Testată în SUA: Tesla Model S – Electrizanta electrică

Autor: Adrian Mihălţianu 05 oct. 2013 Test in premiera

Porniţi motorul şi… staţi puţin, dar nu există buton de start şi nici pictogramă pentru această comandă! Ce înseamnă asta? Tesla S te detectează – doar când ai cheia asupra ta – în scaunul şoferului, iar în momentul în care atingi pedala de frână, maşina porneşte singură. Adică alimentează  toate computerele şi ecranele din jurul tău.

Puţinele comenzi fizice, ca schimbătorul de viteze, butonul pentru geamurile electrice, încuietorile şi butoanele pentru indicatori, sunt împrumutate de la Mercedes. Până la urmă, compania germană este atât investitor, cât şi partener Tesla. Selectaţi modul Drive, apăsaţi accelaraţia şi… fsssss. Spaţiosul sedan începe să se mişte într-o linişte absolută. Fără un motor electric care să toarcă şi fără zgomote de înaltă frecvenţă produse de sistemele electronice care controlează trenul de rulare.

Apăsaţi viguros acceleraţia şi S-ul vă va împinge feroce în scaun. Beneficiind de cuplu maxim încă de la turaţie zero, accelerarea de la 0 la 50 km/h îţi taie respiraţia. Modelul S Performance este setat să sprinteze de la 0 la 100 km la oră în 4,4 secunde. Din aceeaşi ligă cu M-urile sau AMG-urile, cel puţin în ceea ce priveşte plecarea de pe loc şi urcarea spre viteze superioare, o performanţă incredibilă fără îndoială.

Răspunsul primit de la trenul de rulare este excelent, o simplă atingere a pedalei de acceleraţie purtându-te cu mare uşurinţă prin traficul încetinit. Frânele care regenerează energia funcţionează la fel de bine, cu o progresivitate şi o reacţie apropiate sistemelor convenţionale.

Deci, care e stilul de condus adecvat pentru un Tesla S? Încet şi domol, ca pentru un hibrid sau mai sportiv şi mai agresiv?

Maşina îţi poate oferi un stil sportiv, dacă într-adevăr asta vrei. Tesla S accelerează sălbatic, iar frânele sunt eficiente şi îţi dau încredere. Problema este că pentru 15 kilometri de condus în viteză şi accelerări puternice am consumat în jur de 50 km de autonomie.

Ceea ce înseamnă că, dacă vei goni pe şosea cu Tesla S – şi, frate, maşina chiar fuge -, trebuie să calculezi cu exactitate cât de departe vrei să ajungi şi unde se află următorul punct de încărcare. Deoarece, şi asta se aplică oricărui tip de maşină, cu cât conduci mai rapid şi mai agresiv, cu atât vei consuma mai multă energie, fie că este vorba de combustibil sau de electroni.

Dar cu manevrabilitatea cum stă? M-a surprins plăcut. Deşi este confecţionată din aluminiu, Tesla S este o maşină grea, de 2,2 tone fără pasageri şi bagaje. Daţi vina pe baterie pentru asta. Cel puţin aceasta este situată sub podeaua maşinii, ceea ce înseamnă că Tesla S are un centru de greutate destul de jos.

Setează suspensia şi direcţia în modul sport şi vei simţi cum maşina se strânge în jurul tău, comportându-se ca o maşină mult mai mică şi mai uşoară. Nu e o maşină sport, ci mai degrabă un sedan sport, cu tracţiune spate şi cu o distribuţie 50%-50% aproape perfectă a greutăţii. Un stil mai entuziast de condus va scoate la iveală un ruliu extrem de scăzut şi o direcţie precisă. Cu siguranţă, dintre toate hibridele şi electricele existente, Tesla S oferă şoferilor cea mai plăcută şi distractivă experienţă de condus.

Returnând maşina cu o baterie aproape epuizată, graţie accelerărilor la care am supus-o, mă simt ca un veritabil martor al începutului unei noi ere pentru maşini în general. Cred că schimbarea adusă de Tesla S şi de alte modele este de dimensiuni enorme, şi când zic asta, nu mă limitez doar la trenul de rulare.

Sigur, vechiul vis de a conduce cu viteză şi fără emisii, la volanul unei maşini care nu arată ca un aparat electrocasnic pentru bucătărie, s-a concretizat prin Tesla S. Dar asta nu e tot.

Aşa cum văd eu lucrurile, la fel de revoluţionar este modul în care interfaţa de interacţionare dintre om şi maşină a fost reinventată şi îmbunătăţită. Ecrane cu touch screen, grafică high definition, pictograme interschimbabile. Acestea sunt concepte ce au fost introduse lumii consumatorilor abia acum câţiva ani prin intermediul smartphone-urilor şi al tabletelor.

Este de lăudat maniera spectaculoasă şi orientată către client, în care Tesla a reuşit să integreze aceste tehnologii pe o maşină. Sunt sigur că acesta este doar începutul, iar interfaţa om-maşină prezentă pe Tesla S va fi mereu percepută ca piatra de temelie a unei mişcări ample.

Iar despre deplasarea extrem de rapidă, silenţioasă şi curată nu se poate spune decât că este extraordinar de economică şi blândă faţă de mediul înconjurător. Poate fi considerată Tesla S o maşină entuziastă? Eu zic că da, chiar dacă răgetul unui motor de curse este de neînlocuit.

Aşa că la întrebarea „este maşină, jucărie sau computer pe roţi?” se poate răspunde simplu: un pic din fiecare. Dar mai important, este începutul a ceva extrem de semnificativ şi încântător.

Date tehnice Tesla Model S Performance

Motor: electric, tracţiune spate

Putere maximă: 416 CP

Cuplu motor maxim: 600 Nm

Autonomie maximă teoretică: 480 km

Viteză maximă: 210 km/h

Demaraj 0-100 km/h: 4,4 secunde

Preţ SUA: 84.900 USD

ProMotor spune: Cel mai bun compromis între plăcerea de a conduce şi spirit practic pentru o maşină electrică

MATERIAL PUBLICAT ÎN REVISTA PROMOTOR NR. 97 (DECEMBRIE 2012)

 

Pagini: 1 2 3


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide