Nu, nu este încă un text liric la adresa lui BMW X6 M 50d. De fapt, cred că este chiar opusul.
Singura referinţă care îmi vine acum în minte este Green Street Hooligans, unul dintre puţinele filme cu bătăi între handralăi care chiar te storc de lacrimi. Este deosebit de ciudat cum reuşim să empatizăm cu personaje care, altfel, ar fi stârnit priviri iscoditoare şi reacţii nervoase din partea noastră. În cazul în care nu ai văzut filmul, dă-mi voie să-ţi fac un foarte scurt rezumat: e vorba despre stilul de viaţă al huliganilor englezi, surprins în toate ipostazele, nu doar în aceea în care sunt încordaţi şi pregătiţi să facă extracţii dentare cu pumnul.
Nu vrei să fii huligan. Nimeni nu vrea să fie huligan. În film, îţi dai seama că nici măcar băieţii ăia din film nu vor să fie huligani. Însă acesta este modul în care se întâmplă lucrurile. Uneori trebuie să accepţi contextul şi să mergi mai departe, în ciuda şuşotelilor pe care le stârneşti la simpla-ţi apariţie. În lumea auto, un exemplu de huligan este BMW X6 M 50d.
Prin definiţie, huliganismul este o „tulburare a ordinii şi moralei publice prin manifestări care arată lipsă de cuviinţă sau de respect faţă de regulile de convieţuire socială”. Nu este vorba doar de pumni în gură – ăsta e doar un aspect al lipsei de respect faţă de normele acceptate social.
Test Porsche Cayenne Diesel & BMW X6 M50d. Etichete
În timp ce BMW X6 M este un culturist, M 50d, cu al său I6 diesel tri-turbo, te ia prin surprindere când te aştepţi mai puţin. Formele sale exterioare rămân agresive, însă în momentul în care spui „diesel cu şase-în-linie” te gândeşti la un umflat artificial, care pozează în dur. Te-ai înşela. M 50d chiar este dur. Şi confirmarea o primeşti în momentul în care ai un pasager care merge pentru prima dată în maşina asta. 0-100 km/h se întâmplă în 5,2 secunde, şi, mulţumită împunsăturii celor 740 de Newtoni-metru, pare la fel de rapid pe cât este, în ciuda gabaritului.
Prin toate elementele constituente, BMW X6 M 50d reuşeşte să te ducă într-una dintre extreme: fie îl iubeşti pentru ceea ce este – un SUV coupé cu motor diesel, instigator şi impresionant de puternic – fie îl urăşti pentru că a stricat modul în care percepi o maşină – utilă sau sportivă, decentă sau opulentă, spaţioasă sau compactată, off-roader sau on-roader etc. X6 M 50d calcă peste toate acest norme de conduită percepute ca „normalitate”. X6 M 50d este, probabil, cea mai anormală maşină de la BMW.
Chiar şi lăsând la o parte imaginea asociată cu cea a proprietarilor săi, BMW X6 M 50d nu este genul de maşină care să se încadredeze în tipare, ci genul de maşină care creează tipare. Nimeni nu-i place pe huligani, însă există o anumită doză de respect şi intrigă atunci când îi priveşti. Ştii că nu e bine ce fac, însă ţi-ar plăcea să poţi să-ţi formezi şi tu o dedicare precum cea pe care o au ei, nu neapărat în acelaşi scop.
Aş vrea să pot spune că nu-mi place ceva la X6 M 50d. Însă ştiu că nu are rost să menţionez despre spaţiul înghesuit din spate, despre lipsa de vizibilitate cauzată de luneta oblică şi înaltă, sau despre faptul că plonjonul caroseriei îl face la fel de practic ca berlina ta de clasă medie. Sau că este de-a dreptul stupid să plasezi un diesel dopat sub capota unui Sports Activity Coupé şi să-l promovezi ca model sportiv.
Dacă ar putea vorbi, probabil că nu ţi-ar spune nimic, ci ţi-ar arunca o privire dispreţuitoare şi ar mima un rânjet. El ştie foarte bine ce este, singurul care are o problemă cu asta eşti tu. El este un huligan. Genul de huligan pe care-l respecţi pentru ceea ce face, chiar dacă nu eşti de acord cu asta. Genul de huligan care pozează ca exemplu de urmat pentru ceilalţi. Asta nu înseamnă, de fapt, că face mai mult bine decât rău, prin exemplul său…?