Chevrolet Aveo Sedan, Ep. 6: consum, preţuri şi concluzii

Publicat: 01 03. 2012, 16:49

VEZI AICI DOSARUL DE ANDURANŢĂ CU CHEVROLET AVEO SEDAN

PUSURI:

  • aspect tineresc, chiar sportiv pentru acest segment; de apreciat identitatea puternică a noului Aveo
  • dinamica este mulţumitoare, iar suspensia oferă un compromis surprinzător de bun între confort şi stabilitate
  • nivelul de echipare LTZ este bogat, iar finisările şi designul interior sunt peste ce te-ai aştepta de la acest nivel de preţ
  • cutia automată este în general confortabilă şi agreabilă, asigurând şi performanţe oneste
  • ergonomia şi spaţiile de depozitare din interior, precum şi capacitatea portbagajului

MINUSURI:

  • consumul urban cam mare, în ciuda cutiei automate mai moderne, cu 6 trepte
  • capacul portbagajului nu are mâner pentru închidere, iar suporţii interiori incomodează bagajele mari
  • suspensie zgomotoasă, mai ales pe denivelări mari; insonorizare generală insuficientă la viteze mai mari
  • pe banchetă locul pentru picioare e doar rezonabil, iar a treia persoană va sta prea înghesuit
  • sistem de frânare cu tamburi pe spate (având cutie automată, frânele sunt utilizate mai intens, deci ar fi de preferat discuri pe spate)

CONCLUZIE FINALĂ:

Noul Chevrolet Aveo se dovedeşte o evoluţie uriaşă faţă de precedenta generaţie, iar în peisajul actual al clasei mici reuşeşte să se diferenţieze suficient de bine, atât la capitolul imagine, cât şi ca raport preţ/echipare. Versiunea de top, cu motorul de 1,6 litri şi 115 CP, împreună cu o cutie automată cu 6 trepte, se numără printre cele mai accesibile maşini automate de pe piaţa noastră la această oră.

Maşina are multe plusuri şi merită luată în seamă foarte serios dacă vreţi o familistă accesibilă şi confortabilă. Dintre puţinele minusuri cel mai mult se evidenţiază consumul urban cam mare, un „tribut” adus cutiei de viteze automate. Pe de altă parte, acest Aveo pur şi simplu se conformează sintagmei „maşinile automate consumă mai mult”, deci nu ar trebui să fie nimeni surprins.

Aşa încât Aveo automat merită numai dacă din duelul dus între confortul asigurat de cutia automată şi disconfortul resimţit în portofel va câştiga prima caracteristică. Pentru că Aveo 1.6 AT6 este, până la urmă, una dintre cele mai ieftine maşini confortabile. Şi, chiar dacă voi părea subiectiv, cred că pot afirma că e cea mai bună maşină automată la 15.000 euro.

VEZI AICI DOSARUL DE ANDURANŢĂ CU CHEVROLET AVEO SEDAN

VEZI AICI DOSARUL DE ANDURANŢĂ CU CHEVROLET AVEO SEDAN

Gata, ne-am despărţit de Chevrolet Aveo Sedan 1.6 AT6, deoarece testul de anduranţă de 6 luni s-a încheiat. A trecut cam repede timpul, iar maşina a ajuns la 7.403 km pe nesimţite. Acum, după o jumătate de an în compania lui Aveo şi 7.000 km parcurşi prin trafic urban aglomerat, dar şi pe autostrăzile şi şoselele româneşti, ne-am făcut o imagine concludentă despre consum.

Un consum a cărui valoare va cam ridica semne de întrebare: consumul mediu obţinut de noi cu Chevrolet Aveo Sedan 1.6 AT6 se cifrează la 9,45 litri/100 km, ceea ce probabil vă va face să exclamaţi că e cam mult. Şi vă vom înţelege – dar avem şi explicaţii. Iată cam în ce condiţii au fost parcurşi cei 7.000 km cu acest Aveo automat.

TRAFIC URBAN

În regim urban am mers cu Aveo circa 2.700 km, din care 90% în aglomeraţia exasperantă din Bucureşti – mă rog, mult mai acceptabilă datorită confortului oferit de cutia automată. Valoarea teoretică a consumului urban pentru Aveo automat este de 10 litri/100 km, însă e o valoare cam optimistă.

În practică, Aveo „papă” cam 12-12,5 litri/100 km într-un trafic urban cât de cât fluent, şi asta dacă nu te grăbeşti, deci dacă apeşi pedala de acceleraţie mai uşor, treptele schimbându-se pe la 2.000 rpm. Este un consum la limita rezonabilului pentru un motor de peste 100 CP şi având cutie automată.

Însă, de foarte multe ori, am prins orele de vârf ale dimineţii sau sfârşitului de program, aşa încât computerul de bord mă „gratula” cu valori de circa 14 litri/100 km (obţinute pe trasee scurte, de până în 20 de kilometri prin Bucureşti). Iarna s-a întâmplat uneori să văd şi valori de 15 litri/100 km, explicate de condiţiile foarte dificile de circulaţie – plus situaţiile în care am rămas împotmolit şi a fos nevoie să fiu împins, în timp ce acceleram.

Practic, confortul şi relaxarea oferite de cutia automată în aglomeraţia urbană au acest revers al medaliei: consumul mai mare. Ce-i drept, de la această cutie automată cu 6 trepte, mai modernă, mă aşteptam la o diferenţă mai mică faţă de consumul teoretic.

Aşadar, într-un regim de condus normal (nici leneş, dar nici sprinten) în trafic super-aglomerat, specific Bucureştiului, trebuie să vă aşteptaţi la o medie de 12 litri/100 km în oraş. Este preţul plătit pentru confortul cutiei automate.

Însă, până la urmă, nu e un preţ exagerat, mai ales dacă facem comparaţia cu acelaşi motor de 1,6 litri, dar cu o cutie manuală – consumul urban cu Aveo Sedan 1.6 MT5 este de 11 litri/100 km, în condiţiile în care vorbim de o cutie cu doar 5 trepte. Aşa că eu consider că, în ciuda consumului urban mai măricel, merită plătiţi 1.200 euro pentru confortul indiscutabil mai bun oferit de cutia automată.

TRASEE PE AUTOSTRĂZI

Deşi autostrăzile româneşti sunt puţine, drumurile prin ţară au condus la parcurgerea a circa 1.600 km pe autostrăzi. În cazul autostrăzii A1, Bucureşti-Piteşti, la o viteză constantă de 140 km/h (graţie pilotului automat), Aveo afişează un consum mediu de 9,1 litri/100 km, care scade până la circa 7 litri/100 km dacă reducem viteza de croazieră cu doar 10 km/h, la 130 km/h. În cazul autostrăzii A3 Transilvania (mă rog, tronsonul de vreo 50 km), urcuşurile şi coborâşurile ample au condus la un consum mai mare: cam 9,6 litri/100 km la 140 km/h, respectiv 8,5 litri/100 km la 130 km/h.

Cu alte cuvinte, motorul de 115 CP şi cutia automată consumă mai mult decât decent în condiţii de autostradă. Recomand să setaţi pe pilotul automat viteza de croazieră de 130 km/h, economia de combustibil faţă de 140 km/h fiind de circa 0,5 litri/100 km pe traseu variabil şi de aproape 2 litri pe o autostradă plană.

Cu alte cuvinte, Aveo 1.6 AT6 e un partener foarte bun la drumurile lungi cu viteze mari pe autostradă, aici simţindu-se avantajul celui de-al 6-lea raport mai lung – versiunea manuală, având doar 5 trepte, ajunge să consume cam la fel în condiţii similare, fiind şi ceva mai zgomotoasă.

DRUMURI NAŢIONALE

Din totalul de 7.000 km parcurşi cu Aveo, cea mai mare parte au fost „consumaţi” pe drumuri interurbane, de la cele cu asfalt mai bun şi cu două benzi pe sens sau una şi jumătate până la cele judeţene sau naţionale, multe sub orice critică privind calitatea asfaltului (asfaltatorii ştiu de ce…).

În cei aproximativ 2.900 km parcurşi în regim extraurban, în general am obţinut consumuri medii de circa 7 litri/100 km. Dacă vorbim de un traseu cu multe localităţi şi unde calitatea proastă a drumului te obligă să obţii o viteză medie slabă, consumul scade chiar şi pe la 6,5 litri/100 km. De multe ori, însă, am avut parte de drumuri corecte, unde frecvent mergeam şi cu 120 km/h pe distanţe destul de lungi, consumul mediu cifrându-se pe la 7,5 litri/100 km.

În cazul utilizării modului manual al cutiei automate, consumul mediu scade uşor, dar economia de combustibil e de maximum 0,5 litri/100 km. Modul manual e recomandabil dacă vreţi un stil mai dinamic pe viraje, pe dealuri şi urcuşuri mai serioase – însă, dacă în maşină aveţi persoane, mai ales copii mici sau femei mai sensibile, cel mai indicat e să lăsaţi automata să controleze motorul.

CONSUM MEDIU FINAL

Rezumând, din cei 7.000 km pe care i-am parcurs în aceste 6 luni de zile cu Aveo 1.6 AT6 aproape jumătate au fost pe şosele normale (2.900 km), mai puţin de un sfert s-au consumat pe autostrăzi (1.600 km), iar restul de peste o treime au fost parcurşi în regim urban, în general cu trafic foarte aglomerat (2.700 km).

Per ansamblu, consumul mediu ne-a reieşit de 9,45 litri/100 km, foarte apropiat de calculul utilizând mediile ponderate. După cum spuneam, o valoare cam pesimistă, dar argumentată şi, în cele din urmă, acceptabilă pentru nivelul de confort suplimentar pe care îl oferă cutia automată.

Întrebarea majoră care rămâne valabilă în cazul acestei versiuni de top Chevrolet Aveo 1.6 AT6 este în ce măsură sunteţi dispus să faceţi compromisul unui consum mai mare în oraş pentru plusul foarte important de confort în aglomeraţie.

Să vedem pe următoarea pagină cam la ce costuri de rulare şi de întreţinere trebuie să vă aşteptaţi de la Aveo 1.6 AT6