Undeva, lângă Innsbruck, urci pe o serie de serpetine spre un pas aflat la 2020 de metri altitudine. Nimic ieşit din comun, avem şi noi două şosele asfaltate mai înalte decât asta austriacă, însă aici nu vezi pic de gunoaie, totul e îngrijit perfect, iar grija pentru detalii o remarci la tot pasul – de la florile roşii care flutură la balcoane, până la casele atent pictate în culori vesele. O scenă demnă de un rege, iar bavarezul venit din nord, de peste Alpii Tirolului, a onorat-o cu prezenţa.
Pe alb, marele X5 xDrive30d. Pe gri, mai jos, şi mai marele X5 M50d. Două bestii!
În primul rând, designul noului X5 este mai matur, mai legat şi totodată mai agresiv. Cumva, grila frontală te duce cu gândul la un boxer gata să-ţi rupă faţa, în timp ce bosajele roţilor şi nervurile capotei strigă la tine să ai grijă şi să te dai la o parte. Este, aşadar, mai mult Sport şi mai puţină eleganţă în acest nou X5, o alegere în ton cu timpurile, aş putea zice. SAV-ul (Sport Activity Vehicle) celor de la BMW vine acum opţional şi cu pachet M Sport, iar nemţii chiar insistă asupra acestuia – maşinile testate au beneficiat din plin de pe urma lui!
Agresiv, musculos, sportiv. Eleganţa e pe planul doi.
Atenţie însă, nu vorbim de M-uri veritabile. Deja am obosit să explic la fiecare „M” testat, şi e păcat: pachetele M Sport sau M Performance înseamnă elemente tehnologice şi de caroserie care fac maşina mai sportivă, dar nu o ridică la rangul unui M adevărat. E o treabă frumoasă dacă vrei să-ţi condimentezi maşina, însă din punctul meu de vedere, BMW riscă să dilueze prea mult brandul M, mai ales că litera magică apare pe laterale şi în spate, fără a-ţi oferi însă tot ce vei primi dacă iei un M veritabil. Bun, astea fiind spuse, am sărit într-un X5 M50d, apoi într-un X5 xDrive30d, şi le-am dat bice.
Din spate, noul X5 arată la fel de agresiv, mai ales cu pachetul M Performance.
Faţă de precedenta generaţie, schimbările în bine de la interior se văd cu ochiul liber. Oricât de cârcotaşi am fi cu privire la evoluţiile subtile de design de la exterior, în habitaclu avem de-a face cu un mare salt înainte. Ecranul color de pe consola centrală, cu diagonală de 10.2 inci, e suficient de lat pentru a vedea uşor toate informaţiile necesare şi îţi arată totuşi că te afli în 2013. Acum ai şi un touchpad pe joystick-ul sistemului iDrive, de pe care poţi acţiona mai uşor navigaţia, iar sistemul de afişare pe parbriz (head-up display, HUD) este color şi detaliat, astfel încât nu ai cum să-ţi pierzi drumul. Mă rog, exemplarele de început de serie testate aveau ceva inexactităţi software, dar noi l-am mai testat şi pe Seria 5 şi n-am avut probleme…
Fabricat în America, iar asta se vede: plasticele nu sunt chiar pe măsura preţului
În afara uşurinţei de utilizare a navigaţiei, cel mai mare plus al sistemului HUD este că vei fi avertizat din timp dacă o maşină din faţa ta încetineşte brusc sau dacă apare vreun obstacol, fapt care îţi permite să reacţionezi mai repede în caz de urgenţă – poate face diferenţa între viaţă şi moarte! Să mai amintesc de sistemul Night Vision cu fascicul dinamic de lumină, care luminează selectiv oamenii sau animalele de pe drum, noaptea? Avem şi deja banalele avertizări la schimbare benzii de rulare (însă fără intervenţia maşinii asupra direcţiei), precum şi pilotul automat adaptiv, cu funcţie de frânare. Apropo, de anul viitor, pe noul X5 va exista şi sistemul de asistenţă în ambuteiaje, care îţi va permite să dormi la volan… să mergi relaxat în ambuteiaje, la viteze de până la 40 km/h, maşina pornind şi oprind automat la o distanţă sigură faţă de cei din faţă, tu doar ţinând măcar o mână pe volan…
Poţi vedea în timp util dacă te afli pe marginea prăpastiei…
Materialele sunt similare cu cele din noua Serie 5 – mai bune, mai plăcute la atingere, par şi mai fiabile (deşi în continuare mormăi împotriva plasticului de pe bord) – ne-am urcat în seara testului şi în precedentele două generaţii de X5 şi am putut remarca cu uşurinţă saltul calitativ făcut. Spaţiile de stocare sunt supradimensionate, astfel încât o familie va putea lua jumătate de casă cu ea şi tot va mai avea loc. Totuşi, şi la X5 apare problema spaţiului pentru tălpile pasagerilor din spate, care vor avea ceva dificultăţi în a-şi relaxa picioarele sub scaunele din faţă. Mai avem şi o trapă panoramică opţională, care se întinde pe aproape toată lungimea plafonului şi scaldă în lumină interiorul, precum şi acţionarea electrică a hayonului (acesta din urmă se deschide în două părţi, una manuală şi una acţionabilă electric).
Dacă plouă afară, poţi campa aici. Cu toată familia.
Per total aşadar, atmosfera de la bord este atât high-tech, cât şi confortabilă, fără însă a merge spre zona luxului. Căci rămânem sport, da?
Şi dacă vorbim de sport, să vedem cum stă X5 pe drum.