După cum am spus, noua generaţie reprezintă un adevărat pas înainte faţă de modelul pe care îl înlocuieşte. Ştim că această expresie este folosită poate mult prea des, însă “pasul” e sesizabil nu numai din punctul de vedere al impactului vizual sau al materialelor ireproşabile din interior.
Puntea faţă este poziţionată mai frontal decît înainte – pentru o distribuire mai bună a greutăţii –, iar noul propulsor 2.0 TDi este mai silenţios ca oricînd, în mare parte datorită utilizării tehnologiei Common-rail.
La numai 143 de cai-putere, noul A4 2.0 TDi atinge viteza maximă de 215 km/h, ajungînd la 100 km/h în doar 9,4 secunde, cu 0,3 secunde mai repede decît varianta precedentă a acestui motor de 2,0 litri diesel, cu tehnologie PD.
Înăuntru, noul A4 este practic ireproşabil – dacă te iei după calitate, îţi vine foarte greu să-ţi dai seama că nu te afli de fapt într-un A6 sau mai bine zis un A5 –, planşa de bord fiind absolut identică.
În spatele volanului se stă excelent, iar precizia cutiei de viteze şi cei 320 Nm disponibili încă de la 1.750 rpm îţi dau senzaţia că te afli într-o maşină ce poate ţine piept cu adevărat unui Seria 3 la capitolul sportivitate.
Bine, adevărul este că nu se apropie de BMW la acest capitol, dar despre asta vom vorbi mai încolo.
Direcţia este ceva mai precisă decît înainte, însă rămîne artificială şi nu-ţi poate comunica exact ce se întîmplă cu roţile din faţă.
Un alt lucru de reproşat ar fi caracterul subvirator. Sinceri să fim, ne aşteptam ca noul A4 să nu fie la fel de precis pe viraje ca Seria 3, însă la acest capitol a pierdut şi în faţa altor modele prezente în comparativul nostru.
Preţul-standard al unui exemplar 2.0 TDi este de 24.900 de euro (fără taxe) şi include următoarele dotări-standard: 6 airbaguri, climă automată, computer de bord, ESP, frînă de parcare electromecanică, geamuri electrice faţă/spate, oglinzi electrice încălzite, radio-CD cu 8 incinte acustice, scaune faţă cu reglaj lombar şi volan reglabil înălţime/adîncime.
Modelul testat avea în plus superbele poziţii cu LED-uri, incluse în pachetul farurilor cu xenon, un sistem audio Bang & Olufsen absolut magnific, un sistem de navigaţie cu DVD, jante din aluminiu, scaune reglabile electric, tapiţerie în combinaţie piele/alcantara, volan sport, cruise control şi sistemul advanced key – însemnînd circa 8.500 de euro în plus faţă de preţul de bază.Contra sumei de 30.000 de euro, cele mai respectabile automobile sînt fără nici o îndoială cele din clasa berlinelor premium. Un potenţial client ar face bine să ştie exact ce-şi doreşte de la o maşină, pentru că altfel ar putea să rămînă la fel de nehotărît ca noi. Este aproape imposibil să te gîndeşti la un cîştigător absolut într-un asemenea test şi chiar nu avem de gînd să ne scuzăm în vreun fel.
OK şi, chiar dacă am face-o, scuza este mereu una şi aceeaşi, anume că avem de-a face cu mărci precum Mercedes-Benz, BMW, Jaguar, Audi, Lexus, Cadillac şi Saab – şapte constructori cu pretenţii mai mult decît gigantice.
Cea mai mare atenţie a fost bineînţeles acordată noului A4, deoarece este un model care nu-şi poate permite să dea rateuri în această clasă.
Cu un aspect derivat de la coupe-ul A5, un şasiu nou şi un interior ireproşabil, Audi A4 a devenit brusc o maşină de invidiat, care nu mai pare atît de “rece” din punct de vedere vizual. Este frumoasă, cu linii zvelte şi elegante, fără să… iasă însă prea tare în evidenţă. Ba nu, am minţit, iese în evidenţă al naibii de tare, graţie poziţiilor cu LED-uri – un deliciu sublim, rezervat pînă acum doar modelelor mai scumpe, precum TT, A5, RS6 sau R8.
Surprinzător însă, dintre modelele testate, nu Audi-ul a fost maşina care a întors cele mai multe capete. Reuşita le-a aparţinut celor de la Lexus şi superbului lor IS 220d. Din start, IS-ul este poate cel mai periculos rival al trio-ului nemţesc Audi-BMW-Mercedes.
Pe lîngă faptul că arată ca un focos nuclear cu patru uşi şi două oglinzi laterale, IS-ul se poate lăuda şi cu un “cockpit” sofisticat, dar în acelaşi timp dinamic şi foarte bine finisat. Parcat lîngă un Seria 3 sau C-Klasse, japonezul este mult mai agresiv vizual şi nu pare deloc mulţumit de faptul că e nevoit să stea nemişcat.
Cît despre Jaguar X-Type, Saab 9-3 şi Cadillac BLS, acestea nu reuşesc să atragă atenţia la fel de mult precum celelalte patru modele din acest test – cel puţin nu dacă le privim cu superficialitate. Saab-ul are totuşi un aspect exterior aparte, iar nouă ne-a plăcut foarte mult alura sa “aerospaţială”.
Să trecem totuşi mai departe şi să vorbim despre fiecare maşină individual, începînd cu…