TEST: Porsche Panamera S E-Hybrid facelift. Nivelul următor
Atunci când spui Porsche, spui 911 şi senzaţii extreme, sportivitate pură, indiferent de generaţie. Da, chiar şi ultimul 911 joacă în acest film, chiar dacă unora li se pare prea „indirect” şi „domolit.” Poate doar mai matur…
Dar Panamera? Panamera a fost controversată încă de la început, apoi versiunea diesel a iscat aprigi discuţii, pentru ca, în final, să avem şi o versiune… hibridă. Or fi înnebunit nemţii?
Chiar aşa scrie pe maşină, deci aşa o fi! Urmează o combinaţie între pozele mele şi ale Porsche
Faceliftul lui Panamera mi-a dat ocazia de a o testa în trei versiuni diferite în Bavaria, poate una dintre cele mai potrivite zone în care să mângâi volanul unui Porsche. Şi în care să-ţi masezi tălpile de pedalele de acceleraţie şi frână. Iar una dintre aceste versiuni era chiar cea hibridă, pe care am pus mâna la prima oră a dimineţii, pentru o tură de 90 de kilometri la poalele Alpilor, o tură care a inclus coborârea de la un castel-hotel, apoi o porţiune de autostradă fără limite de viteză şi revenirea cu urcare la punctul de plecare.
Mai rămâne un Porsche hibrid cu formă de coupe cu patru uşi, un Porsche adevărat? Da. În primul rând, forma de Grand Tourer îi permite maşinii să atragă exact tipul de public care fuge de 911 – cei care vor sportivitate, dar nu sunt dispuşi să plătească pentru o sportivă pur-sânge, ci se bucură la maşini care arată şi oferă confortul unor limuzine, dar care rup asfaltul în două când accelerezi şi nu se dau în lături nici de la serpentine. În al doilea rând, noutăţile pe care le aduce Porsche Panamera S E-Hybrid sunt importante nu doar pentru clasa de lux, pentru că le vom regăsi cu siguranţă în doar câţiva ani şi pe maşinile de volum, la cât de repede se scurg azi tehnologiile ultra-scumpe înspre clasele de „bază.”
Lângă liniştea castelului, mergi încet în modul electric… Apoi o calci ca un dement la vale!
Prima senzaţie la volanul hibridului nu e una tocmai… Porsche. Pentru că învârţi „cheia” şi nu simţi şi nu auzi nimic – doar vezi cum instrumentele de bord se activează: maşina e gata de drum. Te uiţi la autonomie şi observi că poţi merge în modul E-Power (complet electric) circa 36 de km – o autonomie suficientă pentru a face naveta la serviciu dacă locuieşti în oraş, însă insuficientă dacă locuieşti la circa 20 de km de oraş, aşa cum se întâmplă deseori cu vesticii. Bateria nouă este de 5.5 ori mai puternică decât cea veche, iar motorul electric produce acum 95CP, faţă de cei 47 de CP ai primului model, aşa încât acceleraţiile în modul complet electric sunt destul de rapide, iar viteza maximă în acest mod poate atinge 135 km/h.
Confortul e la cote demne de o maşină de lux, magia electrică are loc la nivelul butoanelor centrale
Dar dacă tot ai dat banii pe un Panamera, nu i-ai dat pentru a merge ca fătălăii, indiferent de cât de eco visezi că eşti. Iată de ce am renunţat să fim obsedaţi de consum şi am ignorat concursul organizat ad-hoc între jurnalişti pentru a vedea care va reuşi cel mai bun consum pe cei 90 de km de test, călcând pedala de acceleraţie la podea încă de la început. Surpriză plăcută: la kick-down intervine şi motorul V6 de 333 CP, iar puterea combinată este de 416 CP, aşa că, din punct de vedere dinamic, maşina pleacă efectiv ca din tun.
E vorba aici şi de cuplul maxim de 590 Nm disponibil integral pe o plajă foarte mare de turaţii: 1.250 – 4.000 rpm, cei peste 300 de Nm ai motorului electric fiind disponibili chiar de la prima apăsare pe pedala de acceleraţie. Pe autostradă, complexul V6-motor electric te aruncă înainte cu rezerve nesfârşite de putere, iar viteza maximă e de 270 km/h (5.500 e valoarea afişată de turometru atunci când foloseşti toţi cei 416 CP ai maşinii).
Cele patru evacuări sunt complet silenţioase în modul E-Power. Dar poţi opta şi pentru zgomot…
Rezumând, în linie dreaptă, acest Panamera se comportă ca un veritabil Porsche atunci când vrei să mergi tare şi extrem de tare. Nu degeaba acceleraţia de la 0-100km/h se face în doar 5.5 secunde! Nu vă temeţi de motorul electric, acesta ajută simţitor la nevoie, atunci când stilul de condus este sport şi extrem de sport.
Dar să revenim un pic la filosofia acestei motorizări şi să revenim la o coborâre făcută în modul E-Power, adică complet electric – totul funcţionează normal, reacţiile maşinii sunt rapide, iar schimbările „treptelor” cutiei de viteze automate se fac rapid, din clapetele de pe volan, la fel ca pe orice Tiptronic în 8 trepte. Totuşi, la coborâre ar fi mai bine să utilizaţi modul E-Charge, care încarcă bateria şi oferă chiar o frână de motor mai de încredere. Noi n-am făcut asta, ci am preferat să mergem cât se poate de sport doar în modul electric, pentru a vedea care e autonomia reală a maşinii în condiţiile de utilizare normale pentru un Porsche. 32 de kilometri mai încolo, motorul pe benzină şi-a făcut simţită prezenţa – o valoare apropiată de cei 36 de kilometri indicaţi de producător, având în vedere şi stilul de mers!
Aşa arată, în general, tabloul de bord pentru un mers normal cu maşina. Adica sport. Doar e Porsche, ce Dumnezeu!
Până aici nimic ieşit din comun pentru un hibrid plug-in. Partea interesantă abia aici vine, căci am comutat maşina în modul E-Charge şi am continuat să mergem pe drumurile naţionale germane şi apoi pe o bucată de autostradă, cale de vreo 20 de km, tot în stilul Porsche, urcând şi la 180 de km/h pe alocuri. Şi aici intervine surpriza: la finalul acestei porţiuni, indicatoarele de bord arătau că autonomia electrică a crescut de la 1 km la 14 km! Comutăm aşadar din nou pe E-Power şi mergem alţi 12 km pe electric, în acelaşi stil, limitat, ce-i drept, de satele întâlnite în cale. Pe care, cu această ocazie, nu le-am mai poluat cu motorul V6…
Consumul mediu ajunsese la 5.2 l/100km, incredibil de mic, dar muult mai mare decât ce reuşiseră colegi de-ai noştri, care au ajuns acolo cu doar 0.17 l/100km!!! Motivul e simplu: ei au folosit la coborâre modul E-Charge, cu un consum foarte mic, apoi au avut la dispoziţie pe drumurile naţionale şi autostradă bateria, limitându-se la 120 km/h. Drept urmare, au folosit aproape tot timpul ori frâna de motor, ori bateriile, comutând rapid între cele două moduri de conducere. Mda, impresionant, într-adevăr, dar vreau şi eu să-l văd pe proprietarul de Porsche care va merge aşa…
Pe alb, parcă nu e aşa de atractiv ca pe argintiu sau pe vişiniul închis metalizat pe care l-am condus noi…
Întoarcerea a fost mai scurtă, urcuşul mai abrupt, dar şi aici am crescut autonomia electrică a maşinii de la 2 km la 12 km atunci când am ajuns la hotel, mergând tot timpul în modul E-Charge. Consumul mediu total pe cei 90 de km a fost de 7.2 l/100 km, dar se putea şi mult mai jos, dacă am fi mers liniştit şi am fi folosit cei 12 km de autonomie câştigaţi pe drum… Noi n-am făcut asta, însă gândiţi-vă un pic: 7l/100 km consum real pentru o maşină de 416 CP care prinde suta în 5.5 secunde şi cu care am mers pe cât de tare ne-a permis legea?!
Iată de ce spun că Porsche Panamera E-Hybrid urcă la nivelul următor. Căci nu contează atât de mult nici interiorul de lux, nici manevrabilitatea excelentă pentru un GT şi nici detaliile optice ale faceliftului care împrospătează acest model. Ci faptul că inginerii germani au găsit soluţia pentru a avea o maşină extrem de puternică dar şi de economică, fără a deranja cumva şoferul.
Maşina de test, la o pauză pe marginea unui lac. Linişte…
Cum au făcut asta? Simplu, prin motorul electric, care nu doar că acţionează roţile în modul E-Power, dar şi acţionează ca generator pentru baterie în modul E-Charge. Deci bateria maşinii nu se încarcă doar pe frânare aşa cum se întâmplă la celelalte hibride, şi nici motorul pe benzină nu acţionează ca generator pentru cel electric, cum se întâmplă la Ampera/Volt. Ci motorul electric se ocupă de baterii cât timp maşina funcţionează pe cel termic în modul E-Charge, iar datorită puterii mari a V6-lui pe benzină, tu nu simţi asta la volan, nu ai pierderi sesizabile de dinamică atunci când acesta preia o parte din energia motorului termic şi o stochează în baterie. Nici consumul nu-ţi creşte simţitor, iar marele beneficiu este că vei ajunge cu bateria complet încărcată în oraş, acolo unde chiar e nevoie de ea.
Acum, profilul Panamerei este şi mai aerodinamic, gurile de ventilaţie, mai mari, iar dinamica, mai bună
Partea frumoasă este că, dacă ai doar puţină atenţie, poţi face naveta pe 60-80 de km folosind motorul pe benzină pentru doar 10-20 de km, iar în rest, pe cel electric, extinzând astfel autonomia electrică la 50-60 de kilometri! În plus, încărcarea bateriilor se va face la vitezele de croazieră de pe autostradă, acolo unde motorul pe benzină oricum nu consumă foarte mult. Win-win, cum ar zice americanul.
Aşadar, dincolo de toate elementele care te farmecă la noul Porsche Panamera, varianta hibridă aduce o tehnologie care, sper eu, va fi folosită în curând şi pe maşinile de volum, cel puţin la motoarele care au o putere mai mare. Rezultatele în privinţa consumului de carburant vor fi dramatice – consumul mediu anunţat pentru Panamera S E-Hybrid este de 3.1 litri/100km!!
Acum, mă scuzaţi, mă duc să mai admir un pic cum stă Panamera conectată la reţeaua de curent, e o privelişte cu care trebuie totuşi să mă obişnuiesc: un Porsche la priză!
Bon, destul cu ecologia, data viitoare vă povestesc despre maşina asta. Adică Panamera Turbo, baby!