Land Rover Freelander TD4
SUV-ul made in Great Britain este cea mai galonată maşină prezentă la acest test. A fost apreciat încă de la lansare şi este purtătorul unui pedigree deosebit. Land Rover a fabricat întotdeauna automobile dedicate drumurilor neamenajate. Tradiţia a impus ca toate modelele ce poartă acest logo să aibă abilităţi adevărate de offroader. Chiar şi în cazul unui SUV. Prima generaţie de Freelander a îndeplinit această sarcină, dar nu a fost cea mai fiabilă maşină din lume.
Odată cu lansarea lui Freelander 2, lucrurile s-au schimbat radical. A fost păstrată linia modelului, dar asemănările cu predecesorul se opresc aici. Noul Freelander a crescut în dimensiuni, iar calitatea produsului a fost îmbunătăţită substanţial. Modelul a moştenit cîteva elemente de la fratele mai mare, Discovery 3: ceasurile de bord şi designul consolei centrale. Interiorul are tot un aer cazon, dar acesta este ambalat într-un lux englezesc discret.
Modelul de test a venit în nivelul de echipare HSE. Acesta îşi răsfaţă proprietarul cu scaune încălzite îmbrăcate în piele, sistem audio Alpine, navigaţie cu touchscreen (opţional), faruri bixenon, parbriz încălzit şi multe altele. Freelander este de departe standardul în ceea ce priveşte comportamentul offroad.
Nici unul dintre celelalte modele prezente nu se pot apropia de el la acest capitol. Britanicul oferă sistemul Terrain Response, care implică un selector amplasat lîngă schimbătorul de viteze. În funcţie de condiţiile de drum, putem selecta patru programe. Acestea schimbă comportamentul maşinii, alegînd cea mai bună setare pentru a negocia respectivul drum. Creierul electronic e completat de Hill Descent Control, sistem ce permite coborîrea pantelor fără nici o problemă.
Motorul turbodiesel TD4 de 2,2 litri îşi face excelent treaba, fiind unul dintre cele mai bune propulsoare la această oră. Cei 160 CP şi 400 Nm sînt suficienţi pentru a satisface pe oricine. Nu ne-a plăcut cutia de viteze manuală, imprecisă în treptele 5 şi 6. O cutie automată se impune în asociere cu motorul diesel, mai ales dacă urmează să folosim maşina cu precădere pe drumuri dificile şi în offroad. Opţiunea există acum pe lista de dotări.
La drum, Freelander impresionează prin ţinuta de drum excelentă, motorul cu nebănuite rezerve de cuplu şi direcţia fermă şi precisă. Este unul dintre cele mai bune SUV-uri, în care poţi parcurge sute de kilometri pe asfalt sau pe macadam în cel mai deplin confort. Freelander rămîne cel mai complet pachet din clasa SUV-urilor compacte.
Mitsubishi Outlander
Răspunsul japonezilor de la Mitshibishi în clasa SUV-urilor compacte se numeşte Outlander. Mitsubishi are o lungă tradiţie în domeniul automobilelor 4×4, modelul Pajero dobîndind deja statut de legendă şi obţinînd numeroase victorii în extrem de dificilul Raliu Dakar.
De-a lungul timpului, Mitsubishi a încercat de mai multe ori să atace şi zona SUV. Prima generaţie de Outlander s-a bucurat de un succes moderat, fiind penalizată pentru faptul că nu era disponibilă decît cu motorizări pe benzină. Iar în Europa, un SUV care nu are în ofertă şi un propulsor diesel îşi taie singur craca de sub picioare.
A doua generaţie a modelului Outlander a propus încă de la început un motor diesel. Însă Mitsubishi nu a avut răbdare să dezvolte unul propriu şi a cumpărat cel mai bun propulsor turbodiesel de doi litri de la acea oră. Este vorba de binecunoscutul TDI de 140 CP. Un motor foarte bun, penalizat însă de un zgomot mult prea pregnant şi de o lipsă de elasticitate care i-au făcut pe inginerii de la Volkswagen să dezvolte o nouă versiune a acestuia.
Însă Outlander va oferi în curînd şi un al doilea propulsor diesel. Acesta este dezvoltat împreună cu grupul francez PSA, grup cu care s-a colaborat şi la elaborarea modelului Outlander. Asocierea dintre Mitsubishi şi PSA a dat naştere de fapt la trei modele identice în esenţă, dar care vor fi vîndute sub trei mărci diferite: Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 şi Citroen C-Crosser.
Toate vor fi fabricate la uzina Mizushima din Japonia. Modelele franceze au fost lansate ulterior şi urmează să intre cît de curînd şi pe piaţa românească. Propulsorul diesel realizat în colaborare cu PSA are 2,2 litri şi dezvoltă 156 CP. Noul Outlander are silueta unui break înălţat, pentru că dedesubt este de fapt un Mitsubishi Lancer de ultimă generaţie.
Această platformă a fost dezvoltată în perioada cînd Mitsubishi era deţinut parţial de DaimlerChrysler. Jeep Compass şi Dodge Caliber sînt veri cu Mitsubishi Oultander, toate aceste SUV-uri avînd în comun dimensiunile compacte. Cu o lungime de 4,6 metri şi o lăţime de 1,8, Outlander este asemănător unei berline de segment mediu în privinţa dimensiunilor exterioare.
Motorul de origine VW oferă performanţe decente, dar zgomotul la care operează este dificil de acceptat. Oultander compensează însă printr-o ţinută de drum foarte bună, în ciuda unui ruliu destul de accentuat în viraje, şi printr-un interior spaţios. Finisările în habitaclu nu se ridică însă la nivelul celor ale concurenţei, fiind unul dintre minusurile acestui SUV. Sistemul de tracţiune 4×4 poate fi operat prin intermediul unui switch rotativ cu trei poziţii: 2WD, 4WD şi 4WD Lock.
SUV-ul e un succes. Acest tip de caroserie, născut din ideea de a avea un automobil bun la toate, dar care să păstreze gradul de confort al unei berline, s-a răspîndit extrem de rapid în ultimii ani. Nici un constructor care se respectă nu îşi permite să nu aibă în gamă cel puţin un model din acest segment. Tiguan este cel mai nou reprezentat al categoriei, Volkswagen dorind să capitalizeze succesul înregistrat cu modelul Touareg.
Iar constructorii care pînă nu de mult nici nu voiau să audă de acest tip de maşină vor lansa cît de curînd un model SUV. Salonul Auto de la Geneva mai aduce două noutăţi în domeniu: Renault renunţă la experimentele gen Scenic RX4 şi lansează primu SUV adevărat, numit Koleos.
Ford vine pe piaţă cu modelul Kuga, un SUV european, Mercedes va arunca în arenă propriul SUV compact, botezat GLK, iar francezii de la PSA vor implementa şi în România gemenii – înrudiţi cu Mitsubishi Outlander – Citroen C-Crosser şi Peugeot 4007.
Dovada că românii se dau în vînt după SUV-uri o găsim în statisticile de vînzări. SUV-urile sînt pe locul trei în preferinţele şoferilor români, după maşinile de oraş şi cele compacte. În anul 2007, în ţara noastră s-au comercializat 18.714 maşini de teren. În această cifră sînt incluse toate categoriile, dar SUV-urile deţin cel mai mare procent. Interesant este faptul că pe primele două locuri la vînzări se află două modele ale aceluiaşi constructor.
Este vorba de Hyundai, ale cărui versiuni Tucson şi Santa Fe s-au vîndut excelent în 2007. Peste 3.000 de unităţi Tucson şi peste 2.500 de Santa Fe-uri şi-au găsit proprietari în România. Motivul? Excelenta imagine de marcă de care se bucură la noi Hyundai: maşini foarte bine dotate, la preţuri accesibile şi cu timpi reduşi de livrare.
În clasament urmează VW Touareg (1.500 unităţi), Toyota Rav4 (1.300) şi Mitsubishi Outlander (1.030). Honda CR-V se află în Top 10 cu 565 de exemplare, iar BMW X3 închide clasamentul primelor zece cu 473 de unităţI vîndute.
Astăzi SUV-urile se declină deja în diverse categorii: compacte, medii, full-size. Par automobile de teren, dar nu vor egala niciodată un offroader adevărat.
Sînt însă perfecte pentru ţara noastră. Silueta înaltă şi suspensia întărită sînt perfecte pentru drumurile noastre mereu imperfecte. Constructorii caută să pună în valoare fiecare segment rămas neexploatat. Astăzi avem SUV-uri de toate dimensiunile, cu cinci sau şapte locuri. Iar ultima tendinţă o reprezintă SUV-urile mici, bazate în principiu pe automobile compacte.
Volkswagen Tiguan este ultimul venit în această clasă şi întrupează dorinţa celor de la Volkswagen de a amplifica succesul obţinut cu modelul Touareg. Acesta stă pe piaţă de ceva ani, a trecut deja printr-un facelift şi se află în topul preferinţelor clienţilor care îşi doresc un SUV full-size. În plus, Touareg emite pretenţii de offroader, aşa că VW avea nevoie de un model mai mic, compact, numai bun pentru jungla urbană.
În acest fel s-a născut Tiguan. Declinat în mai multe variante de echipare vizuală, Tiguan are dimensiunile unui Golf Plus. Este ideal, spun cei de la VW, pentru traficul urban şi pentru excursii în aer liber. Principalii săi concurenţi sînt BMW X3 şi Toyota Rav4. I-am adus aici împreună cu alţi reprezentaţi ai acestui segment, care s-au impus deja pe piaţă.
Am strîns nouă SUV-uri de toate dimensiunile, pentru a le pune faţă în faţă cu noul venit. Am vrut să vedem dacă Tiguan reprezintă o alternativă corectă la un SUV mediu. Şi, pentru a face asta, am urcat cele zece maşini în creierii munţilor. Vreme de două zile, am escaladat Transfăgărăşanul pînă la 1.500 m, unde cabana-hotel Capra ne-a fost gazdă primitoare. Am fi urcat noi şi mai sus, dar zăpada abundentă ne-a împiedicat să facem asta.
Decorul aproape elveţian din jurul cabanei Capra a fost aşadar teatrul celor două zile de teste. Cele zece maşini au avut de-a face cu un fenomen pe care îl vor întîlni de mai multe ori de-a lungul vieţii lor de SUV-uri: zăpada. Din abundenţă! Zăpadă pe şosea, zăpadă împrejur.
Am putut vedea pe viu cum reacţionează sistemele de tracţiune integrală în condiţii de aderenţă scăzută şi atunci cînd trebuie să îşi facă drum prin 15 zăpezi de 15 cm grosime.
Dar să vedem în continuare care au fost protagonistele.