Să conduci pe partea stângă a drumului e o experienţă rară pentru un jurnalist auto din România, chiar dacă suntem deja obişnuiţi să testăm maşini pe trei continente. Iar când maşina în cauză nu e un Vauxhall, ci un Opel Mokka sau Insignia cu volanul tot pe stânga, lucrurile se complică – aşa am aflat şi eu cât e de dificil să conduci prin România cu volanul pe partea dreaptă…
Dar din fericire am putut afla cu ocazia asta cum se comportă motoarele noi de la Opel – 1.6 136 CP şi 2.0 170 CP, ambele turbo-diesel, primul cuplat cu o cutie de viteze automată, al doilea cuplat cu una manuală în şase trepte. Primul, pus pe Opel Mokka, al doilea pe Opel Insignia. Să vedem cum se comportă.
Opel Mokka şi 1.6 CDTI cu transmisie automată: şoapte la consum mic
1.6 CDTi este motorul pe care Opel speră să-l vândă cel mai bine în clasa compactă, inclusiv pe Mokka, Zafira, Astra şi Meriva. Are 136 CP pe care îi simţi în sfârşit aşa cum trebuie, deşi nu te-aş sfătui să îi cuplezi cu transmisia automată dacă vrei să ai un comportament dinamic, pentru că aceasta din urmă îi „fură” o bună parte din putere. De silenţios, chiar e silenţios, astfel încât pe autostradă vei auzi doar vântul cum trece peste maşină.
Are cuplu suficient de la turaţii mici (320 Nm la 2.000 – 2250 rpm) şi nu este nici prea lent – 9.9 secunde pentru 0-100 km/h e un timp cât se poate de bun pentru un crossover compact. La viteze mari, reprizele de acceleraţie sunt decente, suficient de scurte pentru o maşină de familie. Consumul mixt anunţat este de 4.1 litri / 100 km, dar în testul nostru am sărit de 6.2 l/100 km, într-un stil de condus destul de liniştit şi cu puţine blocaje în trafic. De văzut care este consumul real într-un test viitor, în România, cu această motorizare. Emisiile de CO2 sunt de 109 g/km, iar motorul e pregătit pentru Euro6.
Opel Insignia şi 2.0 CDTI cu transmisie manuală: aşa da
Cel mai puternic disel din gama Opel este acum motorul de 2.0 litri CDTI 170 CP, pe care noi l-am testat pe un Opel Insignia. Primul lucru pe care l-am remarcat la acest propulsor a fost cuplul zdravăn, de 400 Nm disponibili integrali între 1.750 şi 2.500 rpm – în sfârşit avem un Insignia diesel care te înfundă în scaun atunci când îl calci pe coadă!
Sprintul de la 0-100 km/h se face în 9 secunde, iar viteza maximă este de 225 km/h. Deşi motorul rămâne silenţios, îl vei auzi totuşi la viteze mari, însă nu atât cât să fie deranjant, ci doar cât să ştii că este acolo. Reprizele de depăşiri cu acest motor sunt foarte scurte, iar dacă la Mokka transmisia automată mai tăia din caii-putere de pe hârtie ai motorului, aici, transmisia manuală lucrează mult mai eficient.
În fine, trebuie să ştii că acest motor este Euro 6, fiind dublat de un sistem de reducere selectivă prin catalizare a microparticulelor (SCR BlueInjection), care elimină oxizii de azot din gazele de evacuare, transformându-i în azot şi vapori de apă. Consumul anunţat este de 4.5 litri / 100 km, noi am reuşit un 5.9 litri / 100 km în condiţiile în care nu l-am menajat pe autostradă şi pe drumurile de lângă Dublin. Aerodinamica foarte bună a Insigniei a făcut diferenţa, cel mai probabil, dacă ne gândim la consumul motorului de 1.6 de mai sus…
Pe scurt: două motoare noi care aduc Opel în actualitate, germanii reuşind în sfârşit să închidă prăpastia care se căscase între performanţele motorizărilor din gama lor şi ale concurenţei. Veşti bune pentru fanii Opel, cu alte cuvinte…