Nissan X-Trail
După expertul 4×4, SUV-ul X-Trail se află la a doua generaţie. Nissan este un alt producător japonez cu o vastă experienţă în domeniul 4×4, modele ca Patrol, Terrano şi Pathfinder demonstrîndu-şi calităţile în teren accidentat. X-Trail a fost SUV-ul compact lansat de Nissan în 2001. Nu a reprezentat un succes extraordinar, înregistrînd vînzări de 800.000 de unităţi în şase ani. Pentru a doua generaţie, Nissan a decis să adopte un stil conservator.
Aşadar, noul X-Trail este aproape identic cu vechiul X-Trail. Compania spune că a dorit o evoluţie stilistică a modelului pentru că aşa au cerut clienţii. Deşi cele două generaţii sînt aproape identice, noul X-Trail este bazat pe o platformă nouă, pe care o împarte cu modelul Qashqai.
Diferenţele sînt vizibile în ceea ce priveşte proporţiile. Noul X-Trail a crescut semnificativ. Lungimea, de 4.630 mm, este cu 175 mm mai mare. De asemenea, automobilul este mai lat şi mai înalt. Privindu-l pentru prima dată de afară, ai impresia că este aproape la fel de mare ca un Pathfinder. Dar este doar o iluzie. X-Trail este cel mai practic SUV dintre cele 10 testate.
Disponibil cu patru motorizări, între care două pe benzină, noul X-Trail îşi pune bază pe două versiuni ale propulsorului de doi litri dci. Acestea dezvoltă 150, respectiv 173 CP. Modelul testat de noi a venit cu propulsorul de 150 CP, care devoltă un cuplu motor de 320 Nm la 2.000 rpm. Chiar şi în versiunea de 150 CP, motorul Nissan este mai puternic decît propulsorul ce se regăseste sub capota modelului Honda, deşi acesta are 200 cmc în plus.
Nu a fost cel mai rafinat motor prezent la test, dar s-a numărat printre cele mai performante. Ţinuta de drum e penalizată de dimensiunile generoase ale maşinii. X-Trail se înclină destul de accentuat în viraje. Direcţia este însă incisivă şi precisă, iar acest lucru contează. Interiorul a fost îmbunătăţit în privinţa calităţii materialelor faţă de generaţia anterioară. Sistemul de tracţiune integrală poate fi controlat prin intermediul unui switch rotativ asemănător cu cel de la Mitsubishi Outlander, persoana de la volan putînd alege între 2WD şi 4WD.
Opel Antara
Opel Antara este bazat tehnic pe o platformă comună cu Chevrolet Captiva. Lansat ceva mai tîrziu, Antara pare un pic mai mic decît fratele Chevrolet. Puşi unul lîngă altul, observăm însă că doar elementele de design creează această iluzie.
Antara readuce ideea de SUV în gama Opel.
Acum mulţi ani de zile, modelul Frontera făcea furori în Europa şi în România postcomunistă. Opel Frontera a fost unul dintre primele SUV-uri compacte şi rămîne în istorie prin succesul înregistrat. Asta înseamnă că noul model Antara este urmaşul bătrînei Frontera.
Faţă de Chevrolet Captiva, Opel Antara se prezintă în haine mai sclipitoare, fiind ceva mai îngrijit lucrat atît la exterior, cît şi la interior. Designul este diferit, blocurile optice sînt altele, iar interiorul este tratat în tema clasică Opel. Exemplarul de test era dotat cu o cutie de viteze automată cu cinci trepte, Antara fiind singura maşină dintre cele 10 care nu avea o transmisie manuală.
Poziţia de condus este parcă o idee mai sus decît cea din Captiva, volanul e la fel de mare, iar direcţia este mult prea asistată, fiind lipsită total de feedback. În raport cu restul concurenţei, Antara este o alternativă interesantă, dar nu oferă performanţele dinamice gen Honda CR-V sau BMW X3 şi nici rafinamentul modelului VW Tiguan. Maşina are o consolă spate mai scurtă, modelul german putînd fi comandat doar în versiune cu cinci locuri.
Propulsorul diesel de doi litri este împărţit frăţeşte cu Chevrolet. Există însă două variante de putere, una de 150 CP (prezentă la test) şi una de 127 CP. La rece, motorul e zgomotos, iar performanţele oferite sînt identice cu cele ale modelului Captiva. Asociat cu cutia automată cu cinci trepte, motorul pare mai în largul său, dar schimbările de treaptă nu sînt dintre cele mai rapide.
În mod normal, Antara este un automobil cu tracţiune faţă, dar diferenţialul electrohidraulic poate transmite pînă la 50% din putere către puntea spate atunci cînd condiţiile o cer, transformînd maşina într-una cu tracţiune integrală.
În condiţiile în care competiţia în acest segment de piaţă e mai puternică decît oricînd, Antara nu este cel mai bun SUV din ofertă. Împreună cu fratele Chevrolet Captiva, formează o propunere interesantă şi decentă, dar nu suficient de convingătoare.