10 SUV-uri
După două zile cu ninsoare şi frig, dar şi cu foc de tabără la primitoarea cabană Capra din Munţii Făgăraş, se impun cîteva concluzii. Nu putem vorbi de un cîştigător absolut între cele zece SUV-uri prezente la test. Fiecare are calităţile şi defectele lui. La prima vedere, cel mai complet pachet este Land Rover Freelander. Designul este atrăgător, automobilul e luxos şi bine dotat, are un motor diesel excelent şi un sistem de tracţiune integrală inteligent.
Pentru nivelul de top HSE, preţul nu e mic, concurenţa avînd oferte mai interesante. Freelander excelează însă în offroad, fiind cel mai capabil SUV la acest capitol. Este urmat îndeaproape de Nissan X-Trail şi Mitsubishi Outlander.
Pe şosea însă lucrurile se schimbă. Aici avem doi candidaţi care şi-au disputat titlul de cel mai bun SUV. Honda CR-V şi BMW X3 oferă satisfacţii celui de la volan atunci cînd drumul de asfalt începe să şerpuiască.
Motorul BMW este cel mai puternic, iar modelul X3 garantează senzaţii comparabile cu cele dintr-o berlină seria 3. Volanul gros, direcţia grea şi precisă şi motorul cu rezerve incredibile de cuplu fac din X3 un SUV gîndit pentru şofer. Honda CR-V nu este însă departe de X3, în ciuda faptului că motorul se dovedeşte mai slab cu cîteva zeci de cai-putere. Honda are probabil cea mai bună suspensie din clasă, iar negocierea virajelor este o plăcere.
Caroseria nu se înclină aproape deloc, direcţia e la fel de precisă ca şi cea a BMW-ului, iar levierul cutie de viteze este scurt şi extrem de exact. Tot în acestă zonă, dar la ceva distanţă, s-a clasat şi Volkswagen Tiguan. Ţinuta de drum este bună, iar dimensiunile compacte recomandă maşina şi pentru uzul zilnic în mediu urban. Noul propulsor diesel de 140 CP este mult mai silenţios decît mult criticatul predecesor şi oferă destul cuplu pentru reprize excelente.
La Tiguan ne-a impresionat calitatea fabricaţiei şi comportamentul rutier predictibil chiar şi în situaţii-limită. În ceea ce priveşte designul, aici părerile au fost împărţite. A fost şi iubit, şi urît. Personal, cred că Tiguan este un automobil care arată bine, însă fără a impresiona în mod deosebit. Toyota Rav4 e un alt excelent jucător în zona SUV-urilor de şosea. Deşi nu se mai află la prima tinereţe, Rav4 rămîne un etalon în privinţa ţinutei de drum.
Suspensia fermă permite un comportament aproape sportive, însă motorizarea diesel oferă doar 136 CP. Păcat că în România nu se importă şi versiunea de 180 CP, care ar fi fost un combatant pe măsura BMW-ului X3.
Avem apoi SUV-ul ca maşină practică. În acest domeniu cîştigă fără drept de apel Nissan X-Trail.
Din nou există posibilitatea de a avea şapte locuri, iar gabaritul maşinii este apropiat de cel al Nissan-ului. Un pachet interesant îl reprezintă şi Mitsubishi Outlander. Deşi motorul diesel de origine Volkswagen e extrem de zgomotos şi de nerafinat, iar interiorul nu se ridică la cel mai înalt nivel de calitate, Outlander este cel mai bun compromis între ţinuta de drum, spaţiul interior şi capacităţile offroad.
Cenuşăresele testului nostru au fost cei doi fraţi ai grupului GM. Chevrolet Captiva şi Opel Antara sînt practic una şi aceeaşi maşină, motorizarea diesel de 150 CP şi platforma tehnică fiind identice. Chevrolet Captiva este un automobil mai interesant, fiind mai abordabil din punct de vedere financiar şi practic. El poate fi comandat şi în versiunea cu şapte locuri, în timp ce Antara nu există decît în varianta cu cinci locuri.
Captiva are o direcţie parcă mai precisă decît cea de pe Antara, care este mult prea uşoară. De asemenea, volanul de dimensiuni prea mari este prezent pe ambele modele, fiind un minus al amîndurora. Dacă ar fi să alegem între cele două, am opta pentru Chevrolet Captiva.