surprinde stâpânii în off-road uşor spre mediu.
Aşadar, deşi fac teoretic parte din acelaşi segment, cele două SUV-uri par să vizeze două targeturi complet diferite, astfel încât alegerea unui om care ştie ce vrea pare să nu fie grea. Să aşteptăm, atunci, cifrele de vânzări pentru a ne da seama care dintre cei doi producători şi-a ales mai bine targetul. Un lucru e cert: lupta va fi mult mai aprigă în segmentul SUV-urilor premium.
VEZI EPISODUL 1 AL COMPARATIVULUI AUDI Q5 3.0 TDI VERSUS MERCEDES BENZ GLK 320 CDI
Scăderea în dimensiuni odată cu apariţia SUV-urilor mai mici a avut un efect benefic asupra agilităţii şi comportamentului atât on-road, cât şi în off-road uşor. Greutatea redusă, ampatamentul mai mic şi dimensiunile compacte sunt doar câteva din avantajele unui SUV compact. Dar şi aici producătorii au de ales să meargă pe mai multe căi: confort sau sport. Iar cele două maşini sunt cele mai bune exponente ale celor două curente.
Pe partea de confort, Mercedes GLK este regele clasei. Scaunul te înconjoară perfect, poziţia de condus uşor înălţată şi spătarul tare asigură o călătorie fără griji. Când ajungem la maşini de peste 40.000 de euro începem să vorbim şi de comportamente personalizate, iar în cazul lui GLK avem un buton langă levierul cutie de viteze care este responsabil de modul în care va decurge călătoria.
Avem programul Confort, unde maşina parcă pluteşte pe şosea, absoarbe perfect toate denivelările, volanul devine aproape rupt de direcţe, iar cutia de viteze are grijă să menţină nivelul zgomotului din interior foarte redus prin urcarea în treptele mari. De altfel, modelul german te uimeşte cu gradul de silenţiozitate la viteze mici, pentru ca de la peste 130 de km/h zgomotul aerodinamic să fie puternic prezent, graţie aerodinamicii "performante". Iar, atunci când porneşti propulsorul, doar turometrul te anunţă de faptul că ai de a face cu un diesel.
Cutia de viteze automată este una clasică, dotată cu un convertizor de cuplu care asigură o schimbare foarte lină a vitezelor. Atât de lină că doar un ochi aruncat pe turometru te-ar înştiinţa de faptul că tocmai s-a redus turaţia. De auzit lucrul acesta în mers normal nici nu poate fi vorba.
Când se doreşte un ritm mai alert de mers, se poate alege din acelaşi buton minune modul manual de schimbare al vitezelor sau cel sport, în care direcţia devine puţin mai tare, amortizoarele sunt mai ferme, iar ruliul este ameliorat. Cu toate acestea, maşina rămâne fidelă curentului: confortul pe primul loc.
În ceea ce priveşte comportamentul în off-road, influenţele G-Class nu se observă doar la nivel estetic, dar şi tehnic. GLK are un încă un buton minune pentru modul off-road, prin care îi ia faţa lui Q5. Programele electronice întră în moduri speciale, acceleraţia răspunde mai greu, iar cutia de viteze schimbă mai târziu. Evident, nu trebuie exagerat, însă aş îndrazni să spun că GLK oferă capabilităţi mult peste cerinţele majorităţii clienţilor.
Audi Q5, pe de altă parte, este un adept al sportivităţii. Şi acesta dispune de programe Confort şi Dynamic, plus unul personalizabil, Individual. Însă pe modul Confort, Audi Q5 rămâne mai sportiv decât Mercedes Benz GLK pe programul Sport, chiar dacă scaunele nu se ridică la nivelul celor din SUV-ul cu stea pe grila faţă, în ceea ce priveşte suportul lateral.
Totul necesită mai multă forţă de acţionare în Q5, de la butoanele de pe consola centrală până la volanul cu o direcţie fermă, dar care, pentru o reprezentată a sexului frumos, nu este foarte potrivită în oraş.
Motorul 3.0 TDI de 240 CP este limitat la doar 500 Nm pentru a putea fi cuplat la o cutie de viteze DSG, cu ambreiaj dublu şi şapte trepte. În mers normal, difereţele între cele două transmisiii sunt practic insesizabile. Ambele schimbă la fel de lin, iar, în mod manual, durează ceva timp până când comanda este executată, cu un mic avantaj la Q5. Dar lucrurile se schimbă atunci când se doreşte rularea într-un ritm mai rapid.
Pe modul dinamic, DSG-ul menţine motorul peste 2.000 rpm, gata de reprize în orice moment şi, chiar şi atunci când se rulează în modul Confort, în cazul unui kick-down cutia poate să retrogradeze foarte repede 2-3 trepte pentru a asigura o acceleraţie fulminantă, însoţită de un zgomot al evacuărilor semnificativ.
În schimb, la GLK cutia de viteze se descurcă puţin mai greu la acest capitol, modelul german rămânând şi de această dată fidel conceptului de confort: zgomot minim şi şocuri zero, soluţia transmisiei fiind, cel puţin la nivel teoretic, una mai fiabilă.
Un alt avantaj al transmisie DSG este şi acceleraţia, astfel încât, deşi motorul 3.0 TDI este cu 15 CP mai puternic decât 3.0 CDI, lucru compensat de greutatea mai mare a lui Q5, (1.940 kg comparativ cu 1.880 kg la GLK), Audi Q5 accelereză de la 0 la 100 km/h în doar 6,5 secunde, cu o secundă mai bine decât Mercedes GLK 320 CDI. Iar convertizorul de cuplu de la Mercedes se vede şi la consum, cu un litru de motorină la fiecare 100 km în plus faţă de Q5 (11,4 l/100 km GLK, iar Q5 10,4 l/100 km).
Aşadar, targetul fiecărui model în parte pare să fie destul de bine conturat. Va mai putea bugetul schimba ceva?