Trecînd de la exterior la interior, noutăţile încep să dispară. Practic, dacă ai mai condus un Audi A6, planşa de bord a A5-ului n-ar trebui să te surprindă cu nimic – nici măcar cu amplasarea comenzilor. Totul este expus la fel şi cu aceeaşi atenţie la detalii, iar materialele sînt, bineînţeles, de o calitate ireproşabilă – sau aproape… pentru că există şi puţin plastic ieftin în zona unde poţi să-ţi depozitezi băuturile răcoritoare.
În rest, asemănările cu A6 încep să se termine. A5-ul oferă o poziţie la volan absolut sublimă. Poţi să stai mult mai jos decît într-un A6, iar direcţia are un feeling mai sportiv decît cea din limuzina lor premium. Totuşi, era de aşteptat, nu?
Sub capota exemplarului condus de noi se afla binecunoscutul propulsor V6 TDI de 3,0 litri. Spre deosebire însă de cel prezent pe A6, acesta avea vreo 5 cai-putere şi aproximativ 50 Nm în plus. Credeţi-ne pe cuvînt… făceau toată diferenţa din lume!
Cu 240 de cai şi 500 Nm, Audi A5 3.0 TDi accelerează pînă la 100 km/h în numai 5,9 secunde. 5,9! Cu peste jumătate de secundă mai repede decît 330xd-ul, cu ale sale 6,5 secunde. Acum, probabil că vă întrebaţi: e 2-0 pentru Audi? Mmm, nu tocmai.
Chiar dacă interiorul unui Seria 3 Coupe este identic cu al versiunii cu 4 uşi, iar maşina nu te face să te simţi la volanul unui coupe şi nu al unui sedan, BMW-ul a avut şi are în continuare un plus faţă de rivalii săi. Te determină să uiţi că nu ai un bord plin de butoane şi beculeţe precum cel al A5-ului graţie unui fapt discret. Este vorba de acel as din mînecă pe care îl foloseşte de fiecare dată cînd vine vorba de performanţe.
La volanul lui 330xd te simţi ca şi cum ai face parte din maşină şi nu de parcă ai fi acolo doar ca să mişti volanul cu pricina şi să accelerezi. Direcţia este parcă organică (în absenţa unui termen mai potrivit) şi nu tinde să subvireze, ca la A5.
Plus că motorul de 6 cilindri în linie, 3,0 litri şi 231 cai reuşeste să livreze puterea mult mai constant decît o face V6-le Audi-ului. În timp ce cu A5-ul apăsam pedala pînă la fund, cuplul mă băga în scaun şi efectuam fără nici o problemă depăşirea, la volanul BMW-ului lucrurile se întîmplau parcă mult mai sportiv.
Cuplul maxim dezvoltat este identic în cazul ambelor modele, 500 Nm, însă bavarezul a fost gîndit de persoane care ştiu ce înseamnă un adevărat “driver’s car”. Seria 3 Coupe este o maşină cu un şasiu mai reuşit decît cel al A5-ului, iar în mişcare totul pare mai precis. Ruliul caroseriei şi feedback-ul direcţiei par şi ele aproape perfecte. De fapt, direcţia este atît de sportivă, încît roţile din faţă îţi comunică în mod constant ce se întîmplă cu ele, iar asta te ajută să-ţi dai seama ce se întîmplă şi cu spatele, atunci cînd simţi că vrei să încerci limitele maşinii.
Pe de altă parte, Audi-ul prinde într-adevăr 250 km/h, spre deosebire de cei 240 km/h ai BMW-ului, iar despre timpul 0-100’ am discutat deja. Totuşi, aflîndu-ne la capitolul dinamism, nu putem ignora faptul că Seria 3 Coupe este fără doar şi poate mai dinamic decît A5-ul. De fapt, sîntem atît de convinşi de acest lucru, încît ne arătăm dispuşi să pariem oricînd şi oricît pe un 330xd în faţa unui A5 3.0 TDi într-o cursă disputată pe un circuit veritabil – adică una cu ace de păr şi viraje rapide. Chiar atît de mult am ajuns să credem în el. 1-1.
Ironic, locul unde am testat cu adevărat ce poate acest 330xd în faţa unui A5 Quattro a fost, după cum bine ştiţi, Poiana Braşov.
OK, zăpadă, drum impracticabil, zero aderenţă… cu siguranţă că A5-ul, cu al său sistem de tracţiune integrală Quattro, va ieşi învingător! Un inevitabil 2 la 1 în favoarea Audi-ului, nu?
Cît de mult am putut să ne înşelăm!