VEZI AICI DOSARUL DE ANDURANŢĂ CU CHEVROLET AVEO SEDAN
În ce priveşte consumul de carburant, în cei 7.000 km am „băgat” cam 3.721 lei în benzină – evoluţia galopantă a preţurilor la pompă am resimţit-o destul de clar, iar, în final, am obţinut un preţ mediu de circa 5,6 lei pe litrul de benzină. Toate considerentele care urmează, bazate pe costurile combustibilului, sunt pur teoretice, deoarece nu am un glob de cristal care să îmi spună cât va costa benzina peste o lună sau peste un an…
Voi considera un rulaj mediu de 15.000 km/an, majoritatea şoferilor încadrându-se, mai mult sau mai puţin, la această valoare. De asemenea, voi lua ca bază de calcul preţul de azi, 1 martie, de la benzinăria Petrom cea mai apropiată de birou, unde un litru de benzină CO95 costă 5,79 lei (hmm, cu aproape 0,2 lei mai mult decât media de 5,6 lei din testul de anduranţă…).
Aşadar, cei 15.000 km/an vor reclama, în cazul unui consum mediu de 9,45 litri/100 km, circa 1.417,5 litri de benzină. Care, presupunând prin absurd că preţul benzinei va rămâne constant, vor costa aproape 8.210 lei pe an. În 6 ani de zile, Aveo va „arde” în cei 90.000 km cam 50.000 de lei, adică vreo 11.500 euro (dacă păstrăm constant actualul curs valutar, din nou prin absurd).
Coincidenţă sau nu, intervalul pentru reviziile lui Aveo este tot de 15.000 km, iar în 90.000 km costul total al reviziilor se ridică la 3.700 lei (adică 850 euro), o sumă chiar convenabilă. Prin urmare, în 6 ani de zile va trebui să scoateţi din buzunar o sumă teoretică de 12.350 euro pentru rulajul şi întreţinerea lui Aveo.
Ceea ce ne duce, în 6 ani, la un cost de 0,13 euro/km, adică 0,57 lei/km – valoare cu peste 0,1 lei mai mare decât cea aferentă consumului mediu teoretic, de 7,2 litri/100 km. Mult, puţin? Aş spune cam la limita rezonabilului pentru cine pune pe primul plan bugetul. Însă o astfel de persoană cel mai probabil nu va alege versiunea automată a lui Aveo, nu?
Dacă ne gândim la faptul că Aveo 1.6 AT6 este una dintre cele mai accesibile maşini având cutie automată de pe piaţa auto de la noi, costul teoretic de 0,57 lei/km mi se pare acceptabil, fiind influenţat hotărâtor de consumul urban. Eventual, dacă vreţi o uşoară economie, puteţi apela la versiunea automată cu motorul de 1,4 litri (14.010 euro în echiparea LT Plus, cu 890 euro mai ieftină decât Aveo 1.6 AT6 LTZ), dar va trebui să faceţi concesii în privinţa performanţelor, în timp ce consumul urban nu va fi mult mai redus.
Din punctul meu de vedere, modelul Aveo 1.6 AT6 din testul nostru de anduranţă este o familistă accesibilă bine gândită şi care e o ofertă mai mult decât corectă pentru preţul de vânzare de 14.900 euri. Din păcate, perioada actuală de criză şi creşterea galopantă a preţurilor la benzină scot prea mult în evidenţă minusul principal al cutiei automate: consumul urban măricel.
Aşa încât cred că mulţi potenţiali clienţi vor prefera să renunţe la confortul lăudabil al cutiei automate în favoarea noii versiuni diesel Aveo 1.3D – versiunea de echipare LTZ costă 14.950 euro (cu doar 50 euro mai mult decât Aveo 1.6 AT6!). Practic, şi dacă am compara dieselul cu Aveo 1.6 cu cutie manuală, versiunea pe motorină promite o amortizare teoretică în mai puţin de 40.000 km, plusând cu eficienţa crescută a motorui şi a cutiei în 6 trepte.
Revenind la modelul cu cutie automată, preţul de 14.900 euro rămâne unul foarte atractiv pentru o maşină automată care satisface cu brio necesităţile unei familii, mai ales raportat la nivelul de echipare LTZ, foarte bogat. Eventual cei mai pretenţioşi ar putea acuza lipsa din ofertă a climatizării automate sau a sistemului de navigaţie, lucruri pe care unii rivali din acest segment le oferă ca opţiuni.
Eu am altă observaţie, care ţine de specificul climei de la noi: este păcat că încălzirea în scaune este disponibilă doar pe nivelul superior LTZ Plus, care mai reclamă 650 euro suplimentari. Şi asta în condiţiile în care LTZ Plus vine şi cu trapa electrică, o dotare pe care eu personal o consider inutilă din punct de vedere practic pe o astfel de maşină.