VEZI AICI DOSARUL DE ANDURANŢĂ CU CHEVROLET AVEO SEDAN
Cutia automată de pe Chevrolet Aveo oferă şi posibilitatea schimbării secvenţiale a treptelor, prin intermediul a două butoane „+” şi „-„, plasate pe măciulia schimbătorului, în stânga. În teorie, pare o idee bună, însă eu unul, în practică, nu m-am obişnuit cu această soluţie.
În primul rând, maneta trebuie mutată în poziţia „M”, plasată în linie cu celelalte întâlnite în mod uzual la o automată: „P” (parking), „R” (reverse), „N” (neutral) şi „D” (drive). Aş fi preferat ca poziţia „M” să fie undeva în lateral – la manevrele rapide, de exemplu când întorc maşina, se întâmplă de multe ori să bag din „R” (marşarier) în „M”, nu în „D”, cum aş vrea. Iar în „M” turometrul ajunge până în zona roşie şi de-abia atunci realizez că nu sunt în „D”…
Apoi, butoanele de pe schimbător. În teorie, sunt ergonomic plasate – dar numai dacă stau pe loc. În mers, nu mi se par uşor de utilizat. În oraş, nu am nevoie să schimb treptele manual – prefer să fiu atent la trafic. În viraje, cele două butoane mi se par inutile, deoarece nu e indicat să pierd timpul căutându-le pe schimbător – mâinile trebuie ţinute ambele pe volan în curbele strânse!
Eventual pe drumurile normale şi drepte ar putea fi de ajutor, deşi, sincer, rămân la părerea că e mai bună soluţia butoanelor de pe volan sau a padelelor din spatele acestuia, dacă vrei să schimbi manual treptele dintr-o automată. Chiar şi ideea împingerii sau tragerii manetei mi se pare mai intuitivă decât să ţii permanent mâna dreaptă pe manetă şi mâna stângă pe volan – mai ales în manevrele de depăşire, este mai sigur să ţii cât mai mult timp ambele mâini pe volan.
Voi termina spunând că schimbarea secvenţială a treptelor de la butoanele de pe maneta schimbătorului nu e rapidă. Întârzierea răspunsului cutiei la apăsarea butoanelor „+” şi „-” e mai mult decât sesizabilă şi nu văd unde mai e plăcerea de a conduce rapid această maşină în mod secvenţial.
Personal consider că, şi dacă merg mai repede, cutia automată se achită cu brio de sarcini, fiind suficient de rapidă şi promptă pentru majoritatea situaţiilor de pe şosea, aşa încât comanda secvenţială prin aceste butoane mi se pare inutilă. În plus, mi s-ar părea mai oportună plasarea modului „M” într-o poartă laterală – iar schimbarea secvenţială să fie făcută prin mişcarea manetei faţă/spate.
Ca o concluzie generală relativ la cutia automată de pe Chevrolet Aveo, consider că răspunsul ei este bun, iar călătoriile cu maşina, atât în regim urban, cât şi extraurban, sunt aşa cum trebuie: confortabile şi suficient de relaxante. Ca element negativ mă deranjează doar zgomotul strident al motorului, când cutia retrogradează chiar şi două trepte, iar turaţia este menţinută cam mult aproape de zona roşie.
Evident, tot de cutia automată se leagă şi capitolul consum – însă despre acest subiect într-un episod viitor.
Pentru moment, pe ultima pagină puteţi vedea datele jurnalului de bord din această etapă
VEZI AICI DOSARUL DE ANDURANŢĂ CU CHEVROLET AVEO SEDAN
În cazul oricărei cutii de viteze automată este valabil principiul stresului mult mai redus în aglomeraţie, datorită faptului că nu mai trebuie să „mesteci în cutie” (adică să foloseşti tot timpul maneta schimbătorului, pentru a băga în treptele I sau a II-a ori să bagi la punctul mort) şi nici să foloseşti pedala de ambreiaj.
Un nivel mult mai mic al stresului în aglomeraţie am remarcat, evident, şi în cazul modelului Chevrolet Aveo Sedan 1.6 AT6 LTZ din testul nostru de anduranţă. Dar, pentru că am maşina de aproape două luni pe mână, am avut suficient timp pentru a remarca şi alte lucruri.
În primul rând, mi-am dat seama că schimbarea treptelor se realizează în trei moduri, în funcţie de cât de rapid calci pedala de acceleraţie. Softul calculatorului central comandă, în funcţie de acest lucru, la ce turaţie să schimbe treptele cutia de viteze.
În cazul „pensionar”, când nu mă grăbesc şi calc pedala de parcă aş avea un ou sub ea (pe care nu vreau să îl sparg), cutia schimbă treptele foarte jos, în jur de 2.000 rpm. În teorie, acest lucru privilegiază consumul – în practică, însă, nu e chiar aşa. Totuşi, mai există un avantaj: nivelul zgomotului interior se situează la cote foarte scăzute.
Apoi avem cazul „mă grăbesc puţin”, în care cutia de viteze schimbă treptele undeva pe la 3.000 rpm (în funcţie şi de treaptă), caz valabil şi în momentele când motorul este rece. Trebuie să recunosc faptul că nici acum nu pot spune că m-am acomodat cu pedala de acceleraţie – uneori, când nu mă grăbesc, tot mi se mai întâmplă să apăs mai tare pedala, iar maşina schimbă treapta pe la 3.000 rpm, nu la 2.000 rpm, cum m-aş aştepta.
Ultimul caz este „push the pedal to the metal”, când turaţia ajunge aproape de zona roşie, iar motorul aproape că urlă. Calculatorul de bord înţelege că mă grăbesc (sau că vreau să conduc sportiv o familistă?!), aşa încât îmi pune la dispoziţie toate resursele. Păcat doar că acest lucru este însoţit şi de un zgomot interior cam mare, pe lângă motor auzindu-se puţin şi zumzăitul din cutia de viteze.
În oraş, foarte rar mi s-a întâmplat să aplic a treia situaţie: doar când eram presat să plec de la semafor sau trebuia să depăşesc vreo fază mai ciudată din trafic. În rest, pot spune că folosesc în majoritatea timpului primul mod: apăsarea uşoară a pedalei. Ceea ce m-a făcut să îmi adaptez stilul, să nu mai fiu aşa grăbit.
Un atu important al acestei cutii automate este rapiditatea cu care schimbă treptele. Nu vă gândiţi la timpi de milisecunde, specifici modelelor sport. Însă, în utilizare normală, timpul de reacţie al cutiei este chiar bun, fără diferenţe majore faţă de o cutie cu dublu-ambreiaj. Iar şocul la schimbarea treptei este aproape imperceptivil, mult mai mic decât dacă aş folosi o manuală. Într-un cuvânt, automata lui Aveo îmi oferă mult confort şi relaxare.
Am mai remarcat că automata se comportă bine şi la decelerare, unde retrogradează în general la momentul oportun. Spun „în general”, deoarece mai sunt momente în care ai impresia că „sughiţă” – se întâmplă la încetiniri mai bruşte, urmate imediat de accelerare, pe la 40-50 km/h sau chiar pe la 60-70 km/h. Nu mi se mai pare stresant, dar e clară pauza făcută până când calculatorul de bord se dumireşte ce vreau de fapt: să încetinesc sau să accelerez?
Per total, traficul aglomerat la bordul lui Chevrolet Aveo Sedan 1.6 AT6 mi se pare foarte confortabil şi, fără glumă, mă simt mult mai puţin stresat decât în mod normal, într-o maşină având cutie manuală.
Dar să vedem cum se comportă cutia automată şi la drum lung, pe următoarea pagină